تاریخ : Sat 30 Dec 2023 - 03:09
کد خبر : 91747
سرویس خبری : اقتصاد

پر رمز و راز شگفت‌انگیز

پرونده‌ای برای بیت‌کوین و دنیای جذابش؛

پر رمز و راز شگفت‌انگیز

در شماره قبل پیرامون ارزهای دیجیتال و چیستی آنها توضیحاتی داده شد. همچنین به توضیح زیرساختی مثل بلاک‌چین پرداختیم و نقش آنها در پیشرفت خیره‌کننده پروژه‌های ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را بررسی کردیم. امروز به‌صورت تخصصی قصد داریم به معرفی ارزهای برتر بازار بپردازیم و به‌اصطلاح فوتبالی‌ها، تیم‌های بالای رنکینگ را بررسی کنیم.

هومن جعفری، خبرنگار: در شماره قبل پیرامون ارزهای دیجیتال و چیستی آنها توضیحاتی داده شد. همچنین به توضیح زیرساختی مثل بلاک‌چین پرداختیم و نقش آنها در پیشرفت خیره‌کننده پروژه‌های ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را بررسی کردیم. امروز به‌صورت تخصصی قصد داریم به معرفی ارزهای برتر بازار بپردازیم و به‌اصطلاح فوتبالی‌ها، تیم‌های بالای رنکینگ را بررسی کنیم. قبل از هر چیز، باید یک نکته ساده پیرامون ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را برایتان بازگو کنیم. عمده ارزهای دیجیتال، به‌صورت یک پروژه دیجیتالی اعلام حضور می‌کنند. به عبارت دیگر، منهای ارزهایی که برای کلاهبرداری یا اسکم تولید می‌شوند و عمر بلندی هم ندارند، عمده ارزها از حضور در بازار هدفی دارند. هدف آنها معرفی و تبلیغ یک پروژه دیجیتالی است. اگر یک ارز دیجیتال هدفی نداشته باشد رشد هم نمی‌کند. ارزها عمدتا نماینده یک ایده دیجیتالی یا بیانگر یک پروژه تجاری هستند. به‌عنوان مثال ارز مانا MANA، نماینده پروژه تجاری دیسنترالند است که یک پلتفرم خرید و فروش زمین در فضای مجازی به حساب می‌آید. با خریدن این ارز شما می‌توانید در این پروژه سرمایه‌گذاری کنید. هرچه این بستر فروش زمین‌های مجازی با توفیق بیشتری مواجه شود، احتمال افزایش قیمت ارز مانا هم بالاتر خواهد رفت. عمده ارزهای دیجیتال نماینده یک پروژه یا محصول یا عضوی از یک خانواده رمزارز به حساب می‌آیند که بعدا در مبحثی جداگانه، پیرامون خانواده رمزارزها توضیح مفصلی خواهیم داد. فقط برای آنکه ذهن‌تان باز شود زیرشاخه‌هایی مثل ارزهای دیفای، ارزهای حوزه گیمینگ یا بازی‌ها، ارزهای حوزه وب 3 یا حوزه متاورس یا حتی حوزه «آی او تی» یا اینترنت اشیا و بخشی از خانواده‌ها یا شاخه‌های ارز دیجیتال که مدنظر ما هستند، بعدا مفصل‌تر به آنها خواهیم پرداخت.
ارزهای دیجیتال می‌توانند نماینده پروژه‌های تجاری باشند. مثال دیگری که می‌شود برای این نوع ارزها زد، ارزهای اختصاصی صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال است. مثلا ارز بی‌ان‌بی‌BNB، یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال است که ارز رسمی صرافی بایننس به حساب می‌آید. بی‌ان‌بی ‌البته فقط برای مصرف در این صرافی نیست و همه جا معتبر به حساب می‌آید و می‌شود به‌راحتی در بسیاری از بسترها خرید و فروشش کرد. هزاران ارز در دنیای دیجیتال وجود دارند که ارزش‌شان از بسیار کم تا بسیار زیاد متغیر است. ارزی داریم که صد میلیون واحدش تازه می‌شود یک سنت و ارزی داریم مثل بیت‌کوین که فقط یک واحدش در این لحظه 30 و چند هزار دلار خرید و فروش می‌شود. به همین دلیل به تمام فعالان تازه‌کار این بازار توصیه می‌شود قبل از آنکه ارزی را بخرند یا رویش سرمایه‌گذاری کنند، ابتدا آن را در فضای مجازی سرچ کنند تا متوجه شوند که اطلاعات اولیه آن چگونه است. سایت‌های بسیار زیاد و معتبر و به‌اصطلاح مرجعی هستند که شما می‌توانید در مورد رمزارزها آنجا اطلاعات لازم را به دست بیاورید. برویم سر وقت بیت‌کوین که رفیق‌مان در تلویزیون آن را ملکه بیت‌ها لقب داده بود.

بیت‌کوین به زبان ساده
بیت‌کوین بزرگ‌ترین رمزارز دنیا از منظر داشتن مارکت‌کپ یا حجم بازار است. منظور از این اصطلاح به زبان ساده ارزش کل بیت‌کوین است. اگر به اندازه‌ای که مارکت کپ یک رمزارز می‌ارزد پول داشته باشید، می‌توانید تمام آن را خریداری کنید. البته این بستگی به همکاری دارندگان آن با شما دارد اما به‌اصطلاح، «مارکت‌کپ» کل ارزش یک ارز در آن لحظه است. بیت‌کوین در این لحظه نزدیک 727 میلیارد دلار ارزش دارد که این ارزش متغیر است و با بالا یا پایین رفتن قیمت هر واحد ارز تغییر می‌کند. اما تاریخ ثبت‌شده بیت‌کوین بسیار سرراست است. آدرس سایت بیت‌کوین دات‌کام، در سال 2008 ثبت سفارش شد. چند ماه بعد، از طریق ‌ایمیل‌های ارسال‌شونده به میلیون‌ها کاربر، مقاله‌ای از شخصی به نام «ساتوشی ناکاموتو» در دسترس همگان قرار گرفت که ماهیت بیت‌کوین در آن اطلاع‌رسانی شد. هویت ساتوشی ناکاموتو تا امروز نامشخص است. خیلی‌ها فکر می‌کردند ایلان ماسک شخصیت واقعی پشت این عنوان است اما او این ماجرا را رسما تکذیب کرد. مثل بسیاری از نوآوری‌های دیگر این ارز ابتدا مورد تایید و پذیرش عموم قرار نگرفت و تنها عده‌ای روی آن سرمایه‌گذاری کردند. در تمام جهان مبلغان بیت‌کوین می‌کوشیدند تا در سمینارهای آزمایشی مردم را به خرید این رمزارز تشویق کنند. بیت‌کوین به‌تدریج ارزش خود را به دست آورد و تعداد کاربرانی که آن را مورد استفاده قرار دادند افزایش پیدا کرد تا به امروز که از دلار آمریکا هم گران‌تر است و برای خرید یک واحد آن باید ۴۲ هزار دلار پرداخت کنید. البته بیت‌کوین سقف قیمتی 69 هزار دلار را هم رد کرده بود و پیش‌بینی می‌شود قیمتش دوباره اوج پیدا کند. می‌توانید برای اطلاع یافتن از روند فراز و فرود قیمتی بیت‌کوین به نمودار قیمت کلی این ارز در تمام صرافی‌های دنیا مراجعه کنید.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.