تاریخ : Sat 03 Feb 2024 - 02:44
کد خبر : 94319
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

«تمساح خونی»  محبوب‌ترین  ورژن عزتی

چرا اولین ساخته عزتی قابل دفاع است؟

«تمساح خونی» محبوب‌ترین ورژن عزتی

بعد از رضا عطاران، سعید آقاخانی، مهران مدیری، مجید صالحی، رامبد جوان و جواد رضویان، حالا سینمای ایران باز هم با بازیگر طنزی مواجه شده که اولین فیلمش را ساخته است. جواد عزتی در دهه اخیر آنقدر خوب و متنوع عمل کرده که در ژانرها و نقش‌های مختلف درخشیده و محبوبیت فوق‌العاده‌ای کسب کرده است.

سیدمهدی موسوی‌تبار، دبیر فرهیختگان آنلاین: بعد از رضا عطاران، سعید آقاخانی، مهران مدیری، مجید صالحی، رامبد جوان و جواد رضویان، حالا سینمای ایران باز هم با بازیگر طنزی مواجه شده که اولین فیلمش را ساخته است. جواد عزتی در دهه اخیر آنقدر خوب و متنوع عمل کرده که در ژانرها و نقش‌های مختلف درخشیده و محبوبیت فوق‌العاده‌ای کسب کرده است. عزتی به پشتوانه همین موفقیت‌ها و محبوبی‌تها سراغ ساختن اولین فیلمش رفته و از فرمول‌هایی بهره برده که پیش از این امتحانش را پس داده است. عزتی به کمک دوست قدیمی‌اش، عباس جمشیدی‌فر، زوجی را خلق کرده که از نیازهای فیلم‌های کمدی است. زوجی کم‌هوش و بانمک که پیش از این در فیلم‌های عزتی بازیگر، بارها آن را دیده‌ایم. زوج کم‌هوش و بی‌پول و عاشقی که گرفتار عده‌ای سرمایه‌دار می‌شوند و حالا با تغییر ظاهر و حتی اسم درصدد بازپس‌گیری حقوق‌شان هستند. عزتی در تمساح خونی همان ورژن محبوبی است که تماشاگران زیادی را با آن به سینماها کشانده و البته که در فیلم خودش با آزادی عمل بیشتری ظاهر شده است. نکته قابل تامل در این فیلم این است که جواد عزتی برخلاف برخی از همکارانش نخواسته که محور و مرکز فیلم باشد و از دیده شدن نقش‌های کوتاه و حضور چهره‌های مطرح در نقش‌های کوچک هم استقبال کرده است. در تمساح خونی همه نقش‌ها قابلیت دیده‌شدن دارند و این اتفاق مهم به روحیه شخصیتی عزتی برمی‌گردد. 
در تمساح خونی، سکانس‌ها و صحنه‌های تکراری زیادی وجود دارد و بسیاری از آنها را در نمونه‌های خارجی و داخلی سینما دیده‌ایم. گاهی این شباهت‌ها آنقدر زیاد است که مخاطب شک می‌کند و از خودش می‌پرسد یعنی عزتی آن فیلم‌ها را ندیده یا خواسته عین همان صحنه‌ها را تکرار کند. قانون مورفی، خوب بد جلف، ساخت ایران و... نمونه‌هایی از سینمای ایران هستند که در فیلم عزتی برای مخاطبان این‌همانی می‌شود‌. در اولین ساخته عزتی با یک کمدی سخیف و جنسی مواجه نیستیم و در برخی از سکانس‌ها با وجود اینکه امکان استفاده از این شوخی‌ها وجود داشته اما آگاهانه از آنها استفاده نکرده است. عزتی در اولین تجربه کارگردانی‌اش درمجموع نمره قبولی گرفته و به احتمال بالا در گیشه هم توفیق چشمگیری به دست خواهد آورد و همین تبدیل به یک چاقوی دولبه خواهد شد. عزتی اگر به‌عنوان یک کارگردان طنز در سینما جا بیفتد مجالی می‌شود برای تهیه‌کنندگانی که صرفا به دنبال کسب درآمد هستند و این نقطه خطرناکی است.