تاریخ : Mon 08 Jan 2024 - 16:06
کد خبر : 92522
سرویس خبری : ورزش

جاماندگان تیم‌ملی!

مصدوم‌ها و مغضوب‌هایی که مغموم شدند؛

جاماندگان تیم‌ملی!

لیست تیم‌ملی ایران برای شرکت در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا چند غایب مهم و سرشناس دارد.

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین: درست هفته گذشته بود که فهرست تیم‌ملی ایران برای حضور در جام ملت‌های آسیا از سوی امیر قلعه‌نویی اعلام شد؛ نفرات دعوت شده نکات متعددی داشتند اما مهم‌ترین آن، قلمِ قرمز سرمربی تیم‌ روی نام‌هایی است که هر یک می‌توانستند در قطر همراه تیم باشند. اگرچه چند بازیکن تاثیرگذار هم به‌دلیل مصدومیت شانس حضور در این رقابت‌ها را از دست دادند تا لیستِ ۱۱ ستاره غایب تیم‌ملی تکمیل شود.
دروازه‌بان: امیر عابدزاده
سه گزینۀ نهایی امیر قلعه‌نویی برای حفاظت از قفس توری ایران، علیرضا بیرانوند، سید حسین حسینی و پیام نیازمند بود. در این بین بازیکنانی مثل حسین پورحمیدی و محمدرضا اخباری هم می‌توانستند در لیست تیم ملی قرار بگیرند، اما بدون‌شک مهم‌ترین غایب تیم در این پست، امیر عابدزاده است؛ گلر ماریتیمو که پس از جام جهانی قطر و روی کار آمدن قلعه‌نویی هیچ‌گاه به اردوی تیم‌ملی دعوت نشده است.
دفاع‌میانی: مرتضی پورعلی‌گنجی و محمدامین حزباوی
بدون‌شک، یکی از مهم‌ترین غایبان فهرست نهایی تیم‌ملی، مرتضی پورعلی‌گنجی است؛ مدافع تیم پرسپولیس که در فینال تورنمنت قطر دچار مصدومیت از ناحیه رباط‌صلیبی شد و جام ملت‌های آسیا را از دست داد. دیگر غایب بزرگ لیست اما، محمد امین حزباوی است؛ جوان اول فوتبال ایران که در السد توپ می‌زند و درحالی از سفر به قطر جا ماند که در تمام اردوهای اخیر تیم ملی از سوی کادرفنی دعوت می‌شد و حالا اخبار نگران‌کننده‌ای هم از بازی او برای تیم ملی قطر شنیده می‌شود. قلعه‌نویی برای قلبِ خط دفاع ترجیح داد در کنار سامان فلاح جوان، مثلثِ با تجربه محمدحسین کنعانی، شجاع خلیل‌زاده و سید مجید حسینی را با خود به جام ملت‌های آسیا ببرد.
مدافعان کناری: امید نورافکن و صالح حردانی
تصمیم قلعه‌نویی در انتخاب مدافعان کناری تیم‌ملی تا حدودی قابل پیش‌بینی بود؛ رامین رضاییان و صادق محرمی در سمت راست و احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی در بال چپ. در کنار این چهار بازیکن باتجربه آریا یوسفیِ جوان هم به تیم ملی دعوت شده که توانایی بازی در هر دو سوی خط دفاعی را دارد. اما مهم‌ترین غایب سمت چپ خط‌دفاعی را باید امید نورافکن معرفی کرد. دیگر بازیکن سپاهان که مدت‌ها به‌دلیل مصدومیت از ترکیب طلایی‌پوشان دور بود و پس از جام جهانی قطر حالا دومین تورنمنت مهم دوران فوتبالش را از دست می‌دهد. از طرفی در سمت مقابل هم می‌توان به صالح حردانی اشاره کرد که از خوب‌های این فصل استقلال نکونام بوده و شاید اگر با ترافیک جناح راست تیم‌ملی روبه‌رو نبودیم، می‌توانست مسافر قطر شود.
هافبک‌: احمد نوراللهی، علی کریمی، محمد جواد حسین‌نژاد و وحید امیری
بی‌تردید اصلی‌ترین خط‌خورده تیم‌ملی احمد نوراللهی است؛ هافبک آماده الوحده که در اردوی گذشته بنا به‌دلایل انضباطی از تیم کنار گذاشته شد. آن‌هم در شرایطی که شماره ۸ اسبق پرسپولیس این‌روزها در بهترین فرم فوتبالی‌اش قرار دارد و یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان ادونک لیگ امارات است. از طرفی دیگر غایب مهم این پست، علی کریمی است؛ هافبک کایسری اسپور که با کی‌روش به جام‌جهانی رفت و توسط قلعه‌نویی هم به اردوی تیم‌ملی دعوت می‌شد اما در شرایطی که فصل خوبی را در سوپرلیگ ترکیه سپری می‌کند، جایی در لیست نهایی تیم‌ملی نداشت. بدون‌شک اما، حسرت بزرگ دوستداران فوتبال ایران در لیست نهایی تیم‌، خط‌خوردن محمد جواد حسین‌نژاد بود؛ ستاره لیگ‌برتر که به شکل عجیبی از سوی کادرفنی کنار گذاشته شد و فرصت کسب تجربه در جام ملت‌های آسیا را از دست داد. آخرین غایب مهم خط هافبک هم وحید امیری است که در ماه‌های اخیر دچار مصدومیت بوده و حالا باید جام ملت‌ها را از خانه تماشا کند. هرچند در این بین می‌توان از محمد قربانی و میلاد سرلک هم نام برد که در اغلب اردوهای اخیر تیم‌ملی حضور داشتند و در لیست نهایی قرار نگرفتند. امیر قلعه‌نویی در این پست به سعید عزت‌اللهی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی و سامان قدوس اعتماد کرد.
مهاجمان: اللهیار صیادمنش و مهرداد محمدی
یکی از مهم‌ترین نقاط قوت لیست امیر ترکیبِ غنی تیم‌ملی در فاز تهاجمی است؛ علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، محمد محبی، مهدی قایدی، سردار آزمون، مهدی طارمی، کریم انصاریفرد، رضا اسدی و شهریار مغانلو ستاره‌های پرتعداد خط‌حمله تیم‌ملی هستند، در این پست می‌توان به دو غایب مهم اشاره کرد؛ اللهیار صیادمنش و مهرداد محمدی که هر کدام می‌توانستند در لیست قلعه‌نویی قرار بگیرند. هرچند در این بین از علی علی‌پور هم می‌توان نام برد که با بحران بزرگ مصدومیت روبه‌رو شد.
نتیجه‌گرایی با اعتماد به یاران قدیمی
امیر قلعه‌نویی در اولین تورنمنت مهم خود پس از بازگشت به تیم‌ملی سعی کرد تغییر بسیاری در بدنه اصلی تیم ایجاد نکند؛ او فرصت چندانی برای جوان‌گرایی نداشت اما می‌توانست با توجه بیشتر به جوانانی چون اللهیار، حسین‌نژاد و حزباوی هم میانگین سنی تیم ملی را کاهش دهد و هم فرآیند تغییر نسل را آغاز کند. اما با هدف نتیجه‌گرایی ترجیح داد در لیست نهایی خود بیشتر از بازیکنان باتجربه استفاده کند. ما تا کنون با نتایج این تفکرات روبه‌رو نشده‌ایم و برای تحلیل بهتر باید منتظر آغاز جام ملت‌های آسیا و نمایش‌های تیم امیر بمانیم.