تاریخ : Sat 27 Jan 2024 - 22:10
کد خبر : 93935
سرویس خبری : دانشگاه

تمرین ۳ روزه خودسازی در دل دانشگاه

با وجود امتحانات پایان ترم اعتکاف‌های دانشجویی پرشور برگزار شد؛

تمرین ۳ روزه خودسازی در دل دانشگاه

اعتکاف دانشجویی، در دسته برنامه‌های معنوی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد که در کنار معنویتی که برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد، باعث شکل‌گیری رفاقت‌های بسیاری می‌شود.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: اعتکاف دانشجویی، در دسته برنامه‌های معنوی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد که در کنار معنویتی که برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد، باعث شکل‌گیری رفاقت‌های بسیاری می‌شود. دانشجویانی که 3 روز از 5 تا 7 بهمن‌ماه را در مسجد دانشگاه و در کنار دوستان و همکلاسی‌های خود می‌گذرانند و خاطرات جدیدی برای خود می‌سازند. با این وجود که امسال زمان اعتکاف با امتحانات دانشجویان همزمان شده، اما به نظر می‌رسد که استقبال به نسبت خوبی از این برنامه مذهبی صورت گرفته است. طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سمت مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حدود 140 مسجد دانشگاهی در سراسر کشور، پذیرای بیش از 50هزار دانشجو، استاد و کارمند معتکف دانشگاهی هستند. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود 34 مسجد دانشگاهی و 65 مسجد سطح شهر را برای پذیرایی از معتکفین خود مهیا کرده‌اند تا میزبان بیش از 4 هزار نفر از اعضای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشند. واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد در سراسر کشور نیز مانند واحد علوم‌و‌تحقیقات و تهران مرکزی امسال میزبان شماری از دانشجویان علاقه‌مند به این فرضیه عبادی بودند. در گفت‌وگو با چهار تن از مسئولان نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های مختلف نحوه برگزاری مراسم اعتکاف 1402 را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد‌مهدی کرمی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه تهران درباره تعداد ثبت‌نامی‌ها بیان کرد: «فکر می‌کنم در بیستمین یا هجدهمین دوره اعتکاف دانشگاه تهران باشیم. ما در برنامه اعتکاف امسال، تاکید داشتیم که افراد دانشجوی دانشگاه تهران باشند. امسال 800 نفر را در برنامه اعتکاف داریم که 500 نفر از معتکفین زن و 300 نفر آنها مرد هستند. علت بیشتر بودن زنان، این است که اعتکاف مجزایی صرفا برای آنها در کوی دانشگاه داریم و زنان در دو جا می‌توانند معتکف شوند.»

او در ادامه درباره تغییرات آمار معتکفین نسبت به سال پیش گفت: «نسبت به سال پیش حدودا 50 نفر کاهش داشتیم. اما کاهش به دلیل این بود که هر معتکف جای بیشتری داشته باشد تا اذیت نشوند. فضایی بیشتر از این نداشتیم و ممکن بود که معتکفین به دردسر بیفتند و به این آمار اکتفا کردیم. البته باید به این نکته اشاره کرد که سال‌های گذشته، متقاضی اعتکاف بیشتر بود. مثلا اگر سال‌های گذشته 4 برابر ظرفیت ثبت‌نام کردند، امسال 3 برابر ظرفیت ثبت‌نامی داشتیم. درصدی افت داشتیم که به دلیل امتحانات دانشجویانی بود که روز شنبه امتحان داشتند. دانشگاه ارفاقی برای این دانشجویان داشت تا بعدا معرفی به استاد بگیرند.»

کرمی با اشاره به اینکه تفاوت اعتکاف امسال حلقه‌های معرفتی است، افزود: «ما امسال حس کردیم که معتکفین نسبت به نیازها و توانمندی‌ها گروه‌بندی شوند و حلقه‌های معرفی شکل بگیرد که از فرصت اعتکاف به خوبی استفاده شود. سعی کردیم که مزاحمت عمومی برای دیگران نداشته باشد و در آرامش برگزار شود. از سمت دیگر نیز دقت کردیم مطالبی باشد که گروه‌بندی‌های ما برحسب نیاز خاصی که دارند، بهره‌برداری کنند. از این جهت اعتکاف امسال با استقبال روبه‌رو شد.»

او در توضیح برنامه‌های اعتکاف 1402، عنوان کرد: «سعی کردیم تا در اعتکاف، زمان آزادی را برای افراد بگذاریم تا زمانی برای مناجات با خدا داشته باشند. این زمان از ساعت 11 شب تا اذان صبح است. ما از سایر زمان‌ها استفاده می‌کنیم و سخنران‌هایی را دعوت می‌کنیم تا در این زمان مراسماتی را انجام دهیم. مقداری نیز برای مرثیه سرایی و محفل‌های قرآنی و غیره استفاده می‌شود.»

مسئول نهاد رهبری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قطعا اعتکاف بر روی دانشجویان اثر‌گذار است، افزود: «با بازتاب‌گیری‌هایی که در سال‌های قبل صورت گرفت، متوجه شدیم که اعتکاف فضای بسیار معنوی را برای دانشجویان به عمل می‌آورد. فضای عمومی دانشگاه معطر می‌شود و تا یک ماه بعد نیز این آثار باقی‌ می‌ماند. فضای اعتکاف به شدت معنوی است و تاثیر بسزایی دارد؛ چرا‌که فرد بعد از خروج از اعتکاف همچنان با همکلاسی‌ها و هم‌دانشگاهی‌های خود مرتبط است و قشر فرهیخته هستند و اثر معنوی خودش را در محیط جامعه می‌گذارد.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.