تاریخ : Wed 31 Jan 2024 - 12:50
کد خبر : 94171
سرویس خبری : جهان شهر

نگاهی به سابقه رویکرد آمریکا به آرای لاهه

عاقبت شکایت از رژیم در دادگاه بین المللی؛

نگاهی به سابقه رویکرد آمریکا به آرای لاهه

سایت اینترسپت با اشاره به سابقه برخورد آمریکا با رای دیوان بین‌المللی دادگستری در موضوع شکایت نیکاراگوئه در دهه ۱۹۸۰، آورده است که احتمال تکرار تاریخ در ۲۰۲۴ را داد.

در حالی‌که بازار گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه فرصت یک ماهه دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی پس از بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه این رژیم به اتهام نسل‌کشی باز است، توجه به سابقه برخورد‌های آمریکا با آرای بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل ضروری به نظر می‌رسد. اینترسپت در گزارشی با طرح این پرسش که «آیا آمریکا رای دیوان بین‌المللی دادگستری را درباره غزه مسدود می‌کند»، به سابقه اقدام‌های مشابه این کشور اشاره کرده و به‌صورت خاص آورده است که رای لاهه در مورد نیکاراگوئه در سال ۱۹۸۴ نشان می‌دهد که چگونه آمریکا در صورت تمایل، قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

این گزارش با اشاره به حکم موقت جمعه گذشته لاهه به‌عنوان یک نهاد سازمان ملل که برگ جدیدی را در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی گشود، آورده است که این حکم تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب نقض آشکار کنوانسیون نسل‌کشی شده است؛ حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ دیوان بین‌المللی دادگستری اگرچه در حکم اولیه خود برای آتش‌بس در غزه تصمیمی اتخاذ نکرد، اما از رژیم صهیونیستی خواست اقدام‌هایی از جمله توقف حملات به غزه را انجام دهد؛ در حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تصریح شده که اسرائیل باید از تمام تدابیر در اختیار خود برای جلوگیری از ارتکاب همه اعمال در محدوده ماده دوم کنوانسیون نسل‌کشی به‌ویژه کشتن فلسطینی‌ها در غزه استفاده کند. اینترسپت با اشاره به سابقه برخورد آمریکا با رای دیوان بین‌المللی دادگستری در موضوع شکایت نیکاراگوئه در دهه ۱۹۸۰، آورده است که احتمال تکرار تاریخ در ۲۰۲۴ در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی وجود دارد.در پرونده شکایت نیکاراگوئه، لاهه حکم داد که آمریکا قوانین بین‌المللی را به طرق مختلف با استخراج معادن نیکاراگوئه و حمایت از کنترا‌ها (گروه‌های شورشی مختلف دست راستی و مورد حمایت آمریکا که در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ علیه حکومت نظامی سوسیالیستی ساندینیستا موسوم به دولت بازسازی ملی در نیکاراگوئه فعال بودند) نقض کرده تا دولت ساندینیستی این کشور را سرنگون کند.

این یادآوری تاریخی می‌گوید که آمریکا چگونه به حقوق بین‌الملل نگاه می‌کند؛ نگاه آمریکا به حقوق بین‌الملل تحقیرآمیز بوده و آن را صرفا ابزاری می‌داند که می‌تواند از آن علیه دشمنان استفاده کند، اما هرگز اجازه اعمال آن علیه خود یا متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی را نمی‌دهد.