تاریخ : Wed 24 Jan 2024 - 00:26
کد خبر : 93737
سرویس خبری : اندیشه

پساحقیقت هنوز ارتباط جامعه ایرانی را با حقیقت قطع نکرده

عبدالکریم خیامی، استاد ارتباطات در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پساحقیقت هنوز ارتباط جامعه ایرانی را با حقیقت قطع نکرده

عبدالکریم خیامی، عضو هیات‌علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با موضوع رسانه، حقیقت و پساحقیقت با اشاره به ویژگی‌‌‌های عصر پساحقیقت در نسبت با مخاطبان رسانه معتقدند نسبت مخاطب ایرانی با حقیقت قطع نشده است.

سهیلا عباس‌پور،خبرنگار گروه ایده حکمرانی: عبدالکریم خیامی، عضو هیات‌علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با موضوع رسانه، حقیقت و پساحقیقت با اشاره به ویژگی‌‌‌های عصر پساحقیقت در نسبت با مخاطبان رسانه معتقدند نسبت مخاطب ایرانی با حقیقت قطع نشده است و حساسیت و واکنش موج‌‌‌گونه اجتماعی جامعه نسبت به مسائل گوناگون به‌‌‌ویژه اخلاقی که از سوی رسانه بازتاب می‌‌‌یابد دلیل بارز آن است. وی معتقد است کارکرد سنت در جامعه ایران همچنان تداوم دارد و بازگشت به رسانه‌‌‌های جمعی در‌حال رخ دادن است.

* به محض آنکه یک واقعیت بیرونی از کانال رسانه‌‌‌ای گذشت و از آن یک بازنمایی شد، ما از حقیقت به پساحقیت منتقل شدیم. حالا این پساحقیقت ممکن است بسیار نزدیک به حقیقت باشد که اینجا این حقیقت را نزدیک به واقعیت گرفته‌‌‌اند؛ هم ممکن است این حقیقت بسیار دور از حقیقت اولیه باشد. ولی بالاخره این آن نیست، بلکه بازنمایی آن است.

*رسانه می‌تواند با رسانه وارد گفت‌وگو شود. این است که اگر ما خیلی محو نظریه‌های محو شویم که حقیقت و واقعیت محو شده و زیر تلی از اطلاعات گم شده و خودمان محو در این نظریه‌های محو شده‌ایم و یکی از آثار منفی آن ناامیدی خواهد بود که دیگر نمی‌شود کاری کرد؛ پس اجازه بدهید که هر کس با آنچه که آسودگی برای او می‌آورد، آسوده باشد و زندگی کند. اعتقادات دینی ما این را نمی‌گوید و یاس را همسایه کفر می‌‌‌داند. اما واقعیت میدان هم این را نمی‌گوید. 

*ما اماره و نشانه‌هایی از پساحقیقت داریم اما نمی‌شود ما را با جامعه‌ای که وارد آن عصر شده است مقایسه کرد. ما کماکان در مقابل پساحقیقت، هنوز حساسیت‌های بالایی نسبت به حقیقت داریم.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.