تاریخ : Tue 02 Jan 2024 - 00:52
کد خبر : 91982
سرویس خبری : دانشگاه

تضمین آینده پزشکی با فناوری‌های همگرا

«فرهیختگان» از فعالیت‌های همگرایی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گزارش می‌دهد؛

تضمین آینده پزشکی با فناوری‌های همگرا

دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه معتقد است باید به دنبال علمی بود که فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی باشد. در شماره امروز روزنامه در گفت‌وگو با رئیس دانشکده علوم و فناوری همگرایی پزشکی و رئیس مرکز تحقیقات علوم همگرای پزشکی «فرهیختگان» به فعالیت‌های علوم و فناوری‌های همگرا در حوزه پزشکی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: در سال۲۰۰۲، فناوری همگرا برای اولین بار وارد ادبیات علوم و فناوری شد و بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری روی همگرایی فناوری‌ها را شروع کردند. ایران نیز از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ با تولید ۲۰ مقاله در این حوزه رتبه ۱۵ را در بین ۲۰ کشور تولید‌کننده این فناوری به خود اختصاص داد و این روزها نیز دانشگاه آزاد به‌صورت خاص به این حوزه ورود کرده است؛ دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه معتقد است باید به دنبال علمی بود که فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی باشد. در شماره امروز روزنامه در گفت‌وگو با رئیس دانشکده علوم و فناوری همگرایی پزشکی و رئیس مرکز تحقیقات علوم همگرای پزشکی «فرهیختگان» به فعالیت‌های علوم و فناوری‌های همگرا در حوزه پزشکی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس دانشکده علوم و فناوری همگرایی پزشکی دانشگاه آزاد:
30 درصد مقالات‌مان در حوزه علوم همگرا نوشته شده است

دانشکده علوم و فناوری همگرایی پزشکی در سال 1396 از تجمیع دو دانشکده ایجاد شد. قبل از سال 1396 دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه علوم دارویی وجود داشت که هر دو دانشکده نیز نام این دانشگاه‌ها را داشتند. از سال 1396 دانشکده علوم نوین و فناوری نوین با حدود شش هزار دانشجو راه‌اندازی شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین دانشکده علوم پزشکی است. این دانشکده فعالیت خود را پس از تجمیع دانشگاه‌های علوم پزشکی، علوم دارویی و دندانپزشکی آغاز کرد و سال 1398 هم استارت همگرایی زده شد. ابراهیم بلالی، رئیس دانشکده علوم و فناوری همگرایی پزشکی دانشگاه آزاد است.

نخستین دانشکده علوم همگرای دانشگاه هستیم
او درخصوص جزئیات تشکیل این دانشکده و اهداف آن گفت: «در دانشکده ما هم گروه‌ها و هم استادان پتانسیل داشتند که به‌صورت همگرا بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. رشته‌ها و گروه‌های ما شامل گروه‌های میکروبیولوژی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری و زیست‌شناسی سلولی - مولکولی در هر سه مقطع بودند. کنارش گروه‌های بیوتکنولوژی، میکروبی، پزشکی، بیوشیمی، نانو، ژنتیک در مقطع ارشد، و در آخر رشته‌ای میان‌رشته‌ای به نام گروه مدیریت داشتیم. شاید اولین دانشکده در دانشگاه آزاد ما بودیم که بحث همگرایی را شروع کردیم.» رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های همگرای پزشکی دانشگاه آزاد تصریح کرد: «بین رشته‌های خود، رشته‌هایی مثل ژنتیک با نانو و میکرو با نانو داریم. پروپوزال‌های آنها تصویب شده و برخی از دانشجویان نیز دفاع کرده‌اند. ما شروع به کار روی بحث همگرایی کرده‌ایم. همگرایی روی چهار پایه برنامه‌ریزی شده؛ علوم زیستی، بیوانفورماتیک، علوم شناختی. در گروه‌ها و رشته‌هایی که داشتیم با استادان جلسه‌هایی برگزار کردیم. بین گروه‌ها و استادان تناسبی برقرار کرده و گروهی در قامت استاد راهنما و گروهی دیگر به‌عنوان مشاور، همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند.» بلالی خاطرنشان کرد: «در گروه‌های ژنتیک، میکروب و سلولی، طرح‌هایی ارائه کرده‌اند و توانسته‌ایم پروپوزال‌هایی را تعریف کنیم. خیلی از این پروپوزال‌ها را آماده داریم که دفاع کرده‌اند و به اتمام رسانده‌اند. در سال 1401 به بحث میان‌رشته‌ای در گروه مدیریت پرداختیم. ممکن است بحث بازاریابی در برخی از طرح‌ها هم مطرح باشد. بین گروه‌ها با گروه مدیریت، جلساتی درخصوص همگرایی برگزار کردیم. پروپوزال‌هایی برای آنها تعریف شده و شروع به کار روی دانشجویان گروه مدیریت و گروه‌های سلولی، ژنتیک و میکروب همراه با نانو کرده‌اند.» او ادامه داد: «در درون دانشکده بین گروه‌ها بحث همگرایی ایجاد شده است. استادان و گروه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند. اکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم بحث همگرایی با دانشکده‌های دیگر را پیش ببریم. درحال حاضر دانشگاه علوم پزشکی، تعداد دانشجویان زیادی دارد و استادان ما در بحث همگرایی با دانشکده‌های شیمی و داروسازی همکاری می‌کنند تا در بحث بالینی در سطح کل دانشگاه بتوانیم همکاری‌هایی داشته باشیم. در مجموع با توجه به موارد و پروپوزال‌هایی که داریم جزء اولین دانشکده‌هایی هستیم که به بحث همگرایی بین هشت گروه ورود کرده‌ایم. پیش‌تر اشاره کردم استادان و گروه‌ها پتانسیل بالایی دارند. پروپوزال‌هایی را هم آغاز کرده و به اتمام رسانده‌ایم. در بحث مدیریت هم با گروه‌های خود شروع به کار کرده‌ایم. چند پروپوزال تصویب شده و دانشجویان آماده همکاری هستند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.