تاریخ : Mon 15 Jan 2024 - 01:32
کد خبر : 93024
سرویس خبری : دانشگاه

نقش موسسه تجارت جهانی  در چشم‌انداز اتحادیه اروپا

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛

نقش موسسه تجارت جهانی در چشم‌انداز اتحادیه اروپا

موسسه تجارت جهانی The World Trade Institute) WTI) در سال ۱۹۹۹ توسط دانشگاه برن، دانشگاه فیری‌بورگ و دانشگاه نوشاتل در چهارچوب کنوانسیون بن فری BeNeFri convention به‌عنوان یکی از مراکز مطالعات پیشرفته در دانشگاه برن سوئیس تاسیس شد.

علی حاجی‌شمسایی - محمدرضا حصارکی، دبیرخانه هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی: موسسه تجارت جهانی The World Trade Institute) WTI) در سال ۱۹۹۹ توسط دانشگاه برن، دانشگاه فیری‌بورگ و دانشگاه نوشاتل در چهارچوب کنوانسیون بن فری BeNeFri convention به‌عنوان یکی از مراکز مطالعات پیشرفته در دانشگاه برن سوئیس تاسیس شد. هدف موسسه آموزش و تحقیق در رابطه با مسائل و موضوعات مربوط به تجارت بین‌المللی و قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری و همچنین جهانی‌سازی و پایداری اقتصادی و ظرفیت‌سازی و بالا بردن سطح آگاهی‌های بین‌المللی در رابطه با قوانین اقتصادی است.
دانشمندان، محققان و پژوهشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا سالانه در موسسه تجارت جهانی گردهم می‌آیند و با توجه به شرایط حال و آینده دنیا در تمامی ابعاد در رابطه با مسائل اقتصاد پایدار و تجارت جهانی بحث و گفت‌وگو می‌کنند و خروجی آن خط‌مشی‌ها و سیاست‌هایی است که به کمیسیون اروپا ارائه می‌شود. این خط‌مشی‌ها و سیاست‌ها توسط کمیسیون اروپاEuropean Commission بررسی و تصمیم کمیسیون تحت عنوان چشم‌انداز اروپا برنامه کاری برای اجرا تحویل اتحادیه اروپا می‌شود.
کمیسیون اروپا نقش قوه مجریه را در اتحادیه اروپا ایفا می‌کند. این کمیسیون مسئول پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم‌گیری‌ها، تنفیذ پیمان‌نامه‌ها و روی هم رفته انجام کارهای روزمره اتحادیه اروپاست. ساختار کمیسیون اروپا به‌صورت کابینه‌ای متشکل از ۲۷ نماینده یا کمیسیونر است و هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای یک نماینده در کمیسیون اروپا هستند. این نمایندگان نه برای پیگیری منافع کشور خود بلکه در راه تسهیل منافع همه اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند.

هدف از مطالعه WTI چیست؟
شناسایی فرآیند و شیوه عمل و فعالیت WTI در ایفای نقش حکمرانی دانشگاه و نخبگان در سیاستگذاری‌ها و خط‌مشی‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری جهان به‌ویژه کشورهای اروپا یکی از اهداف مطالعه WTI است. همچنین شناسایی مسائل و موضوعات مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو در نشست سالانه انجمن تجارت جهانی و نقش و اهمیت نظام حکمرانی دانشگاه در سیاستگذاری‌ها و خط‌مشی‌گذاری‌های ملی و فراملی دو هدف دیگری است که در مطالعه WTI دنبال می‌شود.

فرآیند و روش کار موسسه تجارت جهانی
فرآیند و روش کار موسسه تجارت جهانی باید به دو مورد توجه کرد. اول انتشار نتایج تحقیقات در مجله The World Trade Institute) WTI) که به ابتکار دبیرخانه سازمان تجارت جهانی (WTO) با همکاری انتشارات دانشگاه کمبریج تاسیس شده است، در واقع Review یک مجله مستقل است که مقالات اقتصادی، حقوقی، سیاسی و بین‌رشته‌ای در رابطه با نظام‌های تجاری چندجانبه را در برمی‌گیرد. این مجله هر ساله به‌صورت یک کتاب توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ می‌رسد. هم به‌صورت پرینت و هم به‌صورت آنلاین در اختیار محققان، موسسات و دولت‌ها قرار می‌گیرد.
دوم برگزاری نشست سالانه است. این موسسه هر ساله نشستی را برگزار می‌کند که در آن نشست محققان، پژوهشگران و صاحبنظران با توجه به شرایط حال و آینده دنیا در تمامی ابعاد در رابطه با مسائل اقتصاد پایدار و تجارت جهانی بحث و گفت‌وگو می‌کنند و خروجی آن خط‌مشی‌ها و سیاست‌هایی است که به کمیسیون اروپا ارائه می‌شود. این خط‌مشی‌ها و سیاست‌ها توسط کمیسیون اروپا بررسی و تصمیم کمیسیون اروپا تحت عنوان چشم‌انداز اروپا برنامه کاری برای اجرا تحویل اتحادیه اروپا می‌شود. از نمونه این نشست‌ها می‌توان به نشست سالانه 2021-2022 اشاره کرد که درخصوص تولید مبتنی‌بر [فناوری‌های] دیجیتالی، [اقتصاد] دورانی یا چرخشی و سازگار با محیط است. بحران‌هایی همچون همه‌گیری کووید-19 و ناکامی اغلب کشورهای اروپایی در مواجهه و اثرات ناشی از آن و وابستگی شدید این کشورها به‌ویژه در حوزه انرژی و... ، ضرورت تقویت صنعت اروپا در ابعاد افزایش انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری صنعت از بعد فناوری و زنجیره تامین برای کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به کشورهای ثالث را نشان داد. همچنین یک ضرورت جدید برای رسیدگی به چالش‌های اساسی اجتماعی به‌وجود‌آمده ایجاد کرده است. در دنیای جهانی شده با روند رو به ازدیاد ابهامات و پیچیدگی‌های روزافزون و همچنین منافع ژئوپلیتیکی ناپایدار، نه‌تنها شکوفایی و رقابت اقتصادی اروپا در معرض خطر قرار گرفته بلکه توانایی تامین مواد خام، فناوری‌های لازم و خدماتی که برای صنعت ضروری و البته ایمن باشد نیز بسیار حائز اهمیت است.
با توجه به شرایط پیش‌آمده موسسه تجارت جهانی اروپا نشست سالانه خود با عنوان تولید با فناوری‌های دیجیتالی، اقتصاد دورانی یا چرخشی و سازگار با محیط 2022-2021 را برگزار و خط‌مشی‌ها و سیاست‌های شرایط حال و آینده را برای جلوگیری از شرایط مشابه و درنهایت کاهش وابستگی کشورهای اروپایی، تدوین و ارائه کرده است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.