تاریخ : Thu 28 Dec 2023 - 00:37
کد خبر : 91636
سرویس خبری : دانشگاه

احیای صنعت تراشه  در سرزمین آفتاب

سال 2000 را می‌توان سالی مهم در این صنعت نامگذاری کرد؛

احیای صنعت تراشه در سرزمین آفتاب

سال 2000 را می‌توان سالی مهم در این صنعت نامگذاری کرد. از یک سود TSMC به خرید برخی شرکت‌های کوچک‌تر و رشد خودش ادامه می‌دهد و از سویی شرکت SMIC4 در چین پایه‌گذاری می‌شود.

پس از تاسیس شرکت TSMC1 در سال 1987، این شرکت با توجه به انتقال فناوری و سرمایه از کشور آمریکا توانست تا سال 1991 زیرساخت‌های مورد نیاز برای زنجیره نیمه‌هادی مانند ویفرسیلیکون، فرآیند‌های ماسک ویفر با ابعاد مختلف و خطوط طراحی و ساخت تراشه را فراهم کند و در این سال موفق به ساخت تراشه‌ای با اندازه کمتر از یک میکرون شد. در سال بعد این شرکت به‌عنوان برترین تولید‌کننده تراشه مطرح شد و توانست نسبت به رقبا پیشی‌بگیرد، سپس در سال 1994 TSMC بخشی از سهام خود را در بازارهای مالی عرضه کرد و سرمایه به‌دست آمده از این فروش شرایط را برای همکاری با شرکت AMD2 که از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی تراشه است، فراهم کرد. مجموع این اتفاقات رشد 60 درصدی در فروش محصولات و حاشیه سود باورنکردنی نزدیک به 40 درصد را برای این شرکت تایوانی به همراه داشت.
درسال بعدی TSMC خبر از برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه تولید ویفر 200 میلی‌متری خود با سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد دلار در تایوان و همچنین کارخانه‌ای مشابه با همان میزان سرمایه‌گذاری در واشنگتن داد. ظرفیت تولید این کارخانه 30 هزار ویفر در ماه بود. این روند رو به رشد همچنان ادامه داشت و در سال 1996 میزان سود خالص شرکت از فروش 1.45 میلیارد دلاری آن، برابر با 718 میلیون دلار بود که تقسیم سود باورنکردنی 100 هزار دلار برای هر کارمند را در پایان سال نصیب کارکنان این شرکت کرد. سالی که دستیابی به فناوری تولید تراشه 250 نانومتری نیز دستاورد دیگر آن بود. در سال 1997 شرکت UMC3 که توسط سرمایه‌گذاری تایوانی و در سال 1980 به‌منظور توسعه تولید تراشه در تایوان و به‌صورت خصوصی تاسیس شده بود، به‌عنوان رقیبی جدی در مسیر TSMC قرار گرفت. UMC را می‌توان شرکتی دانست که با سرمایه‌گذاری خصوصی روی پای خود ایستاده بود و اصالتی تایوانی داشت اما رقیب او TSMC از ابتدا با حمایت آمریکا و دولت تایوان رشد کرده بود و حتی اولین رئیس آن نیز آمریکایی بود، بنابراین طبیعی است که رشد شرکتی با ریشه‌های تایوانی درکنار TSMC باعث نارضایتی حامیان آن باشد. درنتیجه در همین سال موریس چانگ موسس اصلی شرکت ریاست را برعهده گرفت تا TSMC را از این شرایط خارج کند و با وجود اینکه کارشناسان سال بعدی را سالی سخت برای صنعت نیمه‌هادی تلقی می‌کردند، چانگ توانست وضعیت شرکت را پایدار و تولید ویفر با رشد 40 درصدی روبه‌رو شد. در سال 1999 بزرگ‌ترین زلزله تاریخ تایوان رخ داد، تایوان توانست پس از حدود یک‌هفته خطوط برق را مجددا راه‌اندازی کند و TSMC پس از وقفه‌ای کوتاه توانست با ظرفیت شگفت‌آور 90 درصد تولید خود را از سر بگیرد. در این سال این شرکت به فناوری 180 نانومتر دست پیدا کرد.
سال 2000 را می‌توان سالی مهم در این صنعت نامگذاری کرد. از یک سود TSMC به خرید برخی شرکت‌های کوچک‌تر و رشد خودش ادامه می‌دهد و از سویی شرکت SMIC4 در چین پایه‌گذاری می‌شود.
تنظیم گزارش: تحریریه برنامه ملی میکروالکترونیک
______________________________________________
1 - Taiwan Semiconductor Manufacturing Company
2 - Advanced micro devices
3 - United Microelectronics Corporation
4 - Semiconductor Manufacturing International Corporation