تاریخ : Sat 30 Dec 2023 - 01:33
کد خبر : 91737
سرویس خبری : دانشگاه

۴ نکته درباره حکم انضباطی دانشجویان واحد قزوین

«فرهیختگان» بررسی کرد؛

۴ نکته درباره حکم انضباطی دانشجویان واحد قزوین

اواخر هفته گذشته نامه‌ای از سوی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قزوین منتشر شد که در آن خبر از برخورد انضباطی با دو دانشجوی بسیجی این واحد دانشگاهی می‌داد. این نامه اینگونه روایت کرده بود که با توجه به وجود فضای آزاد گفت‌وگو در دیدار دانشجویان با استاندار قزوین برخی از دانشجویان بسیجی که آزادانه به بیان نظرات خود پرداختند با برخورد از سوی مسئولان واحد دانشگاهی مواجه شدند.

اواخر هفته گذشته نامه‌ای از سوی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قزوین منتشر شد که در آن خبر از برخورد انضباطی با دو دانشجوی بسیجی این واحد دانشگاهی می‌داد. این نامه اینگونه روایت کرده بود که با توجه به وجود فضای آزاد گفت‌وگو در دیدار دانشجویان با استاندار قزوین برخی از دانشجویان بسیجی که آزادانه به بیان نظرات خود پرداختند با برخورد از سوی مسئولان واحد دانشگاهی مواجه شدند. در این نامه آمده که «پس از آن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در کمال تعجب از بیان نظرات دانشجویان برآشفته شده و به بهانه‌های واهی اقدام به تشکیل کمیته انضباطی برای دانشجویان بسیجی نمودند و در کمال ناباوری کمیته انضباطی این دانشگاه اقدام به صدور احکام سنگینی همچون محرومیت از تحصیل برای مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه جناب آقای محمدرضا حیدری و جانشین بسیج دانشجویی جناب آقای متین حسین‌پور کرده‌اند.» امضا‌کنندگان این نامه تاکید کردند که این اقدام خلاف شیوه‌نامه مصوب دانشگاه آزاد بوده است و البته در ادامه انتقادی نسبت به رویکرد برخی مدیران دانشگاه در تعامل با بسیج دانشجویی داشته‌اند.

واکنش معاون فرهنگی دانشگاه آزاد به نامه دانشجویان بسیجی
پس از انتشار نامه در فضای مجازی فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد از پیگیری و بررسی این موضوع خبر داده است.
او نخست از برابری همه دانشجویان دربرابر کمیته انضباطی دانشگاه سخن گفته و تاکید کرده که همه دانشجویان نسبت به آنچه انجام می‌دهند مسئولیت دارند؛ البته نسبت بررسی روال قانونی طی‌شده درخصوص این پرونده انضباطی دستور بررسی داد.
جهان‌بین در ادامه و در پیام دیگری نوشت تداوم موضوعات در شبکه‌های اجتماعی راه‌حل مسائل نیست و نمی‌توان با چند واکنش مجازی مسائل را حل کرد. او تصریح کرد که شائبه برخورد به‌خاطر مطالبه‌گری از استاندار به کلی نادرست است و اتفاق مذکور در نامه مربوط به اواخر آبان و اوایل آذرماه بوده است.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تاکید کرده که «بسیج عزیز است و بیش از همه بر حق و قانون تاکید دارد.» رویه‌ای که در کاهش تصدی‌گری معاونت‌های فرهنگی در جهت نقش‌آفرینی بیشتر تشکل‌ها و حمایت‌های مختلف دانشگاه از تشکل‌ها به‌ویژه بسیج دانشجویی قابل مشاهده هم بوده است. او البته گفته که اگر تخلفی در رسیدگی و برخورد در پرونده باشد، رسیدگی خواهد شد. جهان‌بین در تکمیل صحبت خود درباره چگونگی بررسی نوشته: «حکم نهایی نبوده که ابطال شود. با مشورت ریاست محترم استان که رئیس کمیته تجدیدنظر هستند، مقرر شده که فعلا کار متوقف شود تا بررسی دقیق و همه‌جانبه صورت گیرد و با این بررسی تعیین‌تکلیف نهایی شود. تیمی هم از سازمان به این منظور به قزوین می‌روند.»

چند نکته درباره یک ماجرای دانشجویی
رویکرد معاون فرهنگی درخصوص اتفاقات اخیر واحد قزوین چند پیام و نکته روشن دارد:
1- رسیدگی به موضوعات خاص یا چالش‌‌برانگیز در بستر شبکه‌های اجتماعی ممکن نیست. اگرچه معاون فرهنگی دانشگاه نشان داده که تخاطب خوبی به‌ویژه با دانشجویان در این فضا دارد اما پیگیری مسائل اختلافی طبیعتا در این فضا و با کنش و واکنش‌های مجازی نتیجه‌بخش نخواهد بود.
2- اعتقاد به تشکل‌های دانشجویی و حضور آنها در عرصه فرهنگی دانشگاه روندی نیست که در یک موضوع یا اتفاق منجرشده به اختلاف‌نظر تحت‌الشعاع قرار بگیرید. به‌ویژه تشکلی مانند بسیج دانشجویی که بزرگ‌ترین مجموعه دانشجویی در فضای دانشگاه آزاد محسوب می‌شود و حمایت‌ از اقدامات موثر فرهنگی آن هم در دستور کار مجموعه دانشگاه بوده و هست.
3- فارغ از اینکه چه کسی مرتکب تخلفی‌شده باید به آن رسیدگی کرد. در این بین تفاوتی میان دانشجویان وجود ندارد و فارغ از مجموعه‌های محل فعالیت‌شان رسیدگی به تخلفاتی احتمالی در درون دانشگاه دنبال خواهد شد. چهارچوب‌مندی و قانون‌مندی ازجمله مباحثی هستند که در فرآیند تربیت اجتماعی دانشجو و در دل محیط دانشگاه صورت خواهند گرفت.
4- با توجه به شبهات مطرح نسبت به موضوع اختلافی، روند بررسی در دل بسترهای قانونی دانشگاه درحال پیگیری است و با حضور تیمی از مجموعه معاونت فرهنگی سازمان مرکزی با دقت بیشتری به دانشجویان اطمینان‌خاطر از درستی رسیدگی را ایجاد خواهد کرد.