تاریخ : Thu 04 Jan 2024 - 01:02
کد خبر : 92173
سرویس خبری : دانشگاه

368 پایان‌نامه و رساله  در حوزه مقاومت نوشته شده است

رئیس دبیرخانه علمی دانشگاه آزاد استان کرمان؛

368 پایان‌نامه و رساله در حوزه مقاومت نوشته شده است

سامانه پایش که در بستر پژوهشیار در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دارد؛ سامانه‌ای برای ساماندهی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و طرح‌های پژوهشی انجام‌شده در دانشگاه آزاد در مقیاس کلان است.

750 زمینه پژوهشی گفتمان مقاومت در اختیار پژوهشگران

سامانه پایش که در بستر پژوهشیار در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دارد؛ سامانه‌ای برای ساماندهی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و طرح‌های پژوهشی انجام‌شده در دانشگاه آزاد در مقیاس کلان است؛ سامانه‌ای که در چهارسال از رونمایی آن می‌گذرد، مقررشده واحدهای دانشگاه آزاد هر استان در یک موضوع خاص پیشران شوند. دانشگاه آزاد استان کرمان هم پیشران برنامه علمی «گفتمان مقاومت و تمدن نوین اسلامی» است. در این برنامه سعی‌شده در یک مدل علمی به ابعاد مختلف مقاومت و همچنین مکتب شهید حاج‌قاسم سلیمانی پرداخته شود. گفتمان‌سازی فرهنگ مقاومت اسلامی در سطح مراکز آموزش عالی یکی از اهداف این برنامه است. به‌گفته بیتا قاسم‌شیرازی، رئیس دبیرخانه علمی دانشگاه آزاد استان کرمان در نظام موضوعات این برنامه سه هدف اصلی دنبال می‌شود؛ ترویج و گسترش گفتمان مقاومت اسلامی، تحقق اقتصاد مقاومتی و تحقق تمدن نوین اسلامی سه هدفی است که در این برنامه دنبال می‌شود.
آنطور که رئیس دبیرخانه علمی دانشگاه آزاد استان کرمان گفته تاکنون 303 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد و 65 رساله دکتری در این حوزه نوشته شده است. او درخصوص زمینه‌ها و تعداد اساتیدی که در این حوزه کار کرده‌اند نیز گفت: «750 زمینه پژوهشی در حوزه مقاومت نوشته شده و سه شورای دانشی تخصصی در این حوزه فعال هستند. همچنین 35 نفر از اساتید دانشگاه آزاد در برنامه علمی گفتمان مقاومت و تمدن نوین اسلامی فعال هستند.»
قاسم‌شیرازی در پاسخ به این سوال که تعداد ساعات کارشده روی این برنامه چقدر بوده است، توضیح داد: «18هزار نفر ساعت تاکنون روی برنامه علمی گفتمان مقاومت و تمدن نوین اسلامی کار کرده‌اند.»
یکی از موارد مهمی که در برنامه‌های علمی دارای اهمیت است تعداد دانشجویانی است که در آن برنامه علمی پروپوزال و پایان‌نامه و رساله داده‌اند. آنطور که رئیس دبیرخانه علمی دانشگاه آزاد استان کرمان گفته کل موارد انتخاب‌شده از برنامه مقاومت 776 مورد هستند که ۳۶۸ مورد دارای تطابق بوده و ۱۸۲عدد درمورد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و ۱۸۶ مورد در حوزه مقاومت هستند.
او در پاسخ به این سوال که چه تعدادی از این پایان‌نامه یا رساله‌ها تایید شده‌اند، گفت: «موارد دارای تطابق (تاییدشده) 368 مورد بوده است. خوشبختانه از زمان بارگذاری زمینه‌های پژوهشی این برنامه که مصادف با اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها بود تا این زمان با استقبال بسیار خوبی از طرف اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف (علوم تربیتی، تاریخ، الهیات و معارف اسلامی، روانشناسی، مدیریت، علوم سیاسی، مدیریت رسانه، مدیریت فرهنگی، حقوق، اقتصاد وعلوم اجتماعی) روبه‌رو بوده‌ایم و یکی از برنامه‌های علمی مورد توجه قشر دانشگاهی در کشور است.
به گفته قاسم‌شیرازی پایان‌نامه‌های زیادی در حوزه مکتب تربیتی، اسلامی، فرهنگی و مدیریتی شهید حاج‌قاسم سلیمانی و بررسی جنبه‌های مختلف مقاومت تابه‌حال از زمینه‌های پژوهشی تعریف‌شده روی سامانه پژوهشیار انتخاب شده‌اند که برخی دفاع کرده‌اند و برخی درحال انجام است.