تاریخ : Sat 13 Jan 2024 - 01:06
کد خبر : 92826
سرویس خبری : دانشگاه

حضور زنان در عرصه علمی  فرصت شناخته شود

نخبه دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

حضور زنان در عرصه علمی فرصت شناخته شود

برگزیدگان دهمین دوره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد پایان آذرماه امسال معرفی شدند. در بخش پایان‌نامه‌های برتر فاطمه میرپارسا فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران به‌عنوان گزیده معرفی شد.

مطهره‌السادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: برگزیدگان دهمین دوره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد پایان آذرماه امسال معرفی شدند. در بخش پایان‌نامه‌های برتر فاطمه میرپارسا فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران به‌عنوان گزیده معرفی شد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات فعالیت‌ها و پایان‌نامه خود گفته که در ادامه می‌خوانید.
میرپارسا با اشاره به سوابق علمی خود بیان کرد: «دانش‌آموخته کارشناسی مامایی و کارشناسی‌ارشد رشته تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی هستم که در هر دو مقطع رتبه نخست را کسب کرده و پایان‌نامه‌ام نیز با نمره عالی مورد قبول داوران قرار گرفت. من درحال‌حاضر عضو بنیاد ملی نخبگان، برگزیده سیزدهمین همایش ملی نخبگان در دیدار با رهبر و رئیس‌جمهور و مولف پنج کتاب در حوزه مدیریت بهداشت و درمان هستم و تالیف یک کتاب بین‌رشته‌ای را در دست دارم.»
وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۱ نشان پژوهشگر برجسته کشور از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران را کسب کرده‌ام، همچنین پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد من نیز موفق به دریافت عنوان برترین پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کشور در دهمین جشنواره فرهیختگان شد.»
میرپارسا با اشاره به جزئیات پایان‌نامه خود اظهار کرد: «زایمان یکی از مهم‌ترین خدمات بهداشتی است که به دو روش طبیعی و سزارین انجام می‌شود. تحولاتی که بعد از زایمان برای مادران به وجود می‌آید، می‌تواند روی کیفیت و مطلوبیت زندگی زنان تاثیرگذار باشد. از این جهت عنوان پایان‌نامه من «مقایسه هزینه و مطلوبیت روش زایمان طبیعی و سزارین با مدل‌های شبکه عصبی و درخت تصمیم‌گیری دربیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) شهر زاهدان در سال۱۴۰۰» بود که یافته‌های حاصل از مدل‌های درخت تصمیم‌گیری و شبکه عصبی نشان داد هزینه‌های گروه زایمان طبیعی در مقایسه با گروه سزارین پایین‌تر بوده و از نظر مطلوبیت نیز گروه زایمان طبیعی در مقایسه با گروه سزارین مطلوبیت بالاتری دارد.»
میرپارسا با اشاره به حضور بانوان در جامعه تشریح کرد: «با توجه به شناختی که از وضعیت زنان در کشور دارم، امروزه توانمندسازی زنان و مشارکت کامل آنان بر پایه برابری، در همه زمینه‌ها ازجمله فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت جامعه یکی از پیش‌نیازهای توسعه پایدار است که کشور ما نیز به این مساله نیازمند است. باید بگویم پیشرفت جامعه زنان ایرانی بعد از انقلاب به‌ویژه در سه‌دهه اخیر بسیار چشمگیر و باسرعت بوده است. حضور آنان در صحنه علم و عمل در دانشگاه و جامعه در نقش‌های دانشجو، استاد، متخصص یا مدیر و مسئول بسیار تاثیرگذار بوده که به‌نظر من باید این پیشرفت را به‌عنوان یک فرصت غنیمت شمرد.»
وی افزود: «درواقع باید از فرصت‌ها و ظرفیت زنان تحصیلکرده و فرهیخته در کشور استفاده شود. اکنون حضور زنان در مناصب علمی پژوهشی یا مدیریتی کشور از هر زمان بهتر و بیشتر است. البته به‌معنی این نیست که مشکل و چالشی وجود ندارد اما باید با همفکری و همکاری منسجم و پشتکار و تلاش بی‌وقفه در راه پیشرفت جامعه زنان و ملت عزیزمان حرکت کرد. نزدیک به 40درصد اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، این در دنیا کم‌نظیر است که نباید آن را کم‌اهمیت شمرد.»
میرپارسا با ارائه پیشنهادهایی به دانشجویان بیان کرد: «به نظر من دانشجو باید همیشه برای خود یک برنامه منسجم داشته باشد و قدم‌به‌قدم برای رسیدن به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تلاش کند و همچنین به دوستان خوبم پیشنهاد می‌کنم در زندگی با قدرت جلو بروند و با اعتمادبه‌نفس هر آنچه را در ذهن‌شان می‌گذرد به واقعیت تبدیل کنند.»
دانشجوی نخبه دانشگاه آزاد خطاب به مسئولان کشوری گفت: «امیدوارم نسل ما که از آن به‌عنوان نسل آینده‌ساز کشور تعبیر می‌شود، بتواند گامی هرچند کوچک در راه ارتقا و اعتلای دانش این مرز و بوم بردارد. تحقق این امر مستلزم اعتماد مسئولان است تا با قدرت خودش را نشان دهد و استعدادها و توانمندی‌هایش را به رخ جهانیان بکشد. امیدوارم با حمایت و اعتماد مسئولان بتوانیم با استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های کشورمان برای رسیدن به برترین جایگاه علمی در دنیا و منطقه، نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی باشیم.»
میرپارسا تاکید کرد: «به‌جرات می‌توانم بگویم اگر در دوران تحصیل و زندگی‌ام موفقیتی کسب کرده‌ام، همه را مدیون لطف خدا و حمایت خانواده عزیز، به‌همراه داشتن اساتیدی برجسته و علاقه شخصی‌ام به پژوهش می‌دانم که همه اینها درکنار هم کاتالیزور قوی فعالیت‌های من بوده‌اند.»