تاریخ : Sat 27 Jan 2024 - 22:50
کد خبر : 93939
سرویس خبری : ورزش

شهرام محمودی: شانس حضورمان در المپیک حداکثر 10 درصد است

در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شهرام محمودی: شانس حضورمان در المپیک حداکثر 10 درصد است

طولانی شدن پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی حالا تبدیل به یکی از معضلات جدی ورزش ایران شده است. در همین رابطه با شهرام محمودی، ملی‌پوش سابق و یکی از بازیکنان اصلی نسل طلایی والیبال ایران صحبت کردیم.

یگانه عصاری، خبرنگار: طولانی شدن پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی حالا تبدیل به یکی از معضلات جدی ورزش ایران شده است. والیبال ایران این روزها در انتخاب سرمربی بلاتکلیف است و این بلاتکلیفی مسلما به تیمی که روزی قدرت اول آسیا بود، ضربه خواهد زد. این درحالی است که چند ماه دیگر تیم ملی باید همان شانس کم خود برای حضور در المپیک را محک بزند و تا لیگ ملت‌ها زمان زیادی باقی نمانده است. در همین رابطه با شهرام محمودی، ملی‌پوش سابق و یکی از بازیکنان اصلی نسل طلایی والیبال ایران صحبت کردیم. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد که هرچه زودتر باید تعیین‌تکلیف شود و سرمربی تیم را زیر نظر بگیرد.

روند انتخاب سرمربی تیم ملی بسیار طولانی شده و این بلاتکلیفی هنوز ادامه دارد. نظرتان در این‌باره چیست؟
در دوره پایانی کار آقای داورزنی، کمیته‌های فنی تشکیل می‌شد و قرار بود سرمربی انتخاب شود. بعد از ایشان و در دوره سرپرستی آقای مرادی هم تاکنون چند جلسه برگزار شده ولی در هر صورت متاسفانه تا امروز سرمربی انتخاب نشده است و این مسلما به تیم ضربه خواهد زد. چیزی که من دارم از بیرون می‌بینیم، این است که گویا خیلی عجله‌ای هم برای این کار نیست چون در هر صورت شانس تیم ما برای صعود به المپیک خیلی کم است و فکر می‌کنم می‌خواهند به گونه‌ای گزینه‌ها را بررسی کنند که برای بعد از آن برنامه‌ریزی شود ولی به نظر من هرچه زودتر باید تعیین‌تکلیف و سرمربی تیم مشخص شود تا تیم را زیر نظر بگیرد و همان درصد کم شانس صعود به المپیک یعنی 5 تا 10 درصد را در لیگ ملت‌ها امتحان کنیم. شاید فرجی شد. واقعا خوب نیست که تیم بدون سرمربی باشد.

بسیاری شانس صعود به المپیک را تقریبا از دست رفته می‌دانند.
بله. چیزی که خودم فکر می‌کنم این است که ما نهایتا بین 5 تا 10 درصد شانس حضور در المپیک را داریم که عدد بسیار کمی است. معمولا تیم‌ها در هفته اول لیگ ملت‌ها با تیم اصلی‌شان نمی‌آمدند ولی الان ما در هفته اول با حریفانی بازی داریم که با تمام توان می‌آیند و رنکینگ بالاتری از ما دارند. کارمان خیلی دشوار است ولی انسان به امید زنده است. باید حداقل امیدوار باشیم که نمایش خوبی داشته باشیم تا مردم و مجموعه والیبال به آینده این بچه‌ها امیدوار باشند و بتوانیم در آینده نتایج بهتری بگیریم.
نظر خودتان روی سرمربی ایرانی است یا خارجی؟ شما همیشه از مربیان ایرانی حمایت کرده‌اید.
بله، من همیشه از مربی ایرانی حمایت کرده‌ام. نظر من این است که مربیان ایرانی علم خوبی دارند و باید کادری که جمع می‌شوند، کادر بسیار خوبی باشند. تمرکز نباید تنها روی سرمربی باشد بلکه باید کادر را هم بسیار قوی ببندند. اگر کمک‌ها و کادر نتوانند کمک فکری، عملی و فنی به سرمربی بدهند، مطمئنا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. یعنی اگر می‌خواهیم سرمربی ایرانی داشته باشیم باید کمک بسیار قوی داشته باشد. اگر هم نظر به سرمربی خارجی باشد، مسلما باید از مربیان تاپ و درجه یک خارجی بیاوریم و از کمک‌های ایرانی در کنارشان استفاده کنیم چون حضور مربی درجه دو و سه کمکی به والیبال نمی‌کند. والیبال ایران تا سال‌های قبل جزء هشت تیم برتر رنکینگ جهانی بود و باید مربیان هم با این روال پیشرفت کنند. ما مربیان خوبی در داخل داریم و درست نیست که استعداد آنها را بسوزانیم. باید به آنها قدرت دهیم و مربیان هم خودشان را به‌روز نگه دارند تا کار به خوبی پیش برود. نکته دیگر این است که باید دید افکار عمومی چه می‌خواهد. الان افکار عمومی مقداری با مربی ایرانی مخالف است. در هر صورت اینها مسائلی است که در کمیته فنی مطرح می‌شود و باید افراد حاضر پاسخگو باشند و همه جوانب را در نظر بگیرند. امیدوارم هر تصمیمی که گرفته می‌شود، به نفع والیبال باشد و بتوانیم جایگاه‌مان را در آینده پس بگیریم.

شما عضو نسل طلایی والیبال بودید و حس و حالی که مردم با دیدن بازی‌های شما و درخشش‌تان در آسیا و جهان داشتند، شاید تا مدت‌ها تکرار نشود. ولی بعد از آن والیبال افت کرد. به نظر شما چه عواملی دست به دست هم داد تا این اتفاق بیفتد؟
سلسله عواملی دست به دست هم دادند و ما با تغییر نسل مواجه شدیم. تعدادی از بازیکنان کلیدی به‌تدریج کنار رفتند و آن اوایل نتایج بد نبود ولی خب سال گذشته خیلی نتایج به‌هم ریخت. در هر صورت والیبال باید خیلی خوب مدیریت شود. به نظر من اول باید تکلیف فدراسیون و رئیس مشخص شود تا ببینیم برنامه‌هایش چیست. اگر همین الان سرمربی و رئیس فدراسیون هم مشخص شود، شاید برنامه‌های کاریشان به هم نخورد. ابتدا باید رئیس فدراسیون مشخص شود، سرمربی خوبی برای تیم انتخاب کند و امکانات و برنامه‌ریزی درستی برای تیم فراهم شود. ما پتانسیل این را داریم که دوباره به جمع هشت تیم برتر برگردیم و قدرت اول آسیا باشیم. به نظر من بازیکنان از نظر فیزیکی از نسل ما خیلی بهتر هستند اما در تیم ما ستاره‌هایی بودند که خودشان به تنهایی روند بازی‌ را عوض می‌کردند و الان هم شاید جایگزینی برای بازیکنانی مثل سعید معروف پیدا نشده باشد اما بازیکنانی هستند که بتوانند شبیه به او باشند و می‌توانیم با یک کار گروهی نتایج را جبران کنیم. امیدوارم برنامه‌ریزی خوبی انجام شود. اگر این برنامه‌ها درست انجام شود مطمئنا دوباره والیبال‌مان را در روزهای اوج خواهیم دید. نسل قبل از ما هم خیلی برای والیبال زحمت کشیده بودند و ما ادامه‌دهنده راه آنها بودیم و امیدوارم که نسل بعد از ما هم بتواند از این میراث به خوبی نگه‌داری کند، چون بخش عظیمی از مردم با والیبال زندگی می‌کنند. الان مثل قدیم نیست که والیبال پخش نشود یا برای مردم مهم نباشد، مردم برای دیدن والیبال در لیگ ملت‌ها، لیگ جهانی یا دیگر مسابقات برنامه‌ریزی می‌کنند. امیدوارم نتایج جوری باشد که مردم در این شرایط بد اقتصادی کمی حال خوب از والیبال دریافت کنند.

و خودتان کماکان ترجیح می‌دهید که از والیبال دور باشید؟
فعلا بله. ترجیح می‌دهم دور باشم اما امیدوارم شرایط فراهم شود و دوباره به والیبال برگردم.