تاریخ : Wed 10 Jan 2024 - 02:09
کد خبر : 92638
سرویس خبری : ورزش

رویارویی جذاب ستاره‌ها در کرواسی

هادی عامل: مسابقات زاگرب جذاب خواهد بود؛

رویارویی جذاب ستاره‌ها در کرواسی

مسابقات کشتی آزاد و فرنگی تورنمنت رنکینگ‌دار کرواسی از امروز به‌طور رسمی آغاز می‌شود و تعداد زیادی از ستاره‌های نامدار کشتی دنیا در این رقابت‌ها روی تشک می‌روند. مسابقات امسال از اهمیت زیادی برخوردار است و نکات جالبی دارد که هیجان بازی‌ها را بیشتر می‌کند.

یگانه عصاری، خبرنگار: مسابقات کشتی آزاد و فرنگی تورنمنت رنکینگ‌دار کرواسی از امروز به‌طور رسمی آغاز می‌شود و تعداد زیادی از ستاره‌های نامدار کشتی دنیا در این رقابت‌ها روی تشک می‌روند. مسابقات امسال از اهمیت زیادی برخوردار است و نکات جالبی دارد که هیجان بازی‌ها را بیشتر می‌کند. این مسابقات نخستین مرحله رقابت‌های رنکینگ کشتی آزاد در سال ۲۰۲۴ است و اولین تجربه محسن کاوه در قامت سرمربی تیم ملی کشتی آزاد است. حسن یزدانی در مسابقات حضور ندارد و رویارویی ستاره‌ها با یکدیگر این مسابقات را بسیار جذاب می‌کند. می‌توان گفت مهم‌ترین گام برای شناخت ترکیب نهایی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در المپیک در اوزان ۶۵، ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم، در زاگرب کرواسی برداشته خواهد شد. رقابت‌هایی که از امروز در زاگرب کرواسی آغاز می‌شود و تا 25 دی ماه ادامه دارد.

جمع ستاره‌ها جمع است
هم در کشتی آزاد و هم در فرنگی؛ کشتی‌گیران شرایط متفاوتی در مسابقات زاگرب خواهند داشت. برخی ستاره‌ها در برخی اوزان محک می‌خورند و برخی دیگر قرار است در این رقابت‌ها شانس خود را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی امتحان کنند. رحمان عموزاد و عباس ابراهیم‌زاده در ۶۵ کیلوگرم، یونس امامی و حسین اباذری در ۷۴ کیلوگرم، محمد نخودی و عبدالله شیخ اعظمی در ۷۹ کیلوگرم، هادی وفایی‌پور در ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور و امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع و امیررضا معصومی در ۱۲۵ کیلوگرم در تورنمنت زاگرب کشتی خواهند گرفت. طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی، ستاره‌هایی دیگر مانند پتریاشویلی، ژی دنگ، گویازدوفسکی و البته کایل اسنایدر در این مسابقات حضور خواهند داشت. قرار بود جردن باروز در این مسابقات شرکت کند که اتحادیه جهانی از انصراف او در این مسابقات خبر داد. دیوید تیلور، حریف حسن یزدانی هم در مسابقات زاگرب شرکت نمی‌کند.
در کشتی فرنگی فقط 5 نفر به زاگرب اعزام می‌شوند و حسن رنگرز در هر وزن یک نفر را اعزام کرده است. از 5 نفری که برای این مسابقات انتخاب شده‌اند، 4 نفر در قهرمانی کشور کشتی گرفته‌اند و باید با کمترین استراحت راهی زاگرب شوند. امیر عبدی در 77 کیلوگرم، علیرضا مهمدی در 87 کیلوگرم، مهدی بالی در 97 کیلوگرم و فردین هدایتی در 130 کیلوگرم نفراتی هستند که دو هفته پیش در قهرمانی کشور به میدان رفته‌اند و حالا باید خودشان را برای حضور در کرواسی آماده کنند. دانیال سهرابی در 67 کیلوگرم نفر پنجم لیست تیم ملی است.
رویارویی جذاب
یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اوزان برای تیم ملی کشتی آزاد وزن 97 کیلوگرم است. جایی که هم انتخابی برای تیم ملی است و هم اینکه می‌تواند یک مسابقه مهم و حساس را بین قاسمپور و آذرپیرا رقم بزند و البته رقابت با کایل اسنایدر جذاب‌ترین نکته این وزن است. کامران قاسم‌پور سه رویداد مهم را به‌دلیل مصدومیت از دست داده و حالا می‌تواند شانس رسیدن به المپیک را پیدا کند. او در مرحله نخست چرخه انتخابی تیم ملی هم به‌خاطر مصدومیت شرکت نکرد. یکی دیگر از اوزان مهم کشتی آزاد وزن 125 کیلو خواهد بود که امیرحسین زارع و امیررضا معصومی در آن اعزام شده‌اند. این مسابقات اما جذابیت‌های دیگری هم دارند. جذابیت‌هایی که هادی عامل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آنها سخن گفت.

عامل: به این زودی نمی‌توان درباره عملکرد کاوه نظر داد
او در مورد این رقابت‌ها گفت: «مسابقات کرواسی رنکینگ‌دار است و سهمیه‌ المپیک در آن توزیع نمی‌شود. کشتی‌گیری که امتیاز بگیرد در رنکینگ جایگاه بهتری خواهد داشت. نکته دیگر این است که کشتی‌گیر نمی‌تواند از این سال تا سال بعد میدان نبیند و باید در چند میدان خارجی شرکت کند تا فضای مسابقه را تجربه کند، از همین رو مسابقات زاگرب می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، چون ستاره‌ها حضور دارند، مثلا آمریکا در هر وزن دو یا سه نفر را دارد و تقریبا می‌توان گفت همه ستاره‌ها هستند و اسنایدر فقط یکی از آنهاست.از جذابیت‌های این مسابقات می‌توان به حضور کامران قاسم‌پور، محمد نخودی، امیرحسین زارع و رویارویی‌شان با رقبایشان اشاره کرد. در 86 کیلوگرم هم باید گفت خوشبختانه حسن یزدانی سهمیه را گرفته است و الان هادی وفایی پور در زاگرب است که در مسابقات قهرمانی کشور اول شد، سوادکوهی را برده و می‌تواند در زاگرب میدان ببیند و با حریفان خارجی کشتی بگیرد که اگر خدایی نکرده و حتی یک درصد آسیب‌دیدگی یزدانی بعد از پنج‌ماهی که دکتر گفته بهتر نشد یا تشدید شد، ما نفر دومی هم داشته باشیم که میدان خارجی دیده باشد. درخصوص آقای کاوه که حالا سرمربی تیم ملی هستند باید بگویم آقای کاوه مربی علیرضا دبیر بوده، مسابقات جهانی رفته، المپیک رفته ولی درخصوص حضورشان به‌عنوان سرمربی در کرواسی باید نتیجه را دید. این دو یا سه‌ماه نمی‌تواند چیزی را ثابت کند و باید ایشان با بچه‌ها اخت شود تا کار قشنگ‌تر پیش برود. ایشان بسیار شناخته‌شده هستند و در بدنه فدراسیون هم بودند، مشکل خاصی نیست و فکر می‌کنم همه چیز روی روال طبیعی باشد. درباره مسابقات کسب سهمیه هم باید بگویم که الان ما در سه وزن آزاد 65 رحمان عموزاد، 86 حسن یزدانی و در 125 امیرحسین زارع سهمیه داریم و در سه وزن 97، 57، 74 سهمیه نداریم. مرحله اول مسابقات کسب سهمیه در بیشکک قرقیزستان آخر فروردین ماه خواهد بود و اگر خدایی‌نکرده در یک وزن نرسیم، اردیبهشت‌ماه در ترکیه نفرات اول تا سوم می‌توانند سهمیه بگیرند. در فرنگی هم در 77 و 87 سهمیه نداریم که تکلیف آنها هم در بیشکک و استانبول مشخص می‌شود. »