تاریخ : Thu 11 Jan 2024 - 02:05
کد خبر : 92730
سرویس خبری : ورزش

نیم‌فصل لیگ 23؛ حسرت و شگفتی

بررسی نیمه نخست لیگ و تیم‌هایی که نسبت به قبل تغییر شرایط دادند؛

نیم‌فصل لیگ 23؛ حسرت و شگفتی

نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر به پایان رسید و هفته‌های آخر به شدت غافلگیر‌کننده بود. در حالی که رقابت تنگاتنگی برای تصاحب صدر جدول بین تیم‌ها وجود داشت ناگهان نتایجی رقم خورد که اصلا‌ قابل پیش‌بینی نبود و در نهایت همه چیز به نفع استقلال پیش رفت تا آنها صدر‌نشینی در نیم‌فصل اول را جشن بگیرند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر به پایان رسید و هفته‌های آخر به شدت غافلگیر‌کننده بود. در حالی که رقابت تنگاتنگی برای تصاحب صدر جدول بین تیم‌ها وجود داشت ناگهان نتایجی رقم خورد که اصلا‌ قابل پیش‌بینی نبود و در نهایت همه چیز به نفع استقلال پیش رفت تا آنها صدر‌نشینی در نیم‌فصل اول را جشن بگیرند. در فصل اول تیم‌هایی که توقع نداشتیم غافلگیر‌کننده ظاهر شدند و مدعیان جدیدی برای لیگ برتر به میدان آمدند.

نکونام از ساپینتو سبقت گرفت
کمتر کسی فکر می‌کرد تیم استقلال با وجود مشکلات و حواشی‌ای که ابتدای فصل داشت بتواند در نیم‌فصل قهرمان شود. این تیم اما نه‌تنها قهرمان نیم‌فصل رقابت‌های لیگ برتر شد بلکه عملکردی بهتر از فصل قبل داشت تا جایی که تحسین دیگر رقبا را برانگیخت. ۹ برد، ۵ مساوی و یک باخت آنها را ۳۲ امتیازی و صدر‌نشین کرد تا نسبت به فصل قبل شرایط متفاوتی را تجربه کنند. آنها فصل گذشته امیدوار بودند در جایگاهی بهتر قرار بگیرند اما تنها با ۲۷ امتیاز در رتبه چهارم جای گرفته و با توجه به عملکردشان در نیم‌فصل اول سال گذشته، در فصل جدید رشد چشمگیری داشتند. از طرفی با توجه به علاقه‌ نکونام به ساختار دفاعی تصور نمی‌شد آنها بتوانند یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را به خود اختصاص دهند اما شاگردان جواد نکونام با ۲۳ گل زده بعد از سپاهان در رتبه دوم قرار دارند. استقلال در مقایسه با نیم‌فصل اول فصل گذشته رشد قابل توجهی در این امر داشت، چرا‌که آنها با ساپینتو فقط توانسته بودند ۱۵ گل بزنند.

سپاهان همچنان تهاجمی
سپاهان تیم موفق نیم‌فصل اول است. آنها هر‌چند به بخت خود پشت‌پا زده و قهرمانی نیم‌فصل را به استقلال تقدیم کردند اما این شانس را داشتند تا با برتری و فاصله قابل توجه به تنهایی در صدر قرار بگیرند. نتایج چند هفته پایانی و بازی‌های عقب‌افتاده سپاهان، به عجیب‌ترین شکل ممکن رقم خورد و باعث شد آنها نتوانند جایگاه خود را حفظ کرده و در نهایت به رتبه دوم قناعت کردند. سپاهان در فصل جاری با ۳۳ گل زده بهترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص داد و به لطف همین عملکرد خوب مهاجمانش ۳۱ امتیازی و در یک قدمی استقلال است. جالب است که آنها فصل گذشته نیز در خط حمله عملکرد خوبی داشتند و بهتر از سایر تیم‌ها با ۲۱ گل زده در نیم‌فصل اول در مقام اول قرار گرفته بودند. امسال نیز همین شرایط را تجربه کرده و جایگاه‌شان در نیم‌فصل اول به لحاظ بهترین خط حمله در جایگاه نخست است. آنها نیز فصل قبل ۲۷ امتیازی بودند و این فصل با ۳۱ امتیاز در نیم‌فصل اول به کار خود پایان دادند. رقابت برای آقای گلی نیز در تیم سپاهان وجود دارد. شهریار مغانلو و رضا اسدی به ترتیب با ۹ و ۸ گل زده در صدر جدول گلزنان قرار دارند و هفته‌هاست که از دیگر گلزنان لیگ فاصله گرفتند. جالب اینکه هر دو بازیکن با ارسال سه پاس گل از جمله تاثیرگذاران نیم‌فصل اول محسوب می‌شود.

پرسپولیس نزول کرد
پرسپولیس اما تعقیب‌کننده ناکام این دو تیم بود. مدیران این تیم که تلاش کردند در ابتدای فصل یادگیری خوبی داشته باشند، موفق نشدند همه خواسته‌های یحیی گل‌محمدی را به مرحله اجرا درآورند و در نهایت تیم‌شان در همه خطوط تراز نبود. البته مصدومیت‌های پیاپی که این تیم در طول این مدت با آن روبه‌رو شد نیز در این مورد بی‌تاثیر نبود. آنها حتی در لیگ قهرمانان نیز بسیار از این ناحیه صدمه دیدند و باعث شد شاگردان یحیی گل‌محمدی برخلاف فصل گذشته سیل نزولی به خود بگیرند. آنها فصل پیش با ۳۲ امتیاز صدرنشین جدول نیم‌فصل اول بودند و حتی در پایان فصل نیز جشن قهرمانی گرفتند. این تیم اما در فصل جاری با دو امتیاز کمتر در جایگاه سوم قرار گرفت و به نوعی نتوانست مدافع عنوان قهرمانی فصل قبل خود باشد. پرسپولیسی‌ها با ۱۹ گل زده و ۱۰ گل خورده، بهتر از فصل گذشته عمل نکرد و در کل سیری نزولی را در پیش گرفت. حالا نیز با جدایی یحیی گل‌محمدی و نیمکت بلاتکلیفی که این تیم دارد شرایط در نیم‌فصل دوم برای آنها به بی‌ثبات‌ترین شکل ممکن به نظر می‌رسد، در حالی که آنها مدافع عنوان قهرمانی هستند اما در نیم‌فصل دوم نتوانستند به خوبی از این عنوان خود دفاع کنند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.