تاریخ : Mon 08 Jan 2024 - 02:33
کد خبر : 92486
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

رکورد خبرنگارکشی در غزه + لیست

رژیم‌صهیونیستی در 3 ‌ماه گذشته جنایاتی بی‌سابقه علیه خبرنگاران رقم زد؛

رکورد خبرنگارکشی در غزه + لیست

رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه، رکوردشکنی بی‌سابقه‌ای در ثبت جنایت داشته است؛ از کشتار کودکان و زنان بی‌گناه گرفته تا جنایاتی که علیه جریان رسانه‌ای فعال در فلسطین انجام داده است. خبرنگارکشی که در جنگ غزه درحال رخ دادن است در تاریخ ثبت شد.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه، رکوردشکنی بی‌سابقه‌ای در ثبت جنایت داشته است؛ از کشتار کودکان و زنان بی‌گناه گرفته تا جنایاتی که علیه جریان رسانه‌ای فعال در فلسطین انجام داده است. خبرنگارکشی که در جنگ غزه درحال رخ دادن است در تاریخ ثبت شد. طی سه‌ماه گذشته 109 خبرنگار فلسطینی در غزه کشته شدند. این درحالی است که تعداد روزنامه‌نگاران کشته‌شده کل دنیا از این رقم کمتر است. براساس آماری که فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر کرده اگر روزنامه‌نگاران جنگ غزه را درنظر نگیریم، تعداد روزنامه‌نگاران کشته‌شده در سال 2023، به 32 تن می‌رسد که این آمار به این شرح است: رژیم‌صهیونیستی چهار کشته که در اولین ساعات حمله حماس در 7 اکتبر کشته شدند و در هرکدام از کشورهای لبنان، مکزیک، سوریه و اوکراین، سه‌روزنامه‌گار کشته شدند. در هرکدام از کشورهای افغانستان و کامرون هم دو روزنامه‌نگار کشته شدند و رتبه‌های آخر تعداد کشته‌های این لیست به کشورهای آلبانی، بنگلادش، فیلیپین، چین، کلمبیا، هندوستان، گواتمالا، لسوتو، پاراگوئه، سودان، ایالات‌متحده آمریکا و رواندا اختصاص دارد که هرکدام یک کشته در سال 2023 داشتند.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، همه اسامی 109 خبرنگار فلسطینی را در این لیست قرار نداده و براساس آمارشان، فقط نام 61 خبرنگار فلسطینی ذکر شده است. با وجود این دومینیک پرادالیه، رئیس این فدراسیون خواستار اقدام فوری جهانی برای توقف این خونریزی شده و تاکید کرده است: «با توجه به اینکه 72 درصد از مرگ‌ومیر روزنامه‌نگاران جهانی در جنگ غره اتفاق افتاده باید قوانین بین‌المللی درخصوص این اتفاق اعمال شود.»
آنچه در ادامه می‌خوانید لیستی از خبرنگاران فلسطینی است که در سه‌ماه گذشته در حملات رژیم‌صهیونیستی به غزه کشته شدند.