تاریخ : Fri 12 Jan 2024 - 14:07
کد خبر : 92781
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

بدون کمک دولت سفره سینما کوچک می‌شود

توضیح دبیر جشنواره فیلم فجر؛

بدون کمک دولت سفره سینما کوچک می‌شود

مجتبی امینی دبیر چهل‌و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «نقد سینما» درباره انتقادها به حضور فیلم‌های ارگانی در این دوره از جشنواره گفت:«آیا این کار غلط است؟ پس چه کسی باید کمک کند تا خانواده محترم سینما آسیب نبیند؟ ارگان‌هایی شبیه اوج، سازمان سینمایی سوره، روایت فتح و... مگر عضو سینما نیستند؟ متاسفانه در این زمینه برخی دوستان تفکراتی را به جامعه غالب می‌کند. اگر دستگاه‌های دولتی به ساخت اثر کمک نکنند، سفره سینما کوچک می‌شود.»

مجتبی امینی دبیر چهل‌و دومین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته (۲۱ دی ماه) با حضور در برنامه «نقد سینما» درباره انتقادها به حضور فیلم‌های ارگانی در این دوره از جشنواره گفت: «یک سوم جشنواره متعلق به بخش خصوصی است. یک بخشی از آن دو سوم باقی مانده هم مربوط به مشارکت ارگان‌ها با بخش خصوصی است. از سوی دیگر وقتی تولیدات بخش خصوصی کم شده و بخش دولتی عزم خود را جزم کرده است تا به رونق سینما کمک کند، آیا این کار غلط است؟ پس چه کسی باید کمک کند تا خانواده محترم سینما آسیب نبیند؟ ارگان‌هایی شبیه اوج، سازمان سینمایی سوره، روایت فتح و... مگر عضو سینما نیستند؟ متاسفانه در این زمینه برخی دوستان تفکراتی را به جامعه غالب می‌کند. اگر دستگاه‌های دولتی به ساخت اثر کمک نکنند، سفره سینما کوچک می‌شود.»

وی همچنین در رابطه با تنوع ژانری در جشنواره چهل و دوم فجر گفت: «ما خوشبختانه از چارچوب فیلم‌های آپارتمانی خارج شدیم؛ هم کار کودک و نوجوان و طنز داریم و هم اثر قهرمان‌محور. در حقیقت مخاطبان با سبد مختلفی از آثار روبه‌رو هستند.»

امینی درباره عدم حضور خانم و جوان‌ترها در اعضای هیئت انتخاب توضیح داد:«کار هیئت انتخاب کار سنگینی است. این اعضا باید یک ماه شبانه‌روز وقت بگذارند، تا فیلم‌های سخت را از زاویه‌های مختلف بررسی کنند. بعضی اوقات کارهای هیئت داوران راحت‌تر است؛ چون تکلیفشان مشخص است. برای خانم‌ها سخت است، که یک‌ ماه برای انتخاب آثار زمان بگذارند. حتماً در بخش داوری در خدمت بانوان سینمای ایران خواهیم بود.»

وی در پاسخ به عدم حضور آثار بعضی از کارگردانان شاخص در جشنواره ۴۲ گفت:« قطعا این فیلم ها در گیشه با استقبال خوبی مواجه خواهند شد، اما الزاما فیلم های مطلوب گیشه، ملاک‌های لازم برای حضور در یک جشنواره سینمایی را ندارند.»