تاریخ : Wed 03 Jan 2024 - 11:07
کد خبر : 92111
سرویس خبری : سیاست

از رئیس‌جمهور تمدید مهلت ثبت‌نام را درخواست کردیم

محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه ابتکار:

از رئیس‌جمهور تمدید مهلت ثبت‌نام را درخواست کردیم

وکیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» علی‌رغم انتقاد به برگزاری دیرهنگام نشست احزاب، جلسه با رئیس‌جمهور را به‌دلیل ایجاد امکانی برای تضارب آرا مثبت ارزیابی کرد.

انتقاد به برگزاری دیرهنگام جلسه نکته‌ای است که تقریبا همه اصلاح‌طلبان دعوت‌شده به جلسه با سیدابراهیم رئیسی به آن معتقدند. محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس دهم نیز از این قاعده مستثنی نیست. وکیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» علی‌رغم این انتقادها جلسه با رئیس‌جمهور را به‌دلیل ایجاد امکانی برای تضارب آرا مثبت ارزیابی کرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

برگزاری جلسه احزاب با رئیس‌جمهور به نفع تضارب آراست
محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه ابتکار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جلسه احزاب با رئیس‌جمهور گفت: «به‌لحاظ اینکه سلایق مختلف دعوت شده بودند، جلسه خوبی بود. اولین‌بار بود که این تعداد آدم و با این تفاوت سلیقه زیر یک سقف جمع می‌شدند اما اشکالش این بود که دیرهنگام برگزار شد، یعنی اگر قرار بود این جلسه موثر باشد، باید قبل از ثبت‌نام‌ها تشکیل می‌شد. الان به‌هرحال در محدودیتی هم زمانی و هم ثبت‌نامی گرفتار هستیم. به‌گونه‌ای که یک جریان سیاسی تقریبا امری برای عرضه ندارد. حالا بخواهد تشویق شود، چه در تشویق به تضارب آرا بین ذی‌نفعان و تشکل‌های مختلف، ماهیت قصه را خیلی تغییر نمی‌دهد. اما اصل این تضارب، خوب است.»
وظیفه شورای نگهبان احراز عدم صلاحیت است نه احراز صلاحیت
وکیلی در ادامه یکی از مهم‌ترین صحبت‌های رئیس‌جمهور در این جلسه را این‌گونه توضیح داد: «رئیس‌جمهور جمله‌ای گفتند که نقطه تاریخی دعوای ما با شورای نگهبان بود. ما همواره معتقد بودیم که وظیفه شورای نگهبان احراز عدم صلاحیت است و نه احراز صلاحیت. درحالی‌که دوستان شورای نگهبان و نظارت معتقدند احراز صلاحیت وظیفه‌شان است. چون به این معتقدند بنابراین اگر برای کسی دلیلی جهت عدم صلاحیت پیدا نکنند، ذیل مفهوم عدم احراز او را محروم می‌کنند. اما ما معتقد بودیم قانون خلاف این را می‌گوید. قانون اساسی و آموزه‌های ما اصل را بر صلاحیت همه گذاشته است، مگر اینکه خلافش ثابت شود، بنابراین احراز عدم صلاحیت از وظایف شورای نگهبان است و اگر این کار درست شود، آن موقع دیگر مفهومی تحت‌عنوان عدم احراز موضوعیت ندارد. از این رو این تعداد از افراد درطول این مدت ذیل عنوان عدم احراز محروم می‌شوند که نباید این اتفاق بیفتد. رئیس‌جمهور در آن جلسه گفتند ما معتقدیم فرض بر صلاحیت افراد است، مگر اینکه خلافش ثابت شود. اکنون اگر بنا باشد دستگاه‌های نظارتی به این حرف رئیس‌جمهور عمل کنند، به‌هرحال فرصت خوبی ایجاد می‌شود؛ چراکه در آستانه اعلان‌نظر هیات‌های نظارت پیرامون ثبت‌نام‌شده‌ها هستیم و آنها با چنین نگاهی می‌توانند طیف گسترده‌ای از آدم‌ها را که در هیات‌های اجرایی ذیل عنوان عدم احراز محروم شده‌اند به میدان رقابت بازگردانند و بر افزایش میزان مشارکت تاثیر بگذارند.»
جلسات با رئیس‌جمهور مفید اما کم‌تاثیر در مشارکت است
وکیلی اگرچه برگزاری جلسات این‌چنینی را مثبت ارزیابی کرده اما تاثیر آن را بر افزایش میزان مشارکت چشمگیر ندانست و تاکید کرد: «موضوع کلی به نام انتخابات وجود دارد و 40 تا 50 آدم با سلایق مختلف و دیدگاه‌های متفاوت آنجا می‌نشینند، هرکسی هم می‌خواهد دیدگاهش را بیان کند. خیلی امکان این وجود ندارد که موضوع واحدی برای جلسه انتخاب شود. بخشی از این جلسات درددل است، بخشی پیشنهاد است و بخشی از وقت را خود رئیس‌جمهور صحبت می‌کند. مطرح شدن دیدگاه‌های این افراد درکنار یکدیگر درهرصورت کار خوبی است اما حالا این مقدار از این اقدام برای رسیدن به مشارکت حداکثری کافی نیست.

زمان ثبت‌نام در انتخابات تجدید شود
نماینده مجلس دهم در پایان در رابطه با مشارکت فعالانه احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات ابراز امیدواری کرد و گفت: «اصلاح‌طلبانی که در جلسه صحبت کردند، پیشنهادشان این بود که اگر آقایان در بحث مشارکت جدی هستند بهتر است که در قالب شورای سران قوا ثبت‌نام را تجدید و فرصت جدیدی برای ثبت‌نام ایجاد کنند؛ چراکه این بدعت پیش‌ثبت‌نام، بخش نخبگانی جامعه را غافلگیر کرد و بخش زیادی از نخبگان اصلا برای نام‌نویسی در مرحله پیش‌ثبت‌نام فرصت نکردند که اسم بنویسند. به همین جهت دوستان ما پیشنهاد دادند که می‌توان با تشکیل جلسه سران سه قوه فرصت تجدید ثبت‌نام را ایجاد کرد.»