تاریخ : Mon 29 Jan 2024 - 22:54
کد خبر : 94065
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

می‌گویند از فیلمی  حمایت می‌کنیم که فروش دارد

رضا کیانیان در چهارمین قسمت از مجله تصویری «قاف»:

می‌گویند از فیلمی حمایت می‌کنیم که فروش دارد

میهمان دفتر چهارم مجله تصویری قاف رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران بود. در ادامه متن گفت‌وگوی اکبر نبوی با او را بخوانید.

ساعت 22 دوشنبه 9 بهمن‌ماه چهارمین دفتر از مجله تصویری قاف با اجرا و سردبیری اکبر نبوی در فضای مجازی منتشر شد. میهمان دفتر چهارم مجله تصویری قاف رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران بود. در ادامه متن گفت‌وگوی اکبر نبوی با او را بخوانید.

*مثلا شما فکر کنید که قبل از انقلاب تمام جریانات سیاسی چپ و راست می‌گفتند هنر در خدمت فلان چیز باید باشد. این غلط بود. از آن طرف هم قرار بود هنر در خدمت آن طرف باشد. اصلا مگر قرار است هنر در خدمت یک چیزی باشد؟ ما هنر را نمی‌آموزیم، هنر در وجود ماست. بعضی از ما این را به‌عنوان شغل یا خلاقیت ادامه می‌دهیم اما برخی که ادامه نمی‌دهند هم در وجودشان به آن علاقه دارند. شما کسی را پیدا نمی‌کنید که از یکی از پنج هنر خوشش نیاید. بالاخره خوشش می‌آید. بسته به اینکه شما چگونه بزرگ شده‌اید از یکی یا همه اینها خوش‌تان می‌آید. اما وقتی بچه است از پنج هنر خوشش می‌آید. قواعد اجتماعی و خانوادگی که بر ما سوار می‌شوند، ما را از ذات خودمان دور می‌کنند. هنرمندان کسانی هستند که به ذات خودشان نزدیک هستند و این را ادامه دادند یا نتوانستند ادامه ندهند

*الان در کشورهای دیگر یا در آمریکا که سلطان سینماست، آنجا هم اینترنت هست، اینترنت‌شان هم فیلتر نیست. فیلترشکن هم نباید بخرند اما سینما هست. چیزی که هست اینکه سینما شکل عوض کرده و کمتر در سالن سینماست و فیلم‌ها بیشتر در پلتفرم‌ها مثل نتفلیکس، اپل و اچ‌پی‌او، آمازون و... هستند. اینها هم فیلم و هم سریال می‌سازند و ما منتظریم فیلم‌ها بیایند. سالن سینما قاعدتا کم شده، چون دسترسی مردم به تصاویر به‌شدت افزایش یافته. من در خانه‌ام می‌توانم هر پرده‌ یا پروژکتوری که می‌خواهم داشته باشم. 

*الان من می‌گویم وزارت ارشاد عزیز کدام‌یک از کارگردان‌های مهم سینمای ما را دعوت یا تشویق کردی که بیایند فیلم بسازند. شما فقط انتخاب کردی این و آن نسازد، پس چه کسی ته آن باقی می‌ماند؟ یک سری فیلمساز جوان. در دوره آقای احمدی‌نژاد جلوی کار برخی گرفته شد که کار فیلمسازان جوان رونق بگیرد. همان فیلمسازان جوان 16 سال بعد، یعنی الان اجازه کار ندارند. این فیلمساز که دیگر زاییده و پرورش‌داده‌شده جمهوری اسلامی است، چرا باید ممنوع‌الکار باشد؟ این همه کارگردان دیگر هم هستند که فیلم‌هایی ساخته‌اند که نیش‌دار هم نبوده، چرا اینها را دعوت نمی‌کنید فیلم بسازند؟ اینها که دیگر برادریشان را ثابت‌ کرده‌اند.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.