تاریخ : Mon 15 Jan 2024 - 00:44
کد خبر : 93015
سرویس خبری : نقد روز

طرح احیای پلیس

طرح ضربتی مقابله با اشرار و سارقان توسط فراجا کلید خورد؛

طرح احیای پلیس

برمبنای آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، میزان سرقت‌ها در سال 1400 در مقایسه با سال 99، در مکان‌های خصوصی و دولتی به ترتیب8.8 و 11.7 رشد داشته است. بر این اساس می‌توان گفت قصه دزدی‌ها و زورگیری‌ها در کلانشهرها مخصوصا تهران در حال تبدیل شدن به موضوعی نگران‌کننده است.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: دزدی و سرقت امری نیست که محدود به چند روز یا چندسال اخیر باشد اما آمارها می‌گویند در کلانشهر تهران در چندسال اخیر این میزان افزایش قابل‌توجهی داشته است. برمبنای آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، میزان سرقت‌ها در سال 1400 در مقایسه با سال 99، در مکان‌های خصوصی و دولتی به ترتیب8.8 و 11.7 رشد داشته است. بر این اساس می‌توان گفت قصه دزدی‌ها و زورگیری‌ها در کلانشهرها مخصوصا تهران در حال تبدیل شدن به موضوعی نگران‌کننده است. در این میان گروه‌هایی وجود دارند که به شکل سازمان‌یافته به زورگیری و سرقت دست می‌زنند و مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های آنها خفت‌گیری و سرقت است که علاوه‌برآن، امنیت روانی مردم شهر را نیز با چالش مواجه می‌کند. امری که جالی خالی پیگیری و برخورد جدی پلیس همزمان با افزایش این سرقت‌ها و مقابله با آنها احساس می‌شد. در همین راستا بود که روز شنبه سردار رادان، فرمانده انتظامی کشور از راه‌اندازی قرارگاهی برای مبارزه با سرقت و منصوب شدن فرمانده‌ای در این قرارگاه برای مقابله و کنترل سارقان سابقه‌دار خبر داد.

پالس مثبت پلیس به افکار عمومی
شاید اگر رجوعی به نگاه افکار عمومی در یک سال گذشته درباره فعالیت‌ نیروی انتظامی در کلانشهرها به‌خصوص تهران بیندازیم موضوعی که بیش از همه مورد توجه قرار خواهد گرفت، احتمالا اقدامات و فعالیت‌های پلیس در قالب گشت‌های ارشاد باشد. امری که اگرچه نمی‌توان آن را دقیق دانست و تا حدی ناشی از فضای‌سازی است که در یک سال اخیر از جانب رسانه‌های فارسی‌زبان صورت گرفته است اما در سمت دیگر نیز با توجه به اقدامات نیروهای انتظامی این شائبه تقویت شد که تمرکز روی موضوعاتی است که وجهه فرهنگی و اجتماعی آن پررنگ‌تر است. این جدیت در موارد دیگر و در برخورد با موضوعاتی مثل ناامنی‌ها دیده نمی‌شود. از این جهت اظهارات فرمانده انتظامی کشور درباره برقراری قرارگاهی برای مبارزه و کنترل سرقت‌ها را می‌توان امر مثبتی دانست که جدیت در این رابطه و برخورد با سرقت‌ها که مستقیما امنیت مردم در کلانشهرها را مورد توجه قرار می‌دهد، پالس مثبتی از جانب نیروی انتظامی به افکار عمومی و کنشی در مقابل فضاسازی منفی که در یک سال گذشته از جانب رسانه‌های فارسی‌زبان صورت گرفت خواهد بود.

خرابکاری، دزدی، سرقت؛ آنچه اوباش همه یکجا دارند
پیش از اظهارات سردار رادان البته برخورد با سارقان و زورگیران از جانب نیروی انتظامی نیز کلید خورده بود. نکته قابل‌توجه درباره دستگیری و برخورد با سارقان این بود که عمده آنها گروه‌های سازمان‌یافته‌ای از اراذل و اوباشی بودند که در میان اموال سرقت‌شده از جانب آنها، انواع اسلحه و سلاح‌های گرم دیده می‌شد که در سطح شهر منجر به ایجاد ناامنی و دزدی از مردم می‌شد. علاوه‌بر این اراذل و اوباشی در سطح شهر وجود دارند که دزدی و سرقت یکی از اقدامات خرابکارانه آنهاست و ایجاد ناآرامی در سطح شهر و برهم زدن امنیت، دیگر فعالیت‌های خرابکارانه آنها بوده است. برای مثال در آخرین نمونه در جریان مراسم تدفین یکی از اراذل اوباش تهران، درگیری در بهشت‌زهرا میان اراذل و اوباش اتفاق افتاد و در جریان تیراندازی و چاقوکشی یکی از معروف‌ترین این اراذل «هانی کرده» تیرخورد و زخمی شد. جدای از این در یک سال گذشته و بعد از بازداشت برخی از این اراذل سلاح‌هایی که بیشتر در میدان جنگ استفاده می‌شد مثل دوش پرتاب پیدا شد که نشان می‌داد، دزدی و دعوا تنها اقدام خرابکارانه این گروه‌ها در سطح شهر نبوده است. در جریان ناآرامی‌ها سال گذشته موضوعی که بیش از همه مورد توجه قرار می‌گرفت اقدامات و فعالیت خرابکارانی بود که علاوه‌بر آسیب به اماکن عمومی مثل بانک‌ها، ایستگاه‌اتوبوس‌ها به اموال، ماشین‌ها و خانه‌های مردم نیز آسیب وارد می‌کردند، در ادامه این موضوع اثبات شد این اقدام از جانب اوباشی صورت می‌گرفت که برخی از آنها فضا را برای این اقدامات مناسب دیدند و برخی نیز با هماهنگی با سازمان‌های جاسوسی دست به این اقدام‌ها می‌زدند. امری که آسیب مستقیم آن متوجه مردم و منجر به خدشه وارد کردن به امنیت آنها می‌شد. با این حال و با گذر از اتفاقات سال گذشته همچنان اقدامات و خرابکاری‌های برخی از این اراذل موضوع قابل‌توجهی است که ضرورت برخورد و اقدام جدی با این افراد بیش از گذشته احساس می‌شود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.