تاریخ : Tue 23 Jan 2024 - 23:38
کد خبر : 93732
سرویس خبری : ورزش

آخرین وضعیت مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال

مدارک پرسنلی بارگذاری شد، قرارداد با ورزشگاه آزادی به‌زودی؛

آخرین وضعیت مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال

تیم فوتبال استقلال در حالی خود را مهیای حضور در نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر و البته مسابقات جام حذفی می‌کند که به موازات این امر، مسئولان باشگاه به منظور صدور مجوز حرفه‌ای این باشگاه همچنان در تلاش هستند تا اتفاقاتی را رقم بزنند که استقلالی‌ها با کسب جواز حضور در رقابت‌های آسیایی در فصل بعدی، برای سومین سال پیاپی از حضور در این رقابت‌ها محروم نشوند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال در حالی خود را مهیای حضور در نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر و البته مسابقات جام حذفی می‌کند که به موازات این امر، مسئولان باشگاه به منظور صدور مجوز حرفه‌ای این باشگاه همچنان در تلاش هستند تا اتفاقاتی را رقم بزنند که استقلالی‌ها با کسب جواز حضور در رقابت‌های آسیایی در فصل بعدی، برای سومین سال پیاپی از حضور در این رقابت‌ها محروم نشوند. با توجه به تجربه تلخ دو دوره گذشته هر خبر منفی نسبت به وضعیت مجوز حرفه‌ای این باشگاه، این ترس را در دل استقلال و هوادارانش ایجاد می‌کند که مبادا دوباره اتفاقاتی که باعث حذف آنها از آسیا شد یک بار دیگر تکرار شود و در این صورت حتی در پی کسب عنوان قهرمانی، باز هم این تیم از حضور در بالاترین سطح رقابت در قاره کهن محروم شود.
البته این توضیح را در گذشته دادیم که این بار اهمال‌کاری و تکرار اشتباهات گذشته می‌تواند تبعاتی کشنده را برای این باشگاه در پی داشته باشد؛ چرا‌که طبق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا در صورتی که باشگاهی به مدت سه فصل متوالی نتواند مجوز حرفه‌ای را کسب کند به یک دسته پایین‌تر سقوط می‌کند و این امر می‌تواند تبعات به مراتب بدتری را هم نسبت به نرفتن به آسیا برای باشگاه پرهوادار و با‌سابقه استقلال در پی داشته باشد. البته این توضیح را هم به نقل از مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها دادیم که تیم‌هایی که موفق نشوند برای سه سال پیاپی مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند با جرایم مختلفی مواجه می‌شوند که سقوط به یک دسته پایین‌تر یکی از این جرایم و سنگین‌ترین آنها خواهد بود و این دیگر بسته به نظر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دارد که آنها براساس قوانین AFC چه حکمی را برای تنبیه تیم خطاکار در نظر بگیرند.

مرحله اول و بارگذاری 200 صفحه در سامانه
به مانند ادوار قبلی برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های آسیایی، 5 مرحله زمانبندی برای بارگذاری مدارک این باشگاه‌ها در موارد مختلف از سوی کنفدراسیون آسیا تعریف شده است؛ با این توضیح که این زمانبندی با توجه به تغییرات زمان و فصل برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با تغییراتی مواجه شده است. بر همین اساس و در مرحله اول باشگاه‌ها باید مدارک پرسنلی (از کارمندان باشگاه گرفته تا کادرفنی) خود را در سامانه مربوطه بارگذاری کنند.
بر همین اساس باشگاه‌ها این فرصت را داشتند تا 19 دی ماه گذشته مدارک خود در این زمینه را بارگذاری کنند؛ این در حالی است که شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حاکی از آن است که استقلالی‌ها به این منظور حدود 200 صفحه در 18 بخش را بارگذاری کرده‌اند تا این مرحله را سپری کرده باشند.

تمرکز روی تدوین برنامه توسعه جوانان
درمرحله دوم باشگاه‌ها باید مدارک مرتبط به آکادمی‌های خود را تا تاریخ 30 بهمن ماه امسال در سامانه تعریف‌شده از سوی AFC‌ بارگذاری کنند. در این مرحله تمام اقدامات ورزشی که مرتبط با تیم‌های بزرگسالان و آکادمی باشگاه هستند در کنار مسائل پزشکی مورد توجه قرار گرفته و باید مدارک در این خصوص بارگذاری شوند. در این بخش مهم‌ترین موضوعی که باشگاه بر روی آن متمرکز شده به تدوین برنامه توسعه جوانان مربوط می‌شود و تلاش‌ها برای رساندن این طرح به ددلاین ارائه‌شده ادامه دارد. نکته قابل توجه اینکه سعی شده است تا این برنامه بر اساس واقعیت‌هایی که وجود دارد نوشته شود، چرا‌که در سالیان گذشته این برنامه بر اساس طرح‌هایی فراتر از انتظار و زیرساخت‌های فوتبال ایران نوشته شده، اما هیچ‌گاه قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا نکرده؛ اما حالا قرار است برحسب واقعیات موجود این طرح نوشته شود تا قابلیت بهره‌برداری را هم داشته باشد.
نکته قابل توجه اینکه در این خصوص شنیده می‌شود به طور مثال باشگاه پرسپولیس سال گذشته در مسیر صدور مجوز حرفه‌ای خود در مبحث برنامه توسعه جوانان، موضوع آنالیز ویدئویی رقابت‌های خود را مطرح کرده که در عمل این امر اتفاق نیفتاده و در بازدید ناظران و ممیزان AFC به منظور راستی‌آزمایی مدارک و مستندات بارگذاری‌شده، به عدم تحقق این موضوع نیز از سوی این ناظران اشاره می‌شود و در نهایت باعث می‌شود تا نسبت به این امر یک نمره منفی در کارنامه مجوز حرفه‌ای این باشگاه لحاظ شود.
در مرحله دوم و در حوزه ورزشی باید یک‌سری کلاس‌های آموزشی نیز در دستور کار قرار بگیرد که به همین منظور قرار است این کلاس‌ها از امروز در باشگاه آغاز شود. بر همین اساس و طبق برنامه امروز کلاس‌های کنترل دوپینگ و اورژانس‌های پزشکی برگزار می‌شود. پنجشنبه کلاس‌های داوری و قوانین بازی برگزار خواهد شد و روز یکشنبه آینده نیز کلاس‌های یکسان‌سازی در ورزش که شامل قوانین ورزشی و... خواهد بود، انجام می‌شود.

استقلالی‌ها در انتظار قرارداد 2ساله با ورزشگاه آزادی
در مرحله بعدی باشگاه‌ها باید زیرساخت‌های خود از جمله ورزشگاه‌های محل برگزاری رقابت‌های خود را مشخص کنند. به همین منظور تا 15 اسفند امسال باید مدارک مربوطه در این زمینه بارگذاری شوند.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم استقلال این بار ورزشگاه آزادی را برخلاف دوره قبلی برای رقابت‌های خود انتخاب کرده و از آنجایی که بین مراحل دوم و سوم فاصله کمی باقی می‌ماند، از حالا به موازات تامین مدارک برای مرحله دوم، کارهای مرتبط با زیرساخت‌های باشگاه نیز در حال انجام است.
دراین خصوص شنیده می‌شود برای این مرحله هم سد خاصی در مقابل باشگاه استقلال قرار ندارد چرا‌که بیشتر داکیومنت‌ها باید توسط خود مسئولان ورزشگاه آزادی ارائه شود و در این زمینه تنها مورد باقی مانده به قرارداد بین ورزشگاه و باشگاه استقلال مربوط می‌شود که استقلالی‌ها در حال انجام امور به منظور عقد قراردادی دوساله با آزادی هستند.
در خصوص سایر مسائل مانند مباحث مالکیتی و مدارک مالی، به جز مشخص شدن وضعیت مالیاتی باشگاه و حل و فصل مشکل موجود که حتی منجر به بسته شدن حساب بانکی باشگاه نیز شده بود، سایر موارد دیگر در وضعیت مشابه قبلی قرار داشته و تحول خاصی در آن فعلا صورت نگرفته است. در این زمینه شنیده می‌شود درخصوص مشکلات مالکیتی طی چند روز اخیر خطیر جلسات متعددی را برگزار کرده و همچنین درباره مسائل مالی و درگیری با پرونده‌های خارجی نیز، استقلالی‌ها احتمالا فقط با پرونده سانتاکلارای پرتغال مواجه بودند و خطر دیگری این باشگاه را تهدید نخواهد کرد. البته پیش از این به این موضوع اشاره کردیم که حل و فصل مباحث مالکیتی از دست باشگاه و چه‌بسا حتی از اراده فدراسیون فوتبال نیز خارج بوده و سایر نهادهای ذی‌ربط باید در این زمینه تصمیمات لازم را تا قبل از ددلاین AFC در زمانبندی موجود گرفته و آن را اجرایی کنند.