تاریخ : Mon 15 Jan 2024 - 02:01
کد خبر : 93027
سرویس خبری : ورزش

با VAR،  اعتراض به داوری معنا ندارد

به‌روز‌رسانی اعضای تیم ملی نسبت به قوانین؛

با VAR، اعتراض به داوری معنا ندارد

دانیال مرادی از اعضای کمیته داوران فدراسیون فوتبال و رئیس دپارتمان داوری فدراسیون مسائل توجیهی داوری رقابت‌‌های جام ملت‌های آسیا و قوانین داوری رقابت‌های بین‌المللی را برای بازیکنان تیم ملی مرور کرده و نکات لازم و پراهمیت را به آنها گوشزد کرد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: پیش از اعزام تیم ملی فوتبال ایران به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، جلسه توجیهی داوری این رقابت‌ها با حضور اعضای تیم ملی برگزار شد. در این جلسه دانیال مرادی از اعضای کمیته داوران فدراسیون فوتبال و رئیس دپارتمان داوری فدراسیون مسائل توجیهی داوری رقابت‌‌های جام ملت‌های آسیا و قوانین داوری رقابت‌های بین‌المللی را برای بازیکنان تیم ملی مرور کرده و نکات لازم و پراهمیت را به آنها گوشزد کرد. در این جلسه امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی و سایر اعضای کادرفنی نیز در آن حضور داشتند. بر همین اساس و در آستانه نخستین دیدار تیم ملی درخصوص موارد رد و بدل شده در این جلسه توجیهی دقایقی با دانیال مرادی در «فرهیختگان» به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

تیم ملی در حالی در دو جام ملت‌های اخیر حذف شده که اعتراض به داوری و تبعاتی که این اتفاق به وجود آورد باعث شکست ایران در مراحل حذفی این رقابت‌ها شده و به نظر می‌رسد جلسه‌ای که برگزار کردید می‌تواند از این حیث مفید باشد.
به هر حال تجربه تلخی که در دو جام ملت‌های قبلی داشتیم باعث شد تا دپارتمان و کادرفنی تیم ملی به این نتیجه برسند که برگزاری چنین جلسه‌ای می‌تواند مفید باشد و این درخواستی که ارائه شد باعث شد تا چنین جلسه‌ای که اتفاقا خروجی خوبی هم داشت، برگزار شود. این در حالی است که رئیس و دبیرکل فدراسیون نسبت به برگزاری چنین جلسه‌ای تاکید لازم را به عمل آورده بودند. در این جلسه تمامی اعضای تیم و کادرفنی درباره آخرین آیین‌نامه‌ها و آپدیت قوانین، به‌روز‌رسانی شدند. ضمن اینکه این جلسه برای کادرفنی هم جلسه بسیار خوبی به شمار رفت؛ چراکه یک‌سری از قوانین درباره رفتارهای کادر فنی در محوطه فنی تغییر کرده و تمامی این موارد به آنها گوشزد شد. در مجموع جلسه بسیار پرباری بود و از آن جایی که تمامی بچه‌ها در آن حضور داشتند، توانستیم به آن خروجی مدنظر برسیم. خود آقای قلعه‌نویی هم از برگزاری این جلسه بسیار رضایت داشتند.

درباره جزئیات این جلسه و اتفاقاتی که افتاد می‌توانید به‌صورت شفاف‌تر صحبت کنید؟
قطعا درباره VAR صحبت‌های لازم را با بچه‌ها به عمل آوردیم. ملی‌پوشان ما این تجربه این تکنولوژی را از جام‌جهانی 2018 دارند؛ هرچند بسیاری از آنها در لیگ‌های باشگاهی اروپایی نسبت به VAR آگاهی لازم را دارند. در هر صورت درمورد این موضوع و کلا رفتار کادر فنی صحبت‌های لازم به عمل آمد. درباره مبحث تغییرات قوانین در هند و آفساید هم موارد به صورت کامل توضیح داده شد.

حمید استیلی در گفت‌وگوی اخیرش با «فرهیختگان» اعلام کرده بود که ملی‌پوشان فقط باید به نکات فنی و بازی خود در زمین تمرکز کنند و کاری به داوری نداشته باشند چون VAR در زمین وجود دارد و اجازه نمی‌دهد حقی ناحق شود.
دقیقا درست است. تعداد دوربین‌هایی که وجود دارد به قدری زیاد است که هیچ چیزی از چشم دوربین‌ها پنهان نمی‌ماند. این که مانند دیدار با ژاپن بازی را رها کنید و به سمت داور بروید و اتفاقات بعدی بیفتد نباید دیگر شاهد چنین مسائلی باشیم چون هر چه که باشد VAR آن را تشخیص می‌دهد و نیازی به اعتراض به داوری نیست. تاکید کردیم که بازیکنان چه بگویند و چه نگویند، هر اتفاقی بیفتد بررسی می‌شود و در واقع اگر نیاز باشد به ماجرا ورود می‌کنند. پس نیازی نیست ما انرژی مضاعف برای انجام این کار گذاشته و تمرکز تیم را به هم بزنیم. ان‌شاءالله از تجربه تلخ گذشته درس لازم را گرفته باشیم و در این تورنمنت موفق باشیم.

البته با وجود آن که در جام ملت‌های قبلیVAR وجود داشت اما اتفاقی که در نیمه‌نهایی رخ داد چیزی نبود که کمک‌داور ویدئویی بخواهد به آن ورود کند.
دقیقا همین‌طور است اما تجربه بچه‌ها در این‌باره کم بود. به‌طور مثال در مبحث آفسایدگیری به بچه‌ها گفته‌ایم زمانی که آفسایدگیری می‌کنند، در صحنه‌هایی که آفساید واضح نیست، کمک‌داور به کار ادامه می‌هد و شما نباید بایستید یا اعتراض کنید که چرا آن را آفساید نگرفته است. وظیفه کمک‌داوران طبق قوانین جدید این است که به کارشان ادامه بدهند تا ببینند نتیجه توپ چه می‌شود و سپس با استفاده از VAR تصمیم بگیرند. بنابراین اگر بایستید و از بازیکن غافل شوید، شاید اگر توپ گل شود، در صحنه بررسی مشخص شود که مهاجم در موقعیت درست صاحب توپ شده و گل هم آفساید نبوده است.

یک رفتار غلط نهادینه شده در فوتبال ایران به کشیدن لباس‌ها یا هل دادن بازیکنان در ضربات کرنر مربوط می‌شود که البته به‌خاطر نبود VAR این رفتار به غلط در بین بازیکنان ایرانی جا افتاده است.
هم ضربات کرنر و هم هنگام ضربات پنالتی درباره قوانینی که وجود دارد صحبت‌های لازم به میان آمده و به‌خاطر همین حتما توضیحات لازم را به آنها دادیم.

از قوانین جدید و آیتم‌هایی که قرار بود به VAR اضافه شود چه خبر؟
ساختار اصلاحیه ‌یا تغییرات قوانین داوری در فوتبال به این شکل است که چیزی که به‌طور مثال امسال به‌عنوان یک اصلاحیه در قانون اضافه می‌شود دو سال قبل‌تر پیشنهاد آن داده شده و در این مورد روی آن آزمایش و بررسی‌های لازم به عمل آمده است. در ادامه بعد از این مدت بازخورد آن را می‌گیرند و با توجه به آن، اگر این اصلاحیه رای مثبت بیاورد به قانون اضافه می‌شود و این‌طور نیست که بگویند فلان اتفاق مثل کارت سبز یک طرح است و آن را یک شبه بیاورند. همه این تغییراتی که از آنها صحبت می‌شود در فرآیند ارزیابی هستند.

چطور موعود بنیادی فر به‌عنوان یکی از داوران باتجربه‌ها رقابت‌های جام ملت‌ها در بازی اول خود به‌عنوان داور چهارم انتخاب شد؟
البته تمامی داوران باید لایسنسVAR داشته باشند و فرقی نمی‌کند که داور وسط باشند یا داور چهارم اما قطعا در بازی‌های بعدی از حضور وی در میانه میدان هم استفاده خواهد شد. تعداد بازی‌های گروهی زیاد است و در ادامه رقابت‌ها از وجود ایشان هم استفاده می‌شود.
امکان دارد یک روزی از فغانی دوباره با پرچم ایران در رقابت‌های بین‌المللی استفاده شود؟
الان هم از پرچم ایران برای وی استفاده می‌شود چون ملیت او ایرانی هست و فقط اساس زندگی او در استرالیاست اما اینکه این اتفاق بیفتد را نمی‌دانم که محدودیت سنی در آینده شامل حال وی خواهد شد یا خیر. در هر صورت این چهره شرایط جسمانی خوبی دارد.