تاریخ : Wed 27 Dec 2023 - 04:00
کد خبر : 91559
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

اولین نشست تخصصی نقاشیخط در ایران

در باغ موزه‌ نگارستان برگزار شد؛

اولین نشست تخصصی نقاشیخط در ایران

اولین نشست تخصصی شناخت ، نقد و آسیب‌شناسی نقاشیخط در ایران، روز پنج شنبه 23 آذر ماه در باغ موزه نگارستان–گالری ماهر– برگزار شد.

اولین نشست تخصصی شناخت ، نقد و آسیب‌شناسی نقاشیخط در ایران، روز پنج شنبه 23 آذر ماه در باغ موزه نگارستان–گالری ماهر– برگزار شد. این نشست با برخوردی متفاوت و به صورت میزگرد بین اساتید در حوزه نقاشیخط صورت گرفت. به منظور بررسی بهتر چالش‌ها، اساتید حوزه‌های نقاشیخط و بقیه حوزه‌ها مانند خوشنویسی، نقاشی، گرافیک، اقتصاد و تاریخ هنر در این نشست حضور داشتند. این نشست در ادامه نمایشگاه خلیل کویکی، عضو هئیت علمی دانشگاه شریعتی تهران، با عنوان «قلمروی رنگ» برگزار شد.

دکتر مجید ظهوری، رئیس اداره موزه‌ها و فضا‌های فرهنگی دانشگاه تهران، ضمن شرح مختصر و کاملی از مجموعه ی باغ موزه نگارستان و اهداف شکل‌گیری اش به کاربری امروز، به پیدایش و روند خط و خوشنویسی اشاره داشتند.

استاد یدالله کابلی به اوج استاد کویکی در آثار نقاشیخطشان اشاره داشتند و نمایش آثار استاد کویکی‌ را به خصوص در نمایشگاه «قلمروی رنگ» یک اتفاق دانستند.ایشان با نقد شرایط کنونی جامعه‌ای که از مطالعه فاصله دارد، بیان داشتند که فضای زرد و بی محتوای موجود باعث شده امروزه هنرجوی نقاشیخط در کمترین جلسات و با پرداختن به هر چه حواشی‌ست از اصل رسالت هنر فاصله بگیرد‌ و به پیش‌بینی نگرانی‌هایی که به آسیب در این مسیر منتهی میشود پرداختند. ایشان افزودند برای نقاشیخط، باید به خوشنویسی اشراف داشت و بدون رعایت آداب هنری نباید وارد این حرفه شد.

استاد علی شیرازی از ظهور نقاشیخط به عنوان یک هنر شناخته شده و به روز شده در منطقه، حراج ها و کشورهای جهان اسلام یاد کردند و در ادامه بیان داشتند که تعصبی به نام نقاشیخط ندارم ، چرا که عمر نقاشیخط حتی از نمونه قلم‌اندازهای هنرجوییِ برخی سالکانِ طریق از دوره ی قاجار پیدا بوده است. ایشان نیز آشنایی به خوشنویسی و خط نستعلیق را لازم دانستند.

استاد داوود حیدری که در حوزه‌های تئاتر، فیلم، آواز و نقاشی نیز تسلط دارند، با اشرافی که به موضوعیت نقاشیخط در ایران داشتند، از هنرمندان نشست و آگاهی از شیوه ی حرکت جریان هنری معاصر با چاشنی ادیبانه و صدایِ‌خاطره‌سازِشان، مدیریت ارائه های استادان نشست را عهده دار شدند.

استاد کویکی همانطور که از پیشگامان تعلیم اصل این هنر در دهه‌های پیشین بوده اند، در ادامه به جریان شروع نقاشیخط در ایران و آسیب شناسی آن ، ضمن پرداختن به مسیر رسیدن به نقاشیخط از رفتار خوشنویسانه و رفتار نقاشانه پرداختند. استاد کویکی بر الزام آشنایی با هنرهای تجسمی و درهم‌تنیدگی آن با گرافیک و خوشنویسی، تاکید کردند. ایشان توجه به صاحبان و اهل فن نقاشیخط را هم برای هنرجویان این حرفه هم برای اساتید لازم دانستند.

استاد کویکی بر اهمیت خوشنویسی در نقاشیخط تاکید کردند و با تشریح تفاوت خط و خوشنویسی، افزودند در خوشنویسی اخلاق و شان هنرمندی لازم است و در هنر، هنرمند با اخلاقش سنجیده می‌شود.

در این نشست اساتیدی مثل دکتر محمد ریاضی، دکتر محمد معمارزاده، دکتر اردشیر میرمنگره، رسول مرادی، مهندس خسرو قربانی فرج‌زاد، کسری کرگزی و شیرین محمدکرمی نیز حضور داشتند.