تاریخ : Tue 30 Jan 2024 - 20:47
کد خبر : 94132
سرویس خبری : ورزش

چه حکم جلبی بود که یک دقیقه هم جلب نشدم؟

سجاد انوشیروانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

چه حکم جلبی بود که یک دقیقه هم جلب نشدم؟

سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اتفاق روزهای اخیر، شرایط ملی‌پوشان وزنه‌برداری، شانس کسب مدال در المپیک پاریس، باز‌سازی کمپ تیم‌های ملی و میزان پاداش مدال‌آوران صحبت کرد.

مهدی منصرف، خبرنگار: سجاد انوشیروانی در اسفندماه سال 1401 به‌عنوان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری انتخاب شد و در این حدود دو سال تلاش کرده که این رشته ورزشی را از دوران رکورد چند ساله خود خارج کند. اتفاقی که با توجه به پیشرفت رقبا و خالی شدن وزنه‌برداری ایران از ستاره در روزهای ابتدایی کار بسیار سختی بود اما به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سالیان آینده شاهد ظهور ستاره‌هایی دیگر از تیم پایه در وزنه‌برداری ایران باشیم. همچنین در روزهای گذشته خبری درخصوص بازداشت رئیس فدراسیون وزنه‌برداری مطرح شد که سریعا توسط روابط‌عمومی این فدراسیون تکذیب و درخصوص آن شفاف‌سازی شد. انوشیروانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اتفاق روزهای اخیر، شرایط ملی‌پوشان وزنه‌برداری، شانس کسب مدال در المپیک پاریس، باز‌سازی کمپ تیم‌های ملی و میزان پاداش مدال‌آوران صحبت کرد. صحبت‌های نایب قهرمان المپیک 2012 لندن، نایب قهرمان جهان و دارنده برنز بازی‌های آسیایی را در ادامه بخوانید.

ابتدا درخصوص حاشیه‌ای که دو روز پیش درخصوص بازداشت شما مطرح شد، صحبت ‌کنید.
هیچ اتفاقی نیفتاده بود. در فدراسیون تغییر نیرو داشتیم و این نیروها برای سنوات و بیمه خود شکایت کرده بودند. بیش از 90 درصد این سنوات و بیمه را نیز پرداخت کرده بودیم اما درحالی‌که فدراسیون ذی‌نفع این قراردادهاست، رای شخصی و به نام من صادر شده بود. با وجودی که تمام محکومیت‌های خود را پرداخت کرده بودیم اما دادگاه 10 روز بعد از ثبت و نامه‌ای که برای باز شدن حساب‌ها داده، نامه صادر کرده بود. اتفاق خاصی نبود و وقتی نامه دادگاه را به دوستان کلانتری نشان دادیم موضوع حل شد. متاسفانه دوستی که حکم جلب را گرفته بود از کارکنان سابق این مجموعه بود و مقداری مرتکب بی‌اخلاقی شده و به این طرف و آن‌طرف زنگ زده که ما حکم جلب گرفتیم. اما این چه حکم جلبی بود که یک دقیقه هم جلب کردن اتفاق نیفتاد. متاسفانه این دوستان بیشتر دنبال ایجاد حاشیه هستند اما به لطف خدا کار خود را آنقدر دقیق و به‌موقع انجام دادیم که هیچ مشکلی از این بابت تهدیدمان نکند.

یکی از اتفاقات خوب از زمان حضور شما در فدراسیون وزنه‌برداری، حضور قهرمانان سابق و جمع کردن این قهرمانان در کنار هم بوده است.
کاری که ما انجام داده‌ایم تعامل و همکاری نزدیک و فضا دادن برای کمک و کار کردن به آنها بود. این موضوع را نیز جز وظایف و مسئولیت‌های خود می‌دانیم و افتخار مجموعه ما حضور، کار کردن و کمک کردن به این قهرمانان است.

از شرایط ملی‌پوشان و اردوی چالوس تیم ملی صحبت ‌کنید.
بچه‌های ملی‌پوش در حال حاضر در اردوی چالوس هستند. ما قسمتی از تیم را جوان کرده‌ایم و نگاه و تمرکز ما روی المپیک پاریس است. برای بعد از المپیک نیز کادرفنی برنامه‌ریزی خوبی دارد و ما هم اردوها را منظم برگزار می‌کنیم. کمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری نیز روزهای آخر تعمیر خود را سپری می‌کند و ان‌شاء‌الله به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و بچه‌ها در خانه خودشان به تمرین خواهند پرداخت.

بهره‌برداری از کمپ تیم‌های ملی به پایان سال خواهید رسید؟
ان‌شاءالله قبل از پایان سال تعمیرات کمپ به پایان خواهد رسید و بچه‌ها به آنجا خواهند رفت. برای بهره‌برداری نیز مراسم افتتاحیه خواهیم داشت. باید مردم ببینند در کمپ چه اتفاقاتی رقم زده شده و این تغییرات ملموس را ببینند.

در حاشیه مراسم سده المپیک و پیش از آن شما و برخی از قهرمانان از بی‌توجهی وزارت ورزش و جوانان گلایه‌هایی داشتید. اعتقاد دارید که وزارت ورزش به رشته وزنه‌بردای نگاه حمایتی ندارد؟
انصافا کیومرث هاشمی و مجموعه وزارت ورزش نگاه محبت‌آمیزی به ما دارند و امتیازات ویژه‌ای نیز قرار است برای ما قائل شوند. اگر سخنی نیز مطرح شده، نباید اسم آن را گلایه بگذاریم. دلخوری اتفاق افتاده بود اما این نه از شخص آقای وزیر، بلکه از معاونان ایشان و به‌خاطر انتظاری که داشتیم، بود. می‌دانیم آقای وزیر مشغله زیادی دارد اما انتظار داشتیم در اختتامیه لیگ معاونان ایشان حضور داشته باشند. انتقاد هم نمی‌کنیم، بلکه انتظار خود را ابراز می‌کنیم. جامعه وزنه‌برداری به‌عنوان یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی این مملکت که همیشه در روزهای حساس آبروداری کرده، انتظار دارد به شکل ویژه دیده و به آن اهمیت داده شود. مطمئن باشید وزنه‌برداری ظرفیت این را دارد باز هم برای ورزش این مملکت آبروداری کند. اگر برای المپیک پاریس نیز ویژه دیده شود و حمایت‌های ویژه داشته باشد، شاید با وجود ناامیدی که نسبت به آن ایجاد شده، کاری بکند کارستان.

شرایط ملی‌پوشان ما برای کسب سهمیه المپیک پاریس چگونه است؟
سه نفر از وزنه‌برداران‌مان فعلا در شرایط کسب سهمیه قرار دارند. یکی، دو نفر دیگر هم تلاش می‌کنند این کار را انجام دهند تا درمجموع با 4، 5 نفر بعد از مسابقات تایلند که اواخر فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد به سمت المپیک برویم.

در بخش بانوان شانسی برای کسب سهمیه داریم؟
در بخش بانوان نیز سه نفر برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند اما شانس آنها خیلی زیاد نیست. با این حال تلاش خود را خواهند کرد و آخرین میدان نیز تایلند است و امیدوارم بچه‌ها موفق به رقم زدن یک کار بزرگ شوند.

در چند وقت گذشته صحبتی از شما نقل شده بود که در المپیک پاریس نباید از وزنه‌برداری توقع کسب مدال طلا داشته باشیم.
از حالا بحث توقع مدال از هر رشته‌ای یک توقع بالاست و به لحاظ روانی نیز می‌تواند ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهد. این صبحت را من کردم و در ادامه گفتم که وزنه‌برداری با تمرکز بالا به سمت المپیک می‌رود و در حال تلاش است از همه داشته‌های خود به نحو احسن استفاده کند. بچه‌های ما بااستعداد هستند و نشان داده‌اند می‌توانند در المپیک کارهای بزرگ انجام بدهند اما هیچ‌کسی شانس قطعی کسب مدال را ندارد. با این حال تلاش می‌کنیم بچه‌ها اگر به سمت مدال رفتند، بهترین مدال را کسب کنند.

یکی دیگر از اتفاقات خوب، حضور سهراب مرادی در ترکیب کادرفنی تیم ملی و قرار گرفتن این قهرمان المپیک در کنار نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی بود. ترکیب نصیرشلال و مرادی چقدر می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟
نواب نصیرشلال هم قهرمان المپیک و هم دانش‌آموخته تخصصی ورزش است. او 2، 3 سال به‌عنوان مربی در کنار بنده به تیم‌های ملی کمک کرد. بعد از آن نیز در کنار هم در کشور آذربایجان فعالیتی داشتیم و تجربه کافی برای هدایت تیم ملی را دارد و گزینه جدیدی نیز بود. در کنار نصیر شلال، بهمن زارع را قرار داده‌ایم که مملو از تجربه است و در رده‌های مختلف تیم ملی به‌عنوان سرمربی، مربی و کمک‌مربی بوده است. سهراب مرادی نیز به تازگی دوران قهرمانی را پشت سر گذاشته و یک قهرمان واقعا بااخلاق است. مرادی خیلی علاقه داشت در بحث فنی کمک کند و با رایزنی کمیته فنی، سرمربی تیم ملی این موضوع را قبول کرد، چون با مرادی دوستی دیرینه دارد. کادرفنی قوی داریم، ضمن اینکه احسان داراب‌بیگی از قهرمانان اسبق این رشته است و به‌عنوان مربی کادرفنی را کمک می‌کند. درمجموع کادرفنی تیم ملی تلفیقی از قهرمانان المپیک و افراد باتجربه فنی است و فکر می‌کنم ان‌شاءالله عملکرد خوبی خواهند داشت.

با توجه به دوران قهرمانی پربار شما و بهداد سلیمی، آیا در جایگاه رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و قهرمانان سابق، در کارهای فنی به کادرفنی توصیه‌ای خواهید داشت؟
اگر کادرفنی از ما مشاوره و نظری بخواهد حتما کمک می‌کنیم اما درست نمی‌دانیم در کارشان دخالت شود و خدایی نکرده حریم فنی را تحت‌ تاثیر قرار بدهیم. اعمال نظر از طرف خودمان قطعا انجام نمی‌شود اما اگر کمک و نظر خواسته شود، حتما تلاش می‌کنیم بهترین نظر و توصیه را داشته باشیم.

بحث پاداش مدال‌آوران المپیک پاریس یکی از موضوعاتی است که در این چند وقت به آن پرداخته شده و علیرضا دبیر در روزهای گذشته خواستار پرداخت حداقل 20 میلیارد به مدال‌آوران المپیک شد. در این خصوص نظر خود را عنوان می‌کنید؟
با توجه به اذعان کمیته ملی المپیک و بررسی کارشناسان، این المپیک یکی از المپیک‌هایی است که کمترین شانس را در کسب مدال داریم. به نظر من در این شرایط باید برای ‌انگیزه مضاعف ورزشکاران میزان پاداش و کمک را طوری تعیین کنیم که ورزشکار منقلب شده و این ‌انگیزه وافر در او ایجاد شود تا زمان المپیک شبانه‌روز تلاش و درنهایت مدال کسب کند. از این طرف قرار است کاروان ورزش کشور کیفی اعزام شود و با توجه به شانس کم کسب مدال طلا در کاروان، باید اعداد پیش‌بینی شده برای انواع مدال 30، 20 و 10 میلیارد در نظر گرفته شود. از طرفی باید یک پاداش پای سکوی خوب هم در نظر گرفته شود. ضمن اینکه خود ما در فدراسیون برای پاداش سکوی مدال‌آوران مبالغ خوبی را با تایید هیات‌رئیسه در نظر خواهیم گرفت.

مبالغ پاداش پای سکوی فدراسیون وزنه‌برداری برای ورزشکاران میلیاردی خواهد بود؟
بله و باید این‌گونه باشد.

ترکیب نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا از سوی کادرفنی اعلام شد و تیم ما با تنها سه ورزشکار جوان در این مسابقات شرکت می‌کند. در این خصوص این تصمیم نیز توضیح می‌دهید؟
با بررسی کمیته فنی و تایید کادرفنی تصمیم گرفته شد که سه نفر از جوانان که در تیم ملی تلاش می‌کنند به این مسابقات اعزام شوند. باید این روند جوان‌گرایی را ادامه بدهیم. جوانان ما در این مدت در اردوی تیم‌های پایه و بزرگسالان پیشرفت چشمگیری نشان داده‌اند و همه را امیدوار کرده‌اند که آینده درخشانی در انتظار وزنه‌برداری با این نسل خواهد بود.