تاریخ : Tue 30 Jan 2024 - 23:42
کد خبر : 94145
سرویس خبری : نقد روز

تلاش برای ساختن تصویر آینده غزه

اهداف رژیم‌صهیونیستی از حمله با لباس مبدل به بیمارستان چه بود؟

تلاش برای ساختن تصویر آینده غزه

پس از تکرار تهاجم به بیمارستان‌های غزه اکنون رژیم‌صهیونیستی به دنبال قبح‌زدایی از همین مساله در کرانه باختری است. این گزاره‌ای است که منصور براتی، کارشناس مسائل اسرائیل درباره دلیل تهاجم نظامیان صهیونیست با لباس مبدل به بیمارستان ابن‌سینا کرانه باختری بیان می‌کند.

پس از تکرار تهاجم به بیمارستان‌های غزه اکنون رژیم‌صهیونیستی به دنبال قبح‌زدایی از همین مساله در کرانه باختری است. این گزاره‌ای است که منصور براتی، کارشناس مسائل اسرائیل درباره دلیل تهاجم نظامیان صهیونیست با لباس مبدل به بیمارستان ابن‌سینا کرانه باختری بیان می‌کند. مشروح گفت‌وگو با براتی که در آن اهداف و پیامد‌های اقدام تعجب‌برانگیز رژیم‌صهیونیستی بررسی شده را در ادامه می‌خوانید.

رسوایی جدید
منصور براتی معتقد است اقدام رژیم‌صهیونیستی در حمله به بیمارستان ابن‌سینا غزه یک رسوایی جدید برای این رژیم است. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «مساله اصلی و اولیه درمورد حمله‌ای که انجام شد و تصاویر آن ضبط شده، آن‌هم در شرایطی که به تازگی حکم موقت دیوان دادگستری بین‌المللی علیه اسرائیل صادر شده و اسرائیل تقریبا محکوم به نقض کنوانسیون منع نسل‌کشی محکوم شده، این است که به نظر می‌آید این مورد یک رسوایی جدید برای اسرائیل است و نشان می‌دهد اسرائیل توجه زیادی به قواعد حقوق بین‌الملل ندارد و حتی تحت‌تاثیر این حکم موقتی نیز چندان قرار نگرفته و درحقیقت تغییر خاصی در برنامه خودش ایجاد نکرده است.»

تبعات حقوقی تهاجم به بیمارستان ابن سینا
براتی درمورد تبعات حقوقی تهاجم نظامیان صهیونیست به بیمارستان شهر جنین معتقد است: «این اقدام قابلیت پیگیری در عرصه بین‌المللی و به‌صورت حقوقی را به چند دلیل دارد. اولا شواهد دقیقی از این ترور وجود دارد و فیلم توسط دوربین بیمارستان ابن‌سینا در شهر جنین ضبط شده است. نکته دوم این است که شواهد غیرقابل انکاری درمورد اینکه اسرائیل این کار را کرده وجود دارد. اسرائیلی‌ها نمی‌توانند اعلام کنند کار ما نبوده و از مسئولیت شانه خالی کنند، چون معمولا اسرائیلی‌ها وقتی ترور می‌کنند، نمی‌گویند کار ما بوده. منتها این دفعه کاملا اعلام شده است. مثلا چند ساعت بعد از انجام این عملیات با توجه به اینکه عملیات موفقیت‌آمیز بوده، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند این عملیات تنها 10 دقیقه طول کشید تا سه مبارز فلسطینی را از بین ببرند و فرار کنند. بعد از آن بلافاصله وزیر امنیت عمومی اسرائیل، بن‌گویر که یک شخصیت افراطی و راستگراست، تصاویری از عکس گرفتن با این افراد که متعلق به واحد یامام نیروهای ویژه پلیس اسرائیل هستند، منتشر کرد. همچنین گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم در جلسه‌ای که روز گذشته در کنست پارلمان اسرائیل داشته، به صورت صریح اعلام کرده نقشه‌ای که برای غزه بعد از جنگ با حماس و بعد از اینکه حماس را از بین بردند، دارند این است که غزه را مثل کرانه باختری اداره کنند. یعنی ما مسئولیت امنیتی و نظامی را در غزه به عهده می‌گیریم اما وارد مسئولیت اداری و شهری نخواهیم شد و در غزه همان‌طور که در کرانه باختری از آزادی کامل عملیاتی برخورداریم و عملیات می‌کنیم و برمی‌گردیم - و مثال زده مثل عملیات شب گذشته در جنین که کسی مانع ما نشد- مسائل اداری به خود فلسطینی‌ها مربوط می‌شود و مسائل امنیتی را ما به عهده می‌گیریم. بنابراین می‌شود اینها را به‌عنوان مورد جدید در مجامع بین‌المللی مطرح کرد و اقامه دعوا کرد، ازجمله در خود دیوان بین‌المللی دادگستری. ولی در عین حال می‌شود این را به‌عنوان اقدام جدید تروریستی توسط خود اسرائیلی‌ها به پرونده فعلی اضافه کرد تا به حکم نهایی دیوان کمک کند و گفت اسرائیل همچنان آن رفتار گذشته را حالا در کرانه باختری ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد اگر شواهد این اقدام به پرونده اسرائیل اضافه شود باعث تسهیل صدور حکم علیه اسرائیل بشود.»

تلاش برای جلوگیری از انتفاضه
این کارشناس حوزه اسرائیل اهداف رژیم‌صهیونیستی از این اقدام را این‌گونه تشریح می‌کند: «در کرانه باختری اگر قبل از جنگ را هم نگاه کنیم، می‌بینیم اسرائیل تلاش می‌کند که گروه‌‌های مقاومت در آنجا نتوانند هسته‌های مقاومت تشکیل داده و ریشه پیدا کنند اما علی‌رغم خواست اسرائیل گروه‌های مقاومت در شهرهای جنین و نابلس توانسته‌اند هسته مقاومت را تشکیل دهند و چندین عملیات اسرائیل در یکی دو سال اخیر در کرانه باختری نیز معطوف به این هدف بود تا این هسته‌ها را از بین ببرد. در حال حاضر هم هدف اسرائیلی‌ها این است که در این منطقه تحولات به سمت یک انتفاضه جدید نرود و تحت تاثیر جنگ در غزه این اتفاق نیفتد که یک قیام در اعتراض به جنگ حاضر به وجود بیاید و این اقدامات در راستای جلوگیری از این است که فلسطینی‌ها فکر نکنند که می‌توانند اقداماتی را علیه اسرائیل انجام دهند و از این اهداف منصرف شوند.»

قبح‌زدایی از حمله به بیمارستان
براتی در ادامه به تلاش رژیم‌صهیونیستی برای قبح‌زدایی از حمله به مراکز درمانی نیز اشاره کرده و گفت: «بعد از بیمارستان المعمدانی قبح این موضوع کمتر شده ‌است و اگر اخبار را هم شنیده باشید بعد از این حمله اسرائیل حملات دیگری هم به سایر بیمارستان‌های غزه داشت که آنها کاملا مستند هم شده ‌است که همان‌ها به فرآیند دادرسی دیوان بین‌المللی در پرونده اسرائیل و محکوم کردن اسرائیل به نسل‌کشی کمک کرد و به نظر می‌رسد غیرطبیعی هم نبود. یکی از مسائلی که خیلی به این ماجرا دامن زد این است که اسرائیلی‌ها تا الان 1500 کشته داده‌اند که این خیلی زیاد است، یعنی سومین آمار تلفات در طول این 75 سال سابقه تاریخ اسرائیل است. بیشترین آمار به جنگ 1948 برمی‌گردد چون جنگ یک سال طول کشید و هفت هزار نفر کشته شدند. دومین میزان به جنگ یوم کیپور برمی‌گردد که 50 سال پیش، یعنی 1973 رخ داد که 2700 نفر کشته شدند و سومین تلفات نیز مربوط به طوفان الاقصی است. برای همین اسرائیل هیچ ابایی از اقداماتی شبیه حمله به بیمارستان ندارد تا تلفات را بالا ببرد و این تصور را در ذهن فلسطینی‌ها از بین ببرد که می‌توانند اسرائیل را از بین ببرند، یعنی به ازای یک اسرائیلی 20 فلسطینی را خواهند کشت.»

مطالبه مدنی حمایت دولت‌ها از اسرائیل را کاهش می‌دهد
این کارشناس حوزه اسرائیل مطالبه اجتماعی را در کاهش حمایت‌ها از رژیم‌صهیونیستی موثر دانسته و توضیح داد: «تا این لحظه که من امروز بررسی کرده‌ام واکنشی از سوی دولت‌های غربی درباره این حمله ندیده‌ام و احتمالا چند روز بعد هم واکنش‌ها بیشتر از سمت مردم و جامعه مدنی در کشورهای مختلف به‌خصوص غربی خواهد بود، یعنی احزاب و تشکل‌های مدنی این اقدام را محکوم خواهند کرد. انتظار می‌رود با توجه به فضای ضداسرائیلی که در جهان بین تشکل‌های مدنی و گروه‌های مردمی شکل گرفته است در سال‌های بعد و در یک بازه 10 ساله شاهد کاهش محسوس حمایت از اسرائیل در بین کشورهای غربی باشیم؛ چراکه آن چیزی که امروزه در حال اتفاق است در بلندمدت تبدیل به سیاست خواهد شد. چون اول وارد سطح مردمی می‌شود و بعد زیاد که شد مردم حاکمیت را انتخاب می‌کنند. کم‌کم افرادی به قدرت می‌رسند که نسبت به اسرائیل انتقادات بیشتری دارند.»

انتخابات مهم‌ترین دلیل تداوم حمایت‌های آمریکا از رژیم‌صهیونیستی است
براتی البته معتقد است این جنایات در سیاست‌های حمایتی آمریکا از رژیم‌صهیونیستی موثر نبوده و دولت این کشور به دلیل مباحث انتخاباتی همچنان حمایت‌های خود را تداوم می‌دهد. او در این‌باره گفت: «سیاستمداران آمریکایی حتما حمایت از اسرائیل را ادامه خواهند داد. انتخابات دلیلی است برای اینکه حمایت‌شان را ادامه بدهند، چون در حال حاضر اگر حمایت از اسرائیل نباشد احتمال ضربه خوردن به هر کدام از دو نامزد فعلی انتخابات که بایدن و ترامپ هستند بالا می‌رود؛ به دلیل اینکه بخش زیادی از مردم آمریکا حامی اسرائیل هستند و احزابی که از اینها حمایت می‌کنند هم حمایت از اسرائیل خط قرمزشان است. در حال حاضر حمایت از اسرائیل تنها این ضرر را برای بایدن خواهد داشت. برای ترامپ که هیچ نقطه منفی نخواهد داشت. با توجه به پایگاه خاص رای ترامپ این حمایت بی‌حد و حصر برای او خوب هم خواهد بود. ولی برای بایدن وضعیت کمی متفاوت است چون گروه‌های چپ‌گرا هم باید به او رای بدهند. پای کار حزب دموکرات‌ها، میانه‌روها، چپ‌ها و لیبرال‌ها هستند. بین چپ‌ها منتقدان اسرائیل زیادند و ممکن است گروهی از چپ‌ها از بایدن ناراحت بشوند اما درنهایت گروه‌های چپ‌گرا در انتخابات۸ نوامبر امسال وقتی که در برابر ترامپ قرار بگیرد چون مقابل اوست به او رای می‌دهند به همین دلیل احتمال اینکه حمایت از اسرائیل تاثیر منفی روی رای کاندیداها در انتخابات بگذارد بسیار کم است.»