تاریخ : Wed 17 Jan 2024 - 22:28
کد خبر : 93309
سرویس خبری : جهان شهر

هزینه بالای ایرانی‌کشی

مقاومت در موضع ابتکار است؛

هزینه بالای ایرانی‌کشی

روز سه شنبه منطقه‌ای از شبه قاره هند تا نزدیکی مدیترانه لرزید. مواضع دولت‌های متخاصم و گروه‌های تکفیری یک به یک نابود شدند و به همراه آن ده‌ها نفر از عناصر موثر ضدایرانی به هلاکت رسیدند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: روز سه شنبه منطقه‌ای از شبه قاره هند تا نزدیکی مدیترانه لرزید. مواضع دولت‌های متخاصم و گروه‌های تکفیری یک به یک نابود شدند و به همراه آن ده‌ها نفر از عناصر موثر ضدایرانی به هلاکت رسیدند.
شدت ضربات به اندازه‌ای بوده که خشم روسای آنها را برانگیخته اما آنها نیز همانند مزدوران‌شان ناتوان از اقدام به آمیزه‌ای از محکومیت و سکوت روی آورده‌اند. در این میان بیشترین سکوت در سمت صهیونیست‌ها صورت گرفته است. هرچند برخی بر این عقیده‌اند که با حملات ایران، توجهات از جنگ در فلسطین اشغالی منحرف شده است اما عملیات‌های جدید ایران با نابودی زیرساخت‌های منطقه‌ای موساد، حرکتی در تداوم جریان 7 اکتبر ارزیابی می‌شود. امکانات صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی و سراسر منطقه زیر ضربه رفته و این تحولات دامنگیر صهیونیست‌های غرب‌نشین نیز شده است به گونه‌ای که احتمال دارد منافع مرتبط با آنها در دریاها تهدید شود.
در ادامه گزارش نکات و اهمیت کلی حملات صورت‌گرفته در منطقه به همراه نقش پاکستان مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

نکات
1. اعتراض شدید دولت عراق نسبت به اقدام قانونی ایران در هدف قرار دادن مراکز موساد در اقلیم کردستان عراق، نشان داد برخلاف تبلیغات صورت‌گرفته درباره وابستگی این دولت به تهران، دولت عراق بیشتر از همه تحت تاثیر اراده آمریکا قرار دارد و در این مسیر حتی به دفاع از منافع رژیم‌صهیونیستی در داخل خاک خود می‌پردازد.
2. حملات ایران با سطحی از واکنش در فضای بین‌المللی و به طور ویژه عراق و پاکستان مواجه شدند. ضمن آنکه این واکنش‌ها در دفاع از تروریسم صورت گرفتند، قطعا در محاسبات تهران لحاظ شده بودند. ایران با تمام این مشکلات، تصمیم گرفته دست به اقدام بزند.
3. برای مدت‌ها، آمریکا تلاش داشت با استفاده از مناسبت موجود میان ایران و کشورهای همسایه‌اش، از این مناسبات برای سوءاستفاده از خاک همسایگان علیه ایران بهره گیرد. با توجه به این حربه، شکستن چنین فضایی لازم می‌نمود.
4. محور مقاومت از 7 اکتبر در فلسطین، لبنان، یمن، سوریه، عراق، پاکستان، دریای سرخ و اقیانوس هند دست به اقدام زده است. قدرت آتش و مدیریت میدان‌های متعدد به صورت همزمان، نشان‌دهنده توانمندی بالای این محور است.
5. ایران مهار تروریسم را شروع کرده است و در نخستین اقدام با به کارگیری موشک‌های بالستیک، سقف حملات خود را به دیگران نشان داد. از این رو دولت‌هایی که در اقدامات ضدایرانی نقش دارند، باید بدانند از هر ابزاری علیه آنها استفاده می‌شود. با لحاظ این وضعیت، دولت‌ها متوجه می‌شوند با اظهار نظر و فراخواندن دیپلماتیک، عقب‌نشینی درکار نخواهد بود.
به دنبال وقایع پاییز 1401، ایران مرزهای غربی خود را با حمله به مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق پاکسازی کرد. به همین دلیل و علی‌رغم تداوم حضور هسته‌های تصمیم‌گیری و آموزشی در اقلیم، محل ورود آنها به مرزهای شرقی تغییر کرد. مشابه با مرزهای غربی، تهران امروز تصمیم گرفته مرزهای شرقی خود را هم پاکسازی کند.
6. با تلاش برای آسیب به منافع ایران، وضعیت آمریکا و رژیم‌صهیونیستی بهبود نمی‌یابد، زیرا این موضوع در گروه توقف حملات به ساکنان غزه و رفع حصر این منطقه است. اصرار بر فشار می‌تواند اوضاع را به سمت انفجار ببرد.
7. به نظر می‌رسد ایران قصد دارد با ضربات خود، دولت‌هایی را که با تهدید و تطمیع آمریکا وارد بازی‌های ضد ایرانی می‌شوند، به محاسبه مجدد وادار کند. در هزینه-فایده همراهی آنها با بازی‌های ضد ایرانی، باید هزینه‌ها بر فواید بچربد.
8. مزدوران آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق از سال 1401 در حال تکرار این موضوع هستند که ضعف اقلیم باعث شده ایران آنجا را به محل تسویه حساب تبدیل کند. حمله به تروریست‌ها در پاکستان نشان داد چنین حرفی دروغ است.

پاکستان دست به عصا، پس یا پیش از واکنش
1. در هفته‌های اخیر تعداد بالایی حمله به پاسگاه‌های مرزی ایران صورت گرفته و همزمان تیم‌های انتحاری و بمب‌گذار متعددی نیز از طریق پاکستان تلاش کرده‌اند وارد کشور شوند. میزان بالایی تزریق تیم‌های تروریستی به ایران نشان می‌داد تجمعی از نیروهای تروریستی در پاکستان شکل گرفته که اراده‌ای نیز برای برخورد با آنها در دولت این کشور وجود ندارد. از این رو زیر ضربه رفتن این تجمعات امری ضروری بود.
2. پاکستان باید بداند حمله ایران به مقر تروریست‌ها امری مشروع بوده است. سال‌هاست این گروه‌ها در پاکستان آزادانه تردد داشته و دولت و ارتش این کشور نخواسته و یا نتوانسته با این گروه‌ها برخورد کنند.
اگر پیش از این اسلام‌آباد خود را حامی این گروه‌ها نمی‌دانست و اعلام می‌کرد درصدد مبارزه با آنهاست، اقدام اخیرش در دفاع از این گروه‌ها نشان می‌دهد پاکستان درحال زیاده‌روی و ورود به حوزه‌های ممنوعه است که می‌تواند دولت این کشور را با پاسخ‌های متقابل شگفت‌آور روبه‌رو کند.
3. پاکستان ایران را به پاسخ متقابل تهدید کرده است. این مساله پیامدهای سنگینی بر توان تسلیحاتی این کشور خواهد داشت. چنین رویه‌ای معمول است که پایگاه مبدا مورد حمله ویرانگر قرار گیرد.
4. به نفع پاکستان نیست باتوجه به وضعیت خطیرش در برابر هند و همچنین مشکلات شدید در رابطه با افغانستان، بخواهد در رابطه با ایران قمار کرده و به تنش دامن بزند. تداوم ایفای نقش پاکستان در صدور تروریسم به ایران، می‌تواند پیامدهایی جدی بر وضعیت این کشور داشته باشد.
5. اسلام‌آباد در برابر صدور مجوز برای تجمع تروریست‌ها در خاک خود در ماه‌های اخیر، احتمالا امتیازاتی به ویژه در حوزه اقتصادی دریافت کرده است. سلسله واکنش‌های ایران به اقدامات ضدامنیتی پاکستان می‌تواند مزایای اقتصادی دریافتی را برای دولت و یا حتی گروه‌های ذی‌نفع حاضر، ذایل سازد.
6. پاکستان درحال فرار روبه‌جلو است. پس از حمله به مواضع گروه‌های تروریستی در خاک این کشور، آنها در بیانیه ابتدایی خود بر حضورشان در خاک پاکستان صحه گذاشتند. اسلام‌آباد با محکومیت حمله ایران و صحبت از واکنش متقابل به دنبال فرار روبه‌جلوست تا از اعمال فشار بر خود به دلیل پناه و حفاظت از تروریسم شانه خالی کند. دولت پاکستان وظیفه دارد به سرعت تروریسم‌های حاضر در خاک خود را تعیین‌تکلیف کند چه اینکه کشوری که برای اولین بار به مواضع این گروه‌ها موشک شلیک کرد می‌تواند بارها آن را تکرار کند.
7. محور مقاومت برای مقابله با گروه‌های تروریستی عمدتا از ظرفیت‌های محلی بهره می‌گیرد. برای ایجاد فضای فعالیت این گروه‌ها، یک مسیر مداخله اضلاع قدرتمند محور مقاومت برای خنثی‌سازی سازمان جلوگیری‌کننده از شکل‌گیری این گروه‌هاست تا آنها بتوانند خود را در یک جغرافیای مشخص سازماندهی کنند. اگر پاکستان خود با گروه‌های تروریستی مقابله نکرده و به دنبال بهره‌گیری از آنها برای اجرای سیاست‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی باشد، گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه و پاکستان علیه آنها دست به اسلحه می‌برند. هنوز زمان برای دولت پاکستان برای تغییر رویه‌اش باقی است.

اهمیت حملات
1. نشان‌دهنده توان همزمان اطلاعاتی، تسلیحاتی و اراده به‌کارگیری ترکیبی آنهاست. اطلاع دقیق ایران از محل حضور عناصر مزدور موساد و تکفیری‌ها و هدف قرار دادن آنها حین برگزاری جلسه و درهم کوبیدن ساختمان‌هایی با سطح حفاظت پدافندی و فیزیکی بالا، اراده تهران را به طرف‌های مقابل تحمیل می‌کند.
2. دولت‌ها و عناصری که در فعالیت‌های ضدایرانی نقش دارند، نباید برای خود حریم امنی قائل شوند، زیرا بی‌شک مورد ضربه قرار می‌گیرند، چه در پاکستان باشد و چه فردی که در سرویس‌های امنیتی اقلیم کردستان مسئولیت رهبری داشته باشد.
3. حملات باعث بازارزیابی دشمن می‌شود. آنهایی که در اتاق‌های بسته تصمیم گرفته‌اند علیه ایران فعالیت کنند، در میدان عمل دشواری‌های غیرقابل تحمل آن را می‌بینند که چگونه سراسر منطقه را دربرگرفته است.
4. حمله 7 اکتبر باعث مهار بیش از پیش رژیم‌صهیونیستی در درون مرزهای فلسطین اشغالی شد. پس از آن حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه آغاز شدند تا واشنگتن برای حمایت از صهیونیست‌ها احساس فراغ بال نکند. حالا به نظر می‌رسد در سومین مرحله عملیات محور مقاومت، ارتباطات و امکانات صهیونیست‌ها در منطقه زیر هدف قرار گرفته است.
به عنوان یک پدیده جدید، حمله مشترک آمریکا و انگلیس به یمن باعث شده دولت این کشور با تهدید واشنگتن و لندن به اقدام متقابل، عبور و مرور کشتی‌های متعلق به این دو کشور از دریای سرخ را نیز دشوار سازد. این پدیده می‌تواند در قالب حمله به منافع تجاری صهیونیسم جهانی پیگیری شود.