تاریخ : Wed 03 Jan 2024 - 01:17
کد خبر : 92081
سرویس خبری : دانشگاه

چند پیشنهاد برای افزایش مشارکت بانوان  در  دانشگاه

اساتید در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کردند؛

چند پیشنهاد برای افزایش مشارکت بانوان در دانشگاه

به بهانه روز زن در این شماره از روزنامه «فرهیختگان» با شش نفر از بانوان عضو هیات‌علمی و چهره‌های برتر پژوهشی مشغول در واحدهای دانشگاه آزاد به گفت‌وگو نشسته‌ایم و نظرات آنها را درخصوص چالش‌های پیش‌روی بانوان در عرصه‌های علمی و اجرایی جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: اشتغال زنان در عرصه عمومی و خارج از محیط خانه همواره با محدودیت و مشکلاتی خاص همراه بوده است. هنگامی که زنان بخواهند در مناصب مدیریتی ایفای نقش کنند این مشکلات مضاعف می‌شود. مشکلاتی که بعضا در عرصه‌های علمی و اجرایی نیز به چشم می‌خورد. به بهانه روز زن در این شماره از روزنامه «فرهیختگان» با شش نفر از بانوان عضو هیات‌علمی و چهره‌های برتر پژوهشی مشغول در واحدهای دانشگاه آزاد به گفت‌وگو نشسته‌ایم و نظرات آنها را درخصوص چالش‌های پیش‌روی بانوان در عرصه‌های علمی و اجرایی جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره):

برای استفاده از ظرفیت بانوان باید نگاه جنسیتی داشت

شمس‌الملوک مشایخی، عضو هیات‌علمی و مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره) و همسر شهید سردار سیدرضا حسینی و مادر سه فرزند است. او همچنین دانشجوی دکترای تخصصی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات است که سابقه تدریس در دانشگاه آزاد واحد شهرری و واحد علوم‌وتحقیقات را در کارنامه خود دارد. مشایخی همچنین معاون پژوهشی دانشگاه آزاد از سال 1390 تا 1391 و رئیس دانشکده علوم انسانی بوده و هم‌اکنون مشاور ریاست دانشگاه آزاد واحد یادگار امام است. او درخصوص چالش‌های پیش‌روی بانوان در حوزه علمی گفت: «همیشه شعاری مبنی‌بر اینکه نباید بین زن و مرد تفاوتی قائل شویم و نباید جنسیت را در نظر گرفت مطرح است، اما معتقدم به اینکه برخی مواقع باید نگاه جنسیتی داشت. اگر معتقدیم به اینکه بخش مهمی از جامعه ما زنان بوده و دارای تنوع استعداد، خلاقیت و نورآوری هستند بنابراین برای استفاده از این ظرفیت باید نگاه جنسیتی داشته و فضای محیط کار را برای اینکه این جنس با همه توان بتوانند تمام استعداد خود را به ظهور برساند آماده کنیم.» او اضافه کرد: «با توجه به شرایطی که از نظر قوانین کار و... در جامعه وجود دارد گاهی این نگاه جنسیتی وجود ندارد و زن و مرد یکسان دیده شده‌اند و طبیعتا این کار را با مشکل روبه‌رو کرده است. اصلی‌ترین مشکل اینجاست که قانونگذاران ما مردها هستند و خودشان را در موضعی دیدند که برای خانم‌ها تصمیم بگیرند و طبیعتا چون شناخت درستی از وضعیت بانوان نداشتند تصمیم‌گیری‌ها به‌طور کامل جواب نداده است. این خود خانم‌ها هستند که باید کمک کنند و نظراتی که می‌تواند به حضور موثرتر آنها کمک کند را در قالب طرح و ایده مطرح کنند تا موثر و کنشگر باشند.»
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب:
نسبت بانوان در مدیریت دانشگاه‌ها کمتر از نسبت جمعیتی استادی است

زهرا فرشادفر، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب و دارای دکتری تخصصی علوم اقتصادی و پسادکتری اقتصاد دیجیتال از دانشگاه لایبنیتس هانوفر آلمان با زمینه تخصصی مدل‌سازی الگوهای هوش مصنوعی در بازارهای مالی است. او همچنین عضو کارگروه کشوری علوم اقتصادی و مسئول امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد واحد تهران غرب است.
او درباره چالش‌های بانوان در فضای دانشگاهی کشور عنوان کرد: «دانشگاه آزاد یکی از پیشگامان سپردن پست‌های مدیریتی به بانوان است. به عبارت دیگر قبل از آنکه مبحث مشاوره برای بانوان در سازمان‌ها مطرح شود؛ این امر در دانشگاه آزاد وجود داشت. البته همان‌طور که در کل کشور از بانوان علی‌رغم همه توانایی‌هایی که دارند کمتر در پست‌های مدیریتی استفاده‌ می‌شود، دانشگاه آزاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر با آنکه زنان دانشگاه آزاد به مراتب بالای علمی دست پیدا کرده‌اند و امروز حتی بانوانی هستند که شرکت‌های دانش‌‌بنیان تاسیس می‌کنند اما هنوز در برخی از واحدها از این افراد کمتر استفاده می‌شود.» او با تاکید براینکه در واحد تهران غرب از بانوان در پست‌های مدیریتی استفاده می‌شود، ادامه داد: «برخی از روسای دانشکده‌ها و حتی معاونت پژوهشی واحد نیز مدتی خانم بودند. اما به نسبت آنکه نیمی از اعضای هیات‌علمی را بانوان تشکیل می‌دهند؛ نسبت رسیدن بانوان به مناصب مدیریتی به مراتب کمتر از آقایان است.» فرشادفر با توجه به نگاه مردانه‌ای که به بانوان در مشاغل مشابه وجود دارد، تاکید کرد: «زمانی که از بانوان در پست اجرایی استفاده می‌شود به‌کرات دیده شده که به مراتب دقیق‌تر کار خود را اجرا می‌کنند. از سوی دیگر جایگاه مادری برای این بانوان به‌درستی معنی نشده است. این درحالی است که با توجه به نقش مادری و همسری این افراد باید نگاهی متفاوت در مقایسه با آقایان با آنها وجود داشته باشد. به بیان دیگر، نباید همان‌گونه که برای آقایان ساعت کاری تعریف می‌شود نباید برای بانوان نیز این امر الزامی باشد. درحالی‌که باید برای بانوان مادر فضای مادر و کودک در محیط کاری یا کاهش ساعت کاری نیز فراهم شود.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.