تاریخ : Mon 22 Jan 2024 - 21:36
کد خبر : 93657
سرویس خبری : ورزش

هجوم برزیلی‌ها به آسیا

نگاهی به حضور بازیکنان خارجی در تیم‌های ملی حاضر در جام ملت‌ها

هجوم برزیلی‌ها به آسیا

با شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در قطر یکی از نکاتی که جلب توجه می‌کند حضور چندین بازیکن خارجی و به اصطلاح دو ملیتی در برخی تیم‌های ملی است که نشان می‌دهد این کشورها با توجه به کمبود منابع انسانی و فقری که در زمینه بازیکن‌سازی داشته‌اند رو به استخدام بازیکنان خارجی آورده‌اند تا شاید به کمک آنها بتوانند فوتبال خود را در شرایط بهتری قرار دهند.

مسعود خاموشی، خبرنگار: با شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در قطر یکی از نکاتی که جلب توجه می‌کند حضور چندین بازیکن خارجی و به اصطلاح دو ملیتی در برخی تیم‌های ملی است که نشان می‌دهد این کشورها با توجه به کمبود منابع انسانی و فقری که در زمینه بازیکن‌سازی داشته‌اند رو به استخدام بازیکنان خارجی آورده‌اند تا شاید به کمک آنها بتوانند فوتبال خود را در شرایط بهتری قرار دهند. اگر چه در برخی کشورهایی که جمعیت کمی دارند این موضوع تا حدی قابل توجیه است اما بعضا شاهد حضور این بازیکنان در تیم‌هایی هستیم که بیشتر از اینکه با مشکل نیروی انسانی مواجه باشند با کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای استعدادیابی و آموزش بازیکنان روبه‌رو هستند. در مجموع این اتفاق برای تورنمنتی مانند جام ملت‌های آسیا که قرار است فوتبال این قاره را به دنیا معرفی کرده و میزان پیشرفت تیم‌های آسیایی در طول 4 سال گذشته را به تصویر بکشد چندان جالب نیست. در ادامه نگاهی به برخی از این خارجی‌هایی که راهی تیم‌های آسیایی شده‌اند خواهیم داشت.

3 خارجی در قطر
تیم ملی قطر در این سال‌ها تلاش کرده تا به هر طریق ممکن بتواند خود را به جمع بزرگان فوتبال آسیا برساند و درنهایت هم در دوره قبل موفق شد در حضور بزرگان، جام قهرمانی را به خانه برده و اتفاقی مهم را برای خود رقم بزند. این کشور که در این دوره میزبانی را نیز برعهده دارد طی این مدت خارجی‌های زیادی را به فوتبال خود برده و تلاش کرده تعداد زیادی از آنها را با تغییر ملیت در تیم ملی خود به‌کار گیرد. در این دوره هم شاهد چند نمونه از این بازیکنان هستیم. لوکاس مندز، مدافع 33‌ساله‌ای که در باشگاه الوکره قطر بازی می‌کند متولد برزیل است و جالب اینکه به‌تازگی تابعیت قطر را قبول کرده و در این سن و سال فقط دو بازی ملی در کارنامه دارد. این بازیکن که در مارسی فرانسه سابقه بازی دارد به‌دلیل ضعف‌های قطر در خط دفاعی به ترکیب این تیم اضافه شده است. پدرو میگوئل ملقب به رورو هم سال‌هاست که در قطر بازی می‌کند و از سال 2016 در تیم ملی این کشور به میدان می‌رود. او که 92 بازی ملی در کارنامه دارد در 33‌سالگی یکی از ستاره‌های السد است و اگر‌چه در پرتغال به‌دنیا آمده و در تیم ملی زیر 21‌ساله‌های کیپ‌ورد هم سابقه بازی دارد اما وقتی با پیشنهاد قطر مواجه شد ترجیح داد در تیم ملی این کشور بازی کند. قطری‌ها همچنین بسام الراوی را نیز در ترکیب خود دارند که متولد عراق است و حتی پدرش در تیم ملی این کشور بازی کرده اما به‌دلیل اینکه در جوانی راهی قطر شده و در آکادمی اسپایر رشد کرده است درنهایت با تغییر ملیت تصمیم گرفت پیراهن عنابی‌ها را به تن کند.

برزیلی‌ها در خلیج‌فارس
امارات، یکی از تیم‌های همگروهی تیم ملی کشورمان که امروز در دیداری برای تعیین صدرنشین گروه به مصاف یوزهای ایرانی می‌رود دو بازیکن برزیلی‌الاصل در ترکیب خود دارد. فابیو لیما 30‌ساله که یک مهاجم گلزن است و سال‌هاست که در الوصل بازی می‌کند از سال 2020 تابعیت اماراتی را قبول کرده است. وفور استعداد در برزیل باعث شده تا بسیاری از بازیکنان این کشور شانس بازی در تیم ملی را نداشته باشند و به همین دلیل برخی از آنها ترجیح می‌دهند برای اینکه شانس حضور در یک تورنمنت ملی را داشته باشند تابعیت کشور دیگری را قبول کنند. لیما تاکنون 24 بازی ملی برای امارات انجام داده و 10 گل هم زده است. کایو کانیدو، دیگر برزیلی اماراتی‌هاست که در 33‌سالگی احتمالا آخرین حضورش در تیم ‌ملی امارات را در یک تورنمنت بزرگ تجربه می‌کند. او هم در برزیل متولد شده و از سال 2014 راهی لیگ امارات شد و با توجه به دستمزدهای خوبی که در آنجا پرداخت می‌شود و همچنین روند گلزنی خوبی که در الوصل و العین داشته در این کشور ماندگار شد و در ادامه پیشنهاد بازی در تیم ملی امارات را نیز قبول کرد. او هم از سال 2020 پیراهن تیم ملی امارات را به تن کرده و در این مدت در 37 بازی 9 گل زده است.

چشم امید هنگ‌کنگ به خارجی‌ها
هنگ‌کنگ پس از 55 سال توانسته مجوز حضور در جام ملت‌های آسیا را کسب کند و امیدوار است شاید به‌عنوان یکی از 4 تیم برتر سوم گروه‌ها راهی مرحله بعد شود. آنها هم در گروه ایران قرار دارند و برابر تیم ملی کشورمان بازی قابل قبولی ارائه کردند. در چنین اوضاعی این تیم چشم امیدش برای صعود احتمالی به دو برزیلی خواهد بود. اورتون کامارگو 32 ساله که به تازگی تابعیت این کشور را پذیرفته در 9 بازی 5 بار دروازه حریفان را باز کرده و در‌حال‌حاضر خطرناک‌ترین بازیکن این تیم به‌شمار می‌رود. او که امیدی به حضور در تیم ملی برزیل نداشته ترجیح داده حداقل بازی در جام ملت‌های آسیا را تجربه کند. جونینیو هم دیگر برزیلی این تیم است و جالب اینکه در همین سال 2024 تغییر ملیت داده است. جونینیو که مدت‌‌هاست در لیگ‌های یک و دو هنگ‌کنگ بازی می‌کند تنها در یک دیدار دوستانه برابر چین در سال‌جاری میلادی به میدان رفته و هنوز در جام ملت‌ها بازی نکرده است. او در 33‌سالگی شانس زیادی برای تجربه تورنمنت‌های متعدد را ندارد و شاید این اولین و آخرین جام ملت‌هایش باشد.

مالزی با اندریک
مالزی هم با توجه به سطح فوتبالش به سراغ استخدام بازیکنان خارجی رفته و آنها هم ترجیح داده‌اند تا یک برزیلی را در ترکیب خود داشته باشند. اندریک (که البته فقط با ستاره آینده‌دار و جوان رئال‌مادرید هم‌نام است) پس از مدتی بازی در لیگ مالزی تابعیت این کشور شرق‌آسیا را نیز پذیرفت تا در تیم ملی این کشور به میدان برود. او سابقه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه دارد و با 28 سال سن می‌تواند مدت‌ها برای مالزی بازی کند. اندریک از سال 2023 در تیم ملی جدیدش به میدان رفته و طی این مدت 8 بازی انجام داده و البته هنوز گل نزده است.