تاریخ : Tue 16 Jan 2024 - 01:51
کد خبر : 93113
سرویس خبری : ورزش

استقلال را به خیر شما امید نیست!

نقدی بر اظهارات اخیر سرپرست سابق آبی‌ها؛

استقلال را به خیر شما امید نیست!

حجت کریمی: «عده‌‌ای دائم چوب لای چرخ ما می‌گذاشتند تا نتوانیم به‌موقع مطالبات استراماچونی را پرداخت کنیم که اتفاقا به هدف‌شان هم رسیدند و در نهایت استقلال برخلاف میل و تلاش ما از آسیا حذف شد. در چنین شرایطی آن کسی که گفته من نمی‌توانستم 40 هزار یورو را بپردازم آدرس غلط به هواداران می‌‌دهد.»

فرهیختگان: حجت کریمی، سرپرست سابق استقلال در مصاحبه‌ای اخیرا صحبت‌هایی عجیب و در‌عین‌حال جنجالی‌ مطرح کرده است. در نقطه عطف این اظهارات، او با اشاره به دوران حضورش در استقلال اعلام کرده: «عده‌‌ای دائم چوب لای چرخ ما می‌گذاشتند تا نتوانیم به‌موقع مطالبات استراماچونی را پرداخت کنیم که اتفاقا به هدف‌شان هم رسیدند و در نهایت استقلال برخلاف میل و تلاش ما از آسیا حذف شد. در چنین شرایطی آن کسی که گفته من نمی‌توانستم 40 هزار یورو را بپردازم آدرس غلط به هواداران می‌‌دهد.» بر همین اساس اما این چهره اقتصادی که سابقه مدیریت در تیم‌های ملی کشتی را هم در کارنامه دارد در‌حالی مدعی پرداخت بزرگ‌ترین بدهی استقلال و پرداخت مبلغی از قرارداد کوین یامگا به این بازیکن شده است که در وهله اول پول پرداختی به‌صورت وام از بانک شهر آن هم در مقابل گرو گذاشتن ورزشگاه مرغوبکار که از ورزشگاه‌های قدیمی جنوب‌شهر تهران به‌شمار می‌رود و نام آن با نام باشگاه استقلال عجین شده است، دریافت شده (چراکه اصولا مشخص بود با توجه به در دسترس نبودن اسپانسر در آن مقطع و البته با وجود بدهی‌های انباشته قبلی و عدم‌تامین منابع مالی برای بستن تیم جدید، استقلال توان پرداخت ماهانه اقساط‌های میلیاردی را نداشته) و ثانیا زمانی که کریمی از استقلال رفت نه‌تنها کوین یامگا 170 هزار دلار طلبکار بود، بلکه کریمی ناتوان از پرداخت مبلغ قرارداد بازیکنان شده و دو ماه بعد از اتمام لیگ هم همچنان بازیکنان و کادرفنی 50 درصد قرارداد خود را بالغ بر 220 میلیارد از باشگاه طلبکار بودند و در وهله بعدی هم اینکه در‌نهایت مشخص نمی‌شود چرا آقای سرپرست سابق با علم به اضافه شدن حدود 70 درصدی به هزینه‌های تیم در فصل جدید تا حدود 500 میلیارد تومان، پای مصوبه قانون سقف بودجه را امضا می‌کند!
این در‌حالی است که حجت کریمی در طول دوران دو ساله حضور خود در باشگاه استقلال ناتوان از درآمدزایی بوده و تنها دستاوردش در رهن گذاشتن ورزشگاه مرغوبکار و عدم‌پرداخت اقساط آن بوده و مشخص نیست در این برهه زمانی که استقلال در صدر جدول قرار دارد و باید از حواشی دوری کند، همچنان درباره دوران مدیریت خود در این باشگاه تا این اندازه صحبت کرده و ادعاهایی به این شکل را مطرح می‌کند. جالب اینکه سرپرست سابق استقلال در آن برهه زمانی رو به افرادی کرده که از او بابت وام گرفتن انتقاد کرده‌اند و این جملات را علیه آنها به زبان آورده است: «در این مدت افرادی مدعی شده‌‌اند وام گرفتن هنر نیست. خیلی مسائل را نمی‌‌توان در‌حال‌حاضر بازگو کرد. اما این ‌طور نیست که وام بگیریم و باشگاه را به‌حال خودش رها کنیم.»

بازخوانی یک مصاحبه عجیب از کریمی
درواقع کریمی بهتر است به‌جای آنکه درباره این دوران مرتب مصاحبه کند، در این خصوص پاسخگو باشد آن زمان که مهدی تاج در‌خصوص حذف استقلال از آسیا مرتب صحبت می‌کرد، چرا سکوت کرده بود و یا اینکه اگر به قول خودش با یک تلفن 40 هزار دلار پرداخت می‌شد چرا در طول دو سال حضورش در هیات‌مدیره باشگاه استقلال کاری نکرد؟ مگر نه اینکه با پرداخت 100 هزار دلار‌، سیلوا قادر به فسخ و گرفتن حکم 880 هزار دلاری علیه استقلال نبود؟ شاید هم کریمی گمان می‌کند الان دهه‌ها قبل است که در غیاب رسانه‌های جمعی و البته هوادارانی که امروز به لطف فضای مجازی از همه امور آگاه هستند، می‌تواند هر ادعایی را بدون‌سند و مدرک مطرح کند. متاسفانه این چهره در استقلال با ناکامی به کار خود پایان داده و به‌نظر می‌رسد هرچقدر زودتر بفهمد که هیچ راهی برای فرار از عملکرد ضعیف خود در دوران سرپرستی کوتاهش ندارد، شاید به‌نفع او و صد‌در‌صد به‌نفع استقلال است. شاید هم کریمی به یاد نیاورد اما هواداران به‌خوبی به‌یاد می‌آورند اگر سرپرست سابق در رابطه با قرارداد بیرانوند هم خیلی زود به این نتیجه می‌رسید که مذاکراتش جز وقت تلف کردن فایده دیگری ندارد، هیچ‌گاه وارد این بازی هزار تو نمی‌شد و وقت خود، استقلال و هوادارانش را برای هیچ و پوچ هدر نمی‌داد!
با این حال بازخوانی یک مصاحبه مربوط به ابتدای امسال از سرپرست استقلال خالی از لطف نیست. جایی که او رو به افرادی کرد که در این سال‌ها با نزدیک شدن به استقلال همواره دنبال مطرح شدن نام خود بوده‌اند، می‌گوید: «روی سخنم با کسانی است که سال‌ها با مصاحبه‌های‌شان به‌دنبال دیده شدن هستند. برخی افراد هم بهتر است دست از سر استقلال بردارند. آنهایی که در سال‌های گذشته در استقلال به عناوین مختلف فعالیت می‌کردند یا بیرون از مجموعه با ارتباط‌های مختلف جریان‌سازی می‌کردند، بدانند حواس‌مان هست. اینطور نیست که چون قبلی‌ها را با گروه‌تان زدید، این‌بار هم می‌توانید بتازید. شما نام نیکی ندارید و از اینکه هواداران اسم‌تان را بشنوند هراس دارید، پس کاری نکنید اسم‌تان را بگوییم!»
شاید امروز یکی باید این صحبت‌ها را با خود حجت کریمی مطرح کند، این در‌صورتی است که البته اشاره به تبعات دوران سرپرستی وی بدان معنا نیست که اوضاع مدیریتی امروز باشگاه استقلال مناسب اداره می‌شود. تیم مدیریتی امروز استقلال تا به امروز حتی با یک بازیکن از لیست نکونام به توافق نرسیده و با وجود آغاز شدن تمرینات برای آماده‌سازی در نیم‌فصل دوم، به‌جز اضافه شدن سیلوا که او هم به‌جای مهری به جمع آبی‌ها اضافه شده، هنوز خبری از خرید جدید دیگری نیست تا به این ترتیب اتفاقات ناخوشایند ابتدای فصل، زمانی که تیم در‌حال بسته شدن بود، دوباره در‌حال تکرار باشد.