تاریخ : Sun 14 Jan 2024 - 01:47
کد خبر : 92920
سرویس خبری : جهان شهر

مقاومت برای 6 ماه جنگ آماده است

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

مقاومت برای 6 ماه جنگ آماده است

رژیم در دستیابی به اهدافش ناتوان است و ناچار به ادامه جنگ فکر می‌کند و در طرف مقابل مقاومت برای ماه‌ها نبرد خود را آماده کرده است.

فاطمه بریمانی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: فرماندهان نظامی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند تا فرماندهی تهاجم به غزه را برعهده بگیرند و ظرف یک یا دوهفته طومار مقاومت اسلامی را درهم بپیچند و سپس سراغ حزب‌الله لبنان بروند. 100 روز از این رویاپردازی می‌گذرد و هنوز رژیم‌صهیونیستی و متحد اصلی‌اش آمریکا نتوانسته‌اند در غزه پیروزی حداقلی کسب کنند. رژیم در دستیابی به اهدافش ناتوان است و ناچار به ادامه جنگ فکر می‌کند و در طرف مقابل مقاومت برای ماه‌ها نبرد خود را آماده کرده است. در یکصدمین روز جنگ با سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره جنگ غزه و آینده پیش‌رو گفت‌و‌گو کرده‌ایم. متن این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

100 روز از جنگ می‌گذرد. ارزیابی شما از این جنگ چیست؟ به‌نظر می‌رسد رژیم در تهاجم نظامی با بن‌بست مواجه شده است. از نظر شما آیا صهیونیست‌ها توانستند به اهداف تعیین‌شده خود دست پیدا کنند؟ اگر نتوانستند دلیل آن را چه می‌دانید؟
اولین علتی که غربی‌ها، رژیم‌صهیونیستی و آمریکا برای حمله بی‌رحمانه خود به مقاومت اسلامی فلسطین به‌ویژه بعد از ورود زمینی به خاک غزه مطرح می‌کنند، این است که آغازگر جنگ حماس بوده و «طوفان الاقصی» را حماس آغاز کرده است. این فریب تاریخ و دروغ زشتی است. 75 سال است رژیم‌صهیونیستی این سرزمین را اشغال کرده و مردم آن را آواره و محاصره‌ و هم از ساده‌ترین امکانات یک زندگی شرافتمندانه محروم‌شان کرده است. اگر برای جنگ علت بیاورند باید از این نقطه شروع کنند. مساله بعدی برای ارزیابی جنگ، فشارهای عوامل سیاسی، امنیتی و اقتصادی است که این عملیات برای رژیم دربرداشته است. مساله دیگر اهداف این عملیات است که اعلام شده بود، یعنی هم حماس و هم جهاد اسلامی معتقد بودند نباید تعرضی به مسجدالاقصی و نمازگزاران صورت گیرد؛ محاصره باید رفع شود، حقوق مردم فلسطین به‌رسمیت شناخته شود، تعداد شهرک‌نشین‌ها توسعه پیدا نکند و اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی‌شان داده شود. این شرایط نقض و عملیات آغاز شد. مقاومت اسلامی به همه اهداف از پیش تعیین و ترسیم شده خود، دست یافته است. هم به‌لحاظ امنیتی، هم به لحاظ نظامی، سیاسی و هم اجتماعی حماس همه آن چیزی را که می‌خواست به دست آورد، پس می‌توان این ضربه را نه صرفا یک ضربه تاکتیکی، بلکه به‌قول رهبر انقلاب یک ضربه راهبردی دانست. پیش از این حدود 12 جنگ بین مردم غزه و رژیم صورت گرفته، ولی همه عملیات‌ها دفاعی و پدافندی بوده است اما شروع‌کننده این ضربه، مقاومت اسلامی و این یعنی عملیات آفندی بوده است که براساس آن مقاومت وارد سرزمین‌های اشغالی شده و ضربات مهلکی به رژیم زده است.

فکر می‌کردند با تانک غزه را له می‌کنند
نکته دوم ورود به جنگ زمینی در غزه است که مورد تردید بود. آمریکایی‌ها مایل نبودند رژیم‌صهیونیستی وارد جنگ زمینی شود. بایدن به نتانیاهو گفت شما خطایی که ما در افغانستان مرتکب شدیم، تکرار نکنید. می‌توانید از طریق امنیتی، فشار و محاصره مردم را تسلیم کنید. ورود زمینی نکنید که این برایتان گران تمام می‌شود. این اتفاق هم افتاد. برآورد رژیم خطا بود، یعنی فکر می‌کردند در یک حمله برق‌آسا با 350 هزار نیرو و با حدود سه‌هزار تانک غزه را له می‌کنند و دیگر مقاومت اسلامی و حماس باقی نخواهد ماند. همین باعث شد برآورد اشتباهی داشته باشند. یک هفته گذشت، یک ماه گذشت و الان سه ماه هم گذشته اما موفقیتی برای رژیم حاصل نشده. این سوال را پرسیدید که اهداف رژیم چه بود؟ آنها چند هدف عمده را اعلام کردند.؛ اولین هدف‌شان، خلع‌سلاح مقاومت بود. ما می‌دانیم تاکنون نتوانسته‌اند موفق شوند. دومین هدف‌شان، آزادسازی اسرا که بعضی‌هایشان برای مقاومت، شکار گرانبهایی هستند؛ ژنرال‌هایی که اسیر کرده‌اند و اسرای نظامی قرار نیست به این سادگی آزاد شوند. حماس برای آزادسازی شرط دارد و می‌گوید کل اسرای فلسطینی را آزاد کنید تا من این 80 اسیر نظامی و یک‌سری خانواده‌های غیرنظامی را آزاد کنم، این هدف تاکنون تحقق پیدا نکرده است. هدف سوم پاکسازی مردم غزه از سرزمین پدری‌شان است. این اتفاق نیفتاد. جنگ هم درحال طولانی شدن است. تلفات روزبه‌روز متوجه ماشین‌آلات نظامی و نیروهای رژیم می‌شود، لذا حالا نتانیاهو نمی‌تواند بپذیرد جنگ متوقف شود. آمریکا می‌داند اگر این جنگ متوقف شود، حماس سر جایش باقی خواهد ماند و محور مقاومت این را به‌عنوان یک پیروزی منطقه‌ای تعریف خواهد کرد اما در داخل اسرائیل غوغا می‌شود. می‌گویند نتانیاهو بی‌عرضه بوده که فرماندهان نظامی‌شان شکست خورده‌اند، رهبران تشکیلات منطقه‌ای‌شان بی‌عرضه بوده‌اند، نتوانسته‌اند عملیات را پیش‌بینی یا خنثی کنند و... حالا مثلا فرماندهان اسرائیل ادعا می‌کنند شمال غزه را پاکسازی کرده‌اند و می‌خواهند سراغ جنوب بروند. تا به‌سمت جنوب حرکت می‌کنند از جانب شمال موشک به تل‌آویو شلیک می‌شود. در غزه شاهد دو نوع کنش هستیم؛ یکی مردم روی زمین هستند که در مقابل این نسل‌کشی مقاومت می‌کنند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.