تاریخ : Wed 31 Jan 2024 - 17:13
کد خبر : 94193
سرویس خبری : جهان شهر

کویت: «آرش» برای ما است

طرح ادعای مالکیت یک میدان گازی؛

کویت: «آرش» برای ما است

کویت و عربستان سعودی در پایان سفر شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به ریاض بیانیه‌ مشترکی منتشر کردند.

کویت و عربستان سعودی در پایان سفر شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به ریاض بیانیه‌ مشترکی منتشر کردند که در بخشی از آن، دو کشور با تاکید بر توافق مجدد در خصوص محتوای بیانیه پیشین دو کشور، بار دیگر بر حق انحصاری دو کشور برای بهره‌برداری از میدان نفت و گاز دُره (آرش) پافشاری کردند.

در این بیانیه آمده است:«میدان نفتی دره به صورت کامل در آب‌های دولت کویت واقع شده است.»

کویت و عربستان همچنین از دولت ایران بار دیگر دعوت کردند در مورد منطقه شرقی آن با پادشاهی عربستان سعودی و دولت کویت مذاکره کند.

دو کشور ۶ ماه پیش نیز از ایران برای آغاز مذاکرات بر سر تعیین مرز آبی دعوت کرده بودند. ایران مدعی است، حدود چهل درصد از میدان آرش در آب‌های ایران قرار دارد، ادعایی که کویت و عربستان آن را غیرواقعی و خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانند.

اگر چه کویت از سال ۱۹۷۵ میلادی در حال بهره‌برداری از میدان دره است، اما شرکت ملی نفت ایران نیز به منظور تعیین میزان ذخائر درجا، در سال ۲۰۰۱ تنها اقدام به حفر یک حلقه چاه اکتشافی در این منطقه کرده است.

میدان گازی آرش در شمال خلیج فارس واقع است. شرکت نفتی ژاپنی «ای، او، سی» این میدان را در سال ۱۹۶۷ میلادی کشف کرد. انتظار می‌رود این میدان بتواند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.