تاریخ : Thu 04 Jan 2024 - 02:12
کد خبر : 92182
سرویس خبری : ورزش

با روش قطر ۲۰۱۹ می‌توانیم فینالیست شویم

با یک گروه آنالیزور ۳۰ نفره به قلعه‌نویی مشاوره دادیم؛

با روش قطر ۲۰۱۹ می‌توانیم فینالیست شویم

مجید جلالی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با یک گروه آنالیزور ۳۰ نفره به قلعه‌نویی مشاوره دادیم.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: در آستانه آغاز اردوی تیم ملی فوتبال به‌منظور حضور پرقدرت در جام ملت‌های آسیا، نشست هم‌‌اندیشی اعضای کادر فنی این تیم با مجید جلالی، مدیر فنی فدراسیون فوتبال برگزار شد. در این جلسه که با حضور امیر قلعه‌نویی و دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی برگزار شد، مهم‌ترین نکات آماری جام‌های‌جهانی 2022 و 2018 و جام ملت‌های آسیا 2019 مورد بررسی قرار گرفت و مقایسه‌‌ای بین آمار‌های جسمانی و فنی تیم ملی فوتبال ایران با استاندارد‌های روز فیفا و AFC انجام شد. نکته قابل توجه اینکه در این جلسه به حسرت‌های همیشگی یا چند دهه‌ای اخیر فوتبال ایران اشاره شده و به‌منظور عبور از آنها راهکارهای لازم اندیشیده و صحبت‌های فنی و آماری به میان آمد. درخصوص جلسه اخیر و صحبت‌های ردوبدل شده دقایقی با مجید جلالی که به تازگی در سمت مدیر توسعه و پیشرفت فوتبال کارش را آغاز کرده است به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از جلسه‌ای که با کادرفنی تیم ملی در آستانه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا داشتید آغاز کنیم. در این جلسه چه گذشت؟ فقط درباره آمار و ارقام صحبت کردید یا درباره مسائل فنی هم به صحبت پرداختید؟
در ابتدای بحث باید به این موضوع اشاره کنم با گروهی 30نفره که از طریق کمیته مرکز توسعه و پیشرفت فوتبال با یک گروه آنالیز همکاری می‌کنند از حدود یک ماه قبل روی تیم‌هایی که در دو دوره اخیر به فینال جام ملت‌های آسیا رسیده و از سوی دیگر در دور اخیر جام‌جهانی به مرحله حذفی صعود کرده‌اند، بررسی‌های لازم را به عمل آوردیم. درواقع ارزیابی و آنالیزهای فنی و آماری را روی این دو مساله به موازات هم انجام دادیم تا ببینیم این تیم‌ها چطور به فینال جام ملت‌ها و مرحله حذفی جام‌جهانی رسیده‌اند. هرچند بیشتر بحث ما در این جلسه روی موضوع جام ملت‌های آسیا بود و بررسی‌ها درباره علل فینالیست شدن تیم‌ها در دو دوره جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا و 2019 امارات را به اشتراک گذاشتیم. درواقع از قبل روی این تیم‌ها یک کار تحقیقی انجام دادیم تا ببینیم پارامترهایی که موجب این موفقیت شده است چه مسائلی هستند. سپس جمع‌بندی این پارامترها یک استانداردهایی را به ما داد که من در جلسه اخیر این استانداردها را با مربیان تیم ملی فوتبال در جلسه اخیر در میان گذاشتم.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.