تاریخ : Sun 07 Jan 2024 - 12:29
کد خبر : 92424
سرویس خبری : جهان شهر

سانسور نسل کشی  در دنیای آواتارها

وقتی مطالب مربوط به فلسطین از شبکه‌های اجتماعی حذف می‌شود؛

سانسور نسل کشی در دنیای آواتارها

سازمان های حقوق بشری و مقامات برخی از کشورها حملات صهیونیست ها در غزه را نسل کشی و پاکسازی قومی خوانده اند. نسل کشی که حالا در شبکه های اجتماعی سانسور می‌شود تا خبری از آن به جهان مخابره نشود و مردم فلسطین در سکوت کامل خبری پاکسازی شوند.

مائده زمان فشمی، خبرنگار: هشتم اکتبر بود که صهیونیست ها در واکنش به شکست نظامی اطلاعاتی در عملیات طوفان الاقصی، حملات هوایی و زمینی خودشان را به باریکه غزه آغاز کردند. حملاتی که تاکنون بیش از 23 هزار شهید و هزاران مفقود و آواره داشته است. 

در روزهای ابتدایی این جنگ، شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر سابق اعلام کرد که حساب‌های وابسته به حماس که به ادعای آنها در جهت یهودی ستیزی، نفرت پراکنی و اخبار جعلی فعالیت داشته‌اند را حذف کرده است. اتحادیه اروپا به این شبکه اجتماعی نسبت به انتشار محتواهای مربوط به مقاومت فلسطینی‌ها و عملیات طوفان الاقصی هشدار داده بود. این نهاد، ضرب‌العجلی 24 ساعته را برای ایلان ماسک، مالک این شبکه اجتماعی مشخص کرده بود تا نسبت به آنچه اطلاعات نادرست می‌دانست، پاسخگو باشد.

پس از این اقدام اروپایی‌ها، حساب های وابسته به حماس در این شبکه اجتماعی حذف شدند. ایکس هم اعلام کرد حساب‌های جدید وابسته به حماس را حذف و سیاست‌هایش را به روزرسانی کرده است. همان روزها بود که نیویورک تایمز، گزارشی را منتشر و اعلام کرد که هزاران نفر از حامیان فلسطینی‌ها از محدود شدن یا حذف پست‌های خود از فیسبوک و اینستاگرام گفته‌اند. این حذف محتوا در حالی اتفاق افتاده که این پست‌ها، قوانین این سکوها را نقض نمی‌کنند.

شرکت متا که مالک فیسبوک و اینستاگرام است هم ادعا کرد که تعدادی از این پست‌ها به دلیل مشکل فنی به صورت تصادفی از دید کاربران پنهان شده‌اند. کاربران اما می‌گفتند بیشتر پیام‌های آن‌ها در حمایت از مردم فلسطین از دید بقیه حذف شده‌اند. برخی هم می‌گفتند که فیسبوک حساب‌هایی که خواستار برگزاری تجمعات مسالمت آمیز در آمریکا بودند را محدود کرده بود. در ادامه سانسور نسل کشی مردم غزه، اینستاگرام صفحه‌ای قدیمی که اخبار مربوط به فلسطین را منتشر می‌کرد، با 6 میلیون دنبال کننده حذف کرد.

محتوای مربوط به فلسطین به بهانه خشونت‌آمیز بودن و زیرپا گذاشتن و نقض قوانین شبکه‌های اجتماعی آمریکایی از این فضاها حذف می‌شدند. شبکه‌های اجتماعی که مانند صاحبان خود آن‌ها هم دچار استاندارد دوگانه هستند. استانداردی دوگانه که انتشار تصاویر تخریب خانه‌های مردم در غزه و شهید و آواره شدن زنان و کودکانش، ناقض قوانین است، اما تشویق به خشونت و گسترش اغتشاشات خیابانی در ایران نه تنها نقض قوانین نیست، بلکه راهی برای دفاع از خود است برای رسیدن به آزادی! 

 پاییز سال قبل بود که همین شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح قانونمند، محتوای خشونت‌آمیز و آموزش ساخت بمب‌های دستی را نه تنها حذف نمی‌کردند، بلکه بیشتر از دیگر محتواها به کاربران نمایش می دادند. یا همین چند روز قبل، و پس از حمله تروریستی داعش در کرمان و شهادت مردان، زنان و کودکان ایرانی، شبکه‌های اجتماعی که تا پیش از این نام و تصویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را حذف می‌کردند، به بستری برای انتشار محتوای نامناسب، از توهین به شهدا تا مقدسات دینی ایرانیان تبدیل شدند.

همان لابی صهیونیستی که باعث استعفای اجباری روسای دانشگاه در آمریکا شده، پول خرج می‌کند تا نتیجه انتخابات را تغییر دهد و زورش به توبیخ نماینده حامی فلسطین کنگره می رسد، اینجا هم به میان آمده تا نگذارد صدای مظلومیت مقتدران فلسطینی به گوش دنیا برسد.