تاریخ : Tue 09 Jan 2024 - 12:25
کد خبر : 92583
سرویس خبری : جهان شهر

صداهایی که با شهادت هم خاموش نمی شوند

تعداد شهدای خبرنگار غزه بیشتر از خبرنگاران کشته شده در جنگ جهانی دوم؛

صداهایی که با شهادت هم خاموش نمی شوند

بر اساس گزارش بنیاد «انجمن آزادی» (Freedom Forum) مستقر در واشنگتن که از آزادی مطبوعات دفاع می‌کند، در طول حدود شش سال جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵-۱۹۳۹) که خونین‌ترین جنگ جهان مدرن شناخته می‌شود و جان ده‌ها میلیون نفر را گرفت، ۶۹ روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند.

مائده زمان فشمی، خبرنگار: حالا عدد نام هایشان به 110 رسیده است. 110 خبرنگاری که برای روایت جنایات صهیونیست ها در غزه و لبنان فعالیت می‌کردند. این روزها جنگ در غزه به نودوچندمین روز رسیده و آمارها می‌گویند روزانه بیش از یک خبرنگار در غزه به شهادت رسیده است. در کنار بیش از 23 هزار شهید از مرد و زن و کودک، خبرنگاران هم در کنار مردم، کادر درمان و نیروهای سازمان ملل هدف بمب های آمریکایی هستند و نامشان در فهرست بلند بالای جنایت جنگی صهیونیست‌ها به چشم می‌خورد.

«حمزه الدحدودح» یکی از همین نام هاست. پسر بزرگ رئیس دفتر الجزیره در غزه بود، وائل الدحدوح. مردی که در روزهای ابتدایی جنگ، همسر، یک پسر، یک دختر و نوه شیرخوارش را در حمله هوایی صهیونیست‌ها از دست داده بود، حالا پسر بزرگش، به گفته خودش جان جانان و پاره تنش را در غزه به شهادت رساندند. صهیونیست‌ها با یک هواپیمای بدون سرنشین خودرویی که حمزه الدحدوح به همراه «مصطفی ثریا» در جنوب غزه در آن بودند را هدف قرار دادند و هر دو نفر به شهادت رسیدند.

مصطفی ثریا، یک فیلمبردار مستقل بود که بنا به گزارش‌ها برای خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد. حمزه در حال پوشش حمله‌های هوایی صهیونیست‌ها بود. ساعاتی قبل از شهادت حمزه تصاویری از ساختمان‌های ویران شده در غزه منتشر کرده بود.

ماه گذشته هم  «وائل» به همراه تصویربردار الجزیره هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی در خان یونس قرار گرفتند؛ حمله‌ای که به جراحت وائل و شهادت «سامر ابودقه» منجر شد. کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است که برخی از خبرنگاران در حین پوشش درگیری‌ها و برخی زمانی که در خانه یا در پناه خانواده‌های خود بودند، هدف قرار گرفتند. این سازمان گفت که در حال بررسی گزارش‌های متعدد دیگر درباره به شهادت رسیدن خبرنگاران است. این سازمان خواستار تحقیقات مستقل در مورد هدف قرار گرفتن حمزه الدحدوح و مصطفی ثریا شده است. گروه های آزادی مطبوعات هم خواستار تحقیقات دادگاه کیفری بین المللی در مورد قتل روزنامه‌نگاران در غزه شده اند.

«جودی گینزبرگ»، رئیس کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی که از آزادی مطبوعات دفاع می‌کند، گفته جنگ صهیونیست‌ها و غزه مرگبارترین درگیری برای خبرنگاران بوده است. الجزیره هم در بیانیه‌ای صهیونیست‌ها را به هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران و نقض اصول آزادی مطبوعات متهم کرد.

روزنامه نگارانی که در جریان جنگ در غزه به شهادت رسیدند

29 دسامبر، جبر ابوحدروس: گزارشگر شبکه قدس الیوم، در حمله هوایی صهیونیست ها به خانه‌اش به همراه هفت تن از اعضای خانواده خود به شهادت رسید.

28 دسامبر، محمد خیرالدین: برای تلویزیون الاقصی کار می کرد، در حمله هوایی صهیونیست ها به خانه‌اش به همراه 12 نفر از اعضای خانواده خود از جمله برادرزاده‌اش احمد خیرالدین، تصویربردار قدس الیوم شهید شد.

24 دسامبر، محمد العف: عکاس روزنامه و خبرگزاری محلی الرای و پسر عموی او محمد الزیتونیه، مهندس صدا در همان رسانه، در حملات هوایی صهیونیست ها در شهر غزه در کنار تعداد نامشخصی از اعضای خانواده به شهادت رسیدند. احمد جمال المحون، معاون مدیر و مدیر محتوای تصویری همین رسانه هم در حمله هوایی به شمال غزه به شهادت رسید.

23 دسامبر، محمد ناصر ابوحویدی: 29 ساله که برای روزنامه خصوصی الاستقلال کار می کرد، در یک حمله هوایی در شمال غزه در حالی که پیامدهای حملات قبلی را پوشش می‌داد، شهید شد.

22 دسامبر، محمد خلیفه: مدیر شبکه تلویزیونی الاقصی، در حمله هوایی به خانه اش در اردوگاه النصیرات در کنار همسر و سه فرزندش شهید شد.

19 دسامبر، عادل زروب: روزنامه‌نگار آزاد که با رسانه‌هایی از جمله رادیو صدای الاقصی کار می‌کرد، در حمله هوایی به خانه‌اش در رفح، در جنوب غزه، همراه با 25 عضو خانواده به شهادت رسید.

18 دسامبر، عبدالله علوان: در چندین شبکه از جمله الجزیره مشارکت داشت، در یک حمله هوایی به خانه اش شهید شد.

17 دسامبر، عاصم کمال موسی: برای وب سایت خبری خصوصی «فلسطین اینک» گزارش می داد، در حمله‌ای به خان یونس شهید شد.

15 دسامبر، سامر ابودقه: تصویربردار الجزیره بر اثر شلیک پهپادهای صهیونیستی در مدرسه‌ای در خان یونس به شهادت رسید.

9 دسامبر: به گفته سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی، علا عطالله، روزنامه نگار مستقل فلسطینی در حمله هوایی صهیونیست ها به ساختمانی که او و خانواده اش در آن پناه گرفته بودند، شهید شد. بر اساس گزارش ها، 9 نفر از اعضای خانواده او نیز به شهادت رسیدند.

3دسامبر: به گفته سندیکای روزنامه نگاران فلسطین و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، حسان فرج الله از تلویزیون القدس در بمباران صهیونیست ها در نوار غزه شهید شد. به گزارش گروه آزادی مطبوعات اسکایز مستقر در بیروت و رسانه های مستقر در قاهره، شیما الجزار، روزنامه نگار فلسطینی شبکه المجدت، همراه با اعضای خانواده اش در حمله هوایی به شهر رفح در جنوب نوار غزه شهید شد.

1 دسامبر: به گزارش خبرگزاری رویا نیوز مستقر در امان، سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، عبدالله درویش، فیلمبردار فلسطینی تلویزیون الاقصی، در حمله هوایی در نوار غزه شهید شد. منتصر الصواف، فیلمبردار فلسطینی خبرگزاری آناتولی هم در حملات هوایی در نوار غزه به شهادت رسید. ادهم حسونه، روزنامه‌نگار آزاد فلسطینی و استاد رسانه در دانشگاه‌های غزه و الاقصی، به همراه چند تن از اعضای خانواده‌اش در حمله هوایی به شهر غزه به شهادت رسیدند.

23 نوامبر: به گزارش خبرگزاری رویا نیوز در  فلسطین، محمد معین عیاش، روزنامه نگار فلسطینی و عکاس آزاد، در حمله هوایی به خانه اش در اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز غزه به همراه 20 نفر از اعضای خانواده اش شهید شد. 22 نوامبر محمد نبیل الزق، روزنامه نگار فلسطینی و مدیر شبکه‌های اجتماعی تلویزیون القدس، در حمله هوایی به شجاعیه در شمال غزه به شهادت رسید.

21 نوامبر: دو خبرنگار لبنانی شبکه تلویزیونی المیادین، فرح عمر و ربیع المعماری گزارشگر و تصویربردار شبکه المیادین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان در نزدیکی مرز با سرزمین های اشغالی شهید شدند. 20 نوامبر آیت خدوره، روزنامه‌نگار آزاد فلسطینی و مجری، در حمله هوایی به خانه‌اش در شمال غزه به همراه تعداد نامعلومی از اعضای خانواده‌اش شهید شد.

19 نوامبر: بلال جدالله، مدیر خانه مطبوعات فلسطین، یک سازمان غیرانتفاعی که از رسانه‌های مستقل فلسطینی حمایت می‌کند، در خودروی خود در یک حمله هوایی شهید شد. یکی از اعضای ارشد صلیب سرخ بین المللی گفت جدالله به عنوان «پدرخوانده روزنامه نگاران فلسطینی» شناخته می شود و در واقع نسلی از روزنامه نگاران را در غزه آموزش داده است.

18 نوامبر:  عبدالحلیم عوض، کارمند رسانه‌ای فلسطینی در حمله هوایی به شهادت رسید. یکی از همکارانش گفت، عوض از زمان شروع جنگ در شهر خان یونس به طور تمام وقت کار می‌کرد. مصطفی الصواف، نویسنده و تحلیلگر، به همراه همسر و دو پسرش در یک حمله هوایی به خانه اش در شهر غزه شهید شدند. عمرو صلاح ابوحیه که در بخش پخش الاقصی کار می‌کرد در یک حمله شهید شد. مصعب عاشور عکاس در حمله به اردوگاه پناهندگان نصیرات شهید شد.

13 نوامبر: احمد فاطمه، عکاس/فیلمبردار تلویزیون خبری القاهره مستقر در مصر و کارمند رسانه‌ای در خانه مطبوعات فلسطین، در حین پوشش اوضاع در نزدیکی بیمارستان الشفا شهید شد.

10 نوامبر: احمد القارا، عکاس/خبرنگار در یک حمله هوایی در یکی از شهرهای شرق خان یونس شهید شد.

7 نوامبر: محمد ابوحسیره که برای خبرگزاری وفا کار می‌کرد، در حمله به خانه اش در کنار 42 عضو خانواده خود به شهادت رسید . یحیی ابومنیح خبرنگار رادیو الاقصی هم در یک حمله هوایی شهید شد.

5 نوامبر: محمد الجاجه که برای موسسه غیرانتفاعی Press House فلسطین که مالک خبرگزاری ساوا در غزه و ترویج آزادی مطبوعات است؛کار می‌کرد، به همراه همسر و دو دخترش در یک حمله هوایی به خانه خود شهید شد.

2 نوامبر: محمد ابوحطب خبرنگار تلویزیون فلسطین به همراه 11 عضو خانواده اش در حمله به خانه خود در خان یونس در جنوب غزه شهید شد.

1 نوامبر: مجد فضل عرندس، روزنامه نگاری که برای وب سایت خبری الجماحیر کار می‌کرد، در حمله‌ای به اردوگاه نصیرات شهید شد. عیاد مطر، روزنامه‌نگار تلویزیون الاقصی، در یک حمله هوایی در کنار مادرش شهید شد.

31 اکتبر: دو تن از کارکنان تلویزیون فلسطین در کنار خانواده‌هایشان در حمله هوایی اسرائیل شهید شدند. عماد الوحیدی کارمند رسانه و مدیر این شبکه و ماجد کشکو کارمند رسانه و مدیر دفتر او بود.

30 اکتبر: چندین منبع از شهادت نظمی الندیم روزنامه نگار در کنار خانواده اش در یک حمله هوایی در شرق غزه خبر دادند.

27 اکتبر: یاسر ابوناموس، روزنامه نگار الساحل و مادرش در یک حمله هوایی در غرب خان یونس شهید شدند.

26 اکتبر: به گزارش میدل ایست مانیتور، دعاء شرف، مجری رادیو صدای الاقصی، همراه با فرزندش در حمله موشکی به خانه شان در غزه شهید شد.

25 اکتبر: احمد ابومهادی خبرنگار الاقصی در حمله هوایی به شهادت رسید. سلما مخایمر، روزنامه‌نگار آزاد هم در یک حمله هوایی در کنار فرزندش شهید شد.

23 اکتبر: محمد عماد لبد، روزنامه‌نگار وب‌سایت خبری الرساله در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به محله شیخ رضوان در شهر غزه شهید شد.

22 اکتبر: به گزارش رادیو فرانسه، رشدی سراج، روزنامه نگار فلسطینی، بنیانگذار آژانس عین مدیا، در حمله هوایی به محله تل الحوا در شهر غزه شهید شد.

20 اکتبر: محمد علی خبرنگار رادیو الشباب (جوانان) در حمله هوایی به شمال نوار غزه شهید شد.

19 اکتبر:  خلیل ابوعاذره، فیلمبردار تلویزیون الاقصی به همراه برادرش در حمله هوایی در رفح به شهادت رسیدند.

18 اکتبر: سمیح النادی، روزنامه نگار تلویزیون الاقصی هم در حمله هوایی صهیونیست ها شهید شد.

17 اکتبر: محمد بعلوشه که برای فلسطین الیوم کار می کرد، در حمله هوایی به محله الصفطاوی در شمال غزه شهید شد. عصام بهار، خبرنگار تلویزیون الاقصی هم در حمله هوایی در شمال غزه به شهادت رسید.

16 اکتبر: عبدالهادی حبیب که برای خبرگزاری المناره کار می‌کرد، در حمله موشکی به خانه‌اش در جنوب شهر غزه به همراه چند تن از اعضای خانواده اش شهید شد.

14 اکتبر:  یوسف ماهر دواس، نویسنده مشارکت کننده در فلسطین کرونیکل و نویسنده پروژه غیرانتفاعی فلسطینی «ما عدد نیستیم»، در حمله موشکی صهیونیست ها به خانه اش شهید شد.

13 اکتبر: عصام عبدالله، عکاس خبرگزاری رویترز به همراه دیگر همکارانش در حالی که در یک بلندی در حال نصب نشانه های اعلام استقرار خبرنگاران بودند مورد هدف صهیونیست ها قرار گرفتند. آنها در نزدیکی هیچ مرکز نظامی ارتش لبنان یا حزب الله مستقر نبودند. همچنین در این روز، حسام مبارک، روزنامه نگار شبکه الاقصی در حمله هوایی در شمال نوار غزه شهید شد.

12 اکتبر:  احمد شهاب، خبرنگار رادیو سوت الاسرا، به همراه همسر و سه فرزندش بر اثر حمله هوایی به خانه آنها در شمال نوار غزه شهید شد.

11 اکتبر:  محمد فایز ابومطر در حین پوشش خبری بمباران رفح توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه شهید شد. به گزارش خبرگزاری وفا، او یک روزنامه نگار آزاد بود که با آژانس های بین المللی کار می کرد.

10 اکتبر: سندیکای روزنامه نگاران فلسطین از کشته شدن محمد رزق صبح (عکاس خبرنگار)، سعید رضوان الطویل (مدیر خبرگزاری الخامسه) و هشام النواجحه (خبرنگار یک خبرگزاری در غزه) خبر داد. گمان می‌رود که همه آن‌ها زمانی که صهیونیست ها برج الحاجی را در خیابان المعاصت، در غرب شهر غزه بمباران کرد، به شهادت رسیدند.

9 اکتبر: سلام میما روزنامه نگار در حمله هوایی صهیونیست ها به خانه اش در کمپ جبالیا در شمال غزه شهید شد و چهار روز بعد جسدش از زیر آوار بیرون کشیده شد. پسر بزرگ او که شش ساله بود نیز شهید شد. میما یک روزنامه نگار آزاد و رئیس کمیته زنان روزنامه نگار در مجمع رسانه های فلسطین بود.

8 اکتبر: اسد عبدالناصرشملخ به همراه 9 نفر از اعضای خانواده اش در حمله هوایی به خانه آنها در جنوب نوار غزه شهید شدند.

7 اکتبر: محمد الصالحی عکاس فلسطینی در حین پوشش خبری رویدادها در مرز شرق البریج در مرکز نوار غزه بر اثر اصابت گلوله ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. به گزارش خبرگزاری وفا، محمد جرغون، روزنامه‌نگار اسمارت مدیا در حین گزارش در شرق بریج در نزدیکی مرز با سرزمین های اشغالی، توسط نیروهای صهیونیست به ضرب گلوله شهید شد. ابراهیم محمد لافی، 21 ساله، از خبرگزاری عین مدیا در نزدیکی پاسگاه بیت حانون در مرز با سرزمین های اشغالی به ضرب گلوله نیروهای صهیونیست به شهادت رسید.

صهیونیست ها قصد دارند با به شهادت رساندن خبرنگاران مانع رسیدن صدای مظلومان مقتدر در غزه شوند، چیزی که وائل الدحدوح درباره آن گفته: به حمزه و به همه شهدا می گوییم ما به عهد خود پایبندیم. ما این راه را داوطلبانه انتخاب کردیم و هزینه زیادی برایش پرداختیم و همانطور که روشن است آن را با خون آبیاری کردیم زیرا این، تقدیر ماست. ما به راهمان ادامه می‌دهیم.