تاریخ : Sat 20 Jan 2024 - 23:11
کد خبر : 93505
سرویس خبری : جهان شهر

تظاهرات در تل‌آویو، ترور در دمشق

نتانیاهو برای عبور از بحران غزه می‌خواهد جنگ را گسترش دهد؛

تظاهرات در تل‌آویو، ترور در دمشق

صهیونیست‌ها برای صدور بحران به محیطی خارج از فلسطین اشغالی بار دیگر به سوریه حمله کردند. درپی حملات دیروز (شنبه) پنج نفر از مستشاران نظامی ایران در دمشق به شهادت رسیدند. این حمله در شرایطی صورت گرفته که وضعیت صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی بغرنج‌تر شده و آنها در حال بازگشت به دوره اختلافات داخلی پیش از جنگ هستند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: صهیونیست‌ها برای صدور بحران به محیطی خارج از فلسطین اشغالی بار دیگر به سوریه حمله کردند. درپی حملات دیروز (شنبه) پنج نفر از مستشاران نظامی ایران در دمشق به شهادت رسیدند. این حمله در شرایطی صورت گرفته که وضعیت صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی بغرنج‌تر شده و آنها در حال بازگشت به دوره اختلافات داخلی پیش از جنگ هستند. اگر پیش از جنگ مخالفان طرح اصلاحات قضائی خیابان را در دست داشتند، امروز خانواده اسرای صهیونیست در غزه میدان‌دار هستند. با وجود آزادی و یا کشته شدن ده‌ها اسیر، همچنان ده‌ها نفر از صهیونیست‌ها زنده در زندان‌های مقاومت غزه باقی مانده‌اند. همزمان ‌صدها نفر از اعضای خانواده آنها خیابان‌های تل‌آویو را اشغال کرده‌اند. این جمع محدود به یک طرف موثر در مناسبات داخلی رژیم تبدیل شده‌اند. نتانیاهو به دلیل نگرانی از برکناری پس از پایان جنگ خواهان تداوم آن است و از سوی دیگر خانواده اسرا برای زنده بازگشتن بستگان‌شان خواهان توافق برای پایان جنگ هستند. یارگیری از سوی هردو طرف ادامه دارد، از یک سو نتانیاهو در ساختمان نخست‌وزیری تقلا می‌کند و از سوی دیگر معترضان در خیابان‌های منتهی به اماکن دولتی فشارهای خود را سنگین‌تر می‌کنند.
در جریان این وزن‌کشی‌ها، گادی آیزنکوت، یکی از سران اپوزیسیون که با شروع جنگ برای ارتقای وحدت سیاسی در رژیم به کابینه پیوسته و یکی از پنج عضو کابینه کوچک یا همان کابینه امنیتی تل‌آویو برای اداره جنگ است، در روزهای اخیر تاکید کرده بازگرداندن زنده اسرای اسرائیلی از غزه بدون دستیابی به توافق مبادله اسرا غیرممکن است. او برای نشان دادن اصرار خود بر این موضوع گفته است: «هر کس غیر از این را بگوید، دروغ گفته‌ است.» او با این اقدام به جریان خانواده اسرا پیوسته است.
بنیامین نتانیاهو می‌داند اگر کل بحران نظامی کنونی در غزه محدود بماند، بستگان اسرا با توجه به وزنی که در این تحولات دارد، می‌تواند بخش قابل توجهی از ماجرا را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این میان اما اگر ماجرا فراتر از غزه برود و به سوریه، لبنان و حتی زد و خورد با ایران منجر شود، دیگر بستگان اسرای زندانی در غزه اتصالی به این درگیری‌ها نخواهند داشت و از وزن آنها در یک نسبت کلی به درگیری‌ها کاسته می‌شود.
ساعت 10:15 روز گذشته به وقت دمشق، جنگنده‌های رژیم با موشک به یک ساختمان متعلق به ایران در محله امنیتی و دیپلماتیک «المزه» دمشق حمله کردند. طی این حمله ساختمان به طور کامل ویران شد. به دنبال حمله پنج نفر از مستشاران نظامی ایران به شهادت رسیده‌اند. از حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی و محمد‌امین صمدی به عنوان شهدای ایرانی حمله نام برده شده‌ شده است.
گفته می‌شود حجت‌الله امیدوار، فرمانده اطلاعات سپاه قدس در سوریه بوده و علی آقازاده جانشین وی به شمار می‌آمده است.
حمله 30 دی 1402، هفتمین حمله نظامی ارتش رژیم به نیروهای ایرانی در سوریه طی 10 سال اخیر به حساب می‌آید. به لحاظ تلفات این حمله رتبه دوم را دارد. پیش از این پرتلفات‌ترین حمله در 20 فروردین 1397 صورت گرفته بود که در آن 7 نفر به شهادت رسیدند. حمله روز شنبه از نظر زمانی تنها 26 روز با آخرین حمله به مستشاران نظامی ایران در سوریه فاصله دارد. در حمله قبلی سیدرضی موسوی، مسئول پشتیبانی محور مقاومت در سوریه در 4 دی ماه در محله زینبیه دمشق به شهادت رسیده بود.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.