تاریخ : Mon 25 Dec 2023 - 23:25
کد خبر : 91479
سرویس خبری : جهان شهر

چگونه تمام باورهای نظامی ارتش صهیونیستی فروریخته شد؟

افسانه شکست؛

چگونه تمام باورهای نظامی ارتش صهیونیستی فروریخته شد؟

نفوذ مقاومت اسلامی از غزه به داخل سرزمین‌های اشغالی، این پرسش را در محافل نظامی و اندیشکده‌ها مطرح کرد که آیا اسرائیل بیش از اندازه بر فناوری‌های پیشرفته تکیه کرده است؟

فرهیختگان: نفوذ مقاومت اسلامی از غزه به داخل سرزمین‌های اشغالی، این پرسش را در محافل نظامی و اندیشکده‌ها مطرح کرد که آیا اسرائیل بیش از اندازه بر فناوری‌های پیشرفته تکیه کرده است؟ فقدان هشدارهای اولیه از داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق حسگرها، دوربین‌ها و پهپادهای نظارتی در امتداد «حصار هوشمند» مرز و همچنین نفوذ در سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین، بیانگر اتکای بیش از حد به تجهیزات نظارتی مرزی و درواقع شکست فناوری‌های پیشرفته بود. در این جنگ، مقاومت اسلامی علاوه‌بر فناوری‌های پیشرفته، توان رزمی ارتش رژیم‌صهیونیستی را نیز به چالش کشید و مفهوم امنیتی اسرائیل را از بین برد تا پس از پایان جنگ، در تل‌آویو به این بیندیشند که قرار است در یک جنگ بزرگ‌تر، با چه ابزاری در برابر دشمنان‌شان بجنگند؟ گروه‌های شبه‌نظامی در این جنگ علاوه‌بر شکست فناوری‌های نوین در دیوار حائل، ناکارآمدی سامانه ادعایی غیرقابل نفوذ گنبد آهنین و تسلیحات رژیم همچون تانک‌ها و نفربرهای زرهی و حتی نیروی زمینی را در مواجهه با یک تشکیلات عیان ساختند. این ناکارآمدی به‌طور حتم در جنگ با یک کشور به‌مراتب عیان‌تر خواهد شد. این شکست، تصویر قدرتمندی که رژیم‌صهیونیستی از خود در جهان ساخته بود را نیز به چالش کشید. آنها شکست مفتضحانه‌ای خوردند و این یعنی باید در بسیاری از استراتژی‌های نظامی خود تجدیدنظر کنند. در این گزارش به شکست اسکلت نظامی صهیونیست‌ها که مبتنی‌بر دیوار حائل، سامانه گنبدآهنین و تسلیحات نظامی همچون تانک مرکاوا بود، پرداخته شده است.

تقریبا در هر جای فلسطین اشغالی صهیونیست‌ها یا دیوار کشیده‌اند یا درحال دیوارکشی هستند. آنها مرز با لبنان و مصر را حصارکشی کرده‌اند و در مرزهای داخلی نیز کرانه‌باختری را با دیوار حائل از سرزمین‌های داخلی رژیم موسوم به سرزمین‌های 1948 منفک ساخته‌اند. این حصارکشی داخلی در مرزها با غزه نیز وجود دارد. علی‌رغم این دیوارکشی‌ها، صهیونیست‌ها حصارکشی مرزهای طولانی خود با اردن را نیز دنبال می‌کنند. مقامات صهیونیست ادعا می‌کنند این حصارکشی برای جلوگیری از انتقال سلاح و پول از مرزهای اردن به داخل کرانه‌باختری است اما آنها هراس خود از موضوع واقعی را نیز پنهان نساخته‌اند. نهضت دیوارکشی صهیونیست‌ها به دور خود هرچند ناشی از مخاطرات امنیتی و نفوذ مبارزان فلسطینی نیز بوده اما در بیشترین هدف خود، ممانعت از نفوذ موج‌های انسانی را دنبال می‌کند. سال 2016 پس از استفاده حماس از تونل‌های زیرزمینی برای حمله به نیروهای اسرائیلی در جنگ 2014، رژیم از طرح خود برای ایجاد دیوار حائل در نوار غزه خبر داد. این پروژه 1.1 میلیارد دلاری با استفاده از 140 هزار تن آهن و فولاد و نصب صدها دوربین، رادار و سنسور ساخته شد. دسترسی به این دیوار در سمت غزه تنها منحصر به کشاورزان پیاده بود. در سمت اسرائیل، برج‌های دیده‌بانی و تپه‌های شنی برای نظارت بر تهدیدها تعبیه شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فوریه 2016 از مرز اسرائیل و اردن گفت: «درنهایت در کشور اسرائیل، همان‌طور که من می‌بینم، حصاری در اطراف آن وجود خواهد داشت. آنها به من می‌گویند، این کاری است که می‌خواهی انجام بدهی برای دفاع؟ پاسخ مثبت است. آیا ما تمام اسرائیل را با حصارها و موانع محاصره خواهیم کرد؟ پاسخ مثبت است.» البته تکیه بر یک سد دفاعی از زمان نتانیاهو آغاز نشد. اسرائیل در طول انتفاضه دوم، بیش از یک دهه قبل، اتکای فعلی خود را به موانع مرزی آغاز کرد. در سال 2021، اسرائیل اعلام کرد پروژه دیوار حائل هوشمند تکمیل شده است. این پروژه قرار بود قدرتمندترین سپر دفاعی را در مرز ایجاد کند. فرماندهان اسرائیلی بیش از حد به تسخیرناپذیری این سیستم اطمینان پیدا کرده بودند. آنها فکر می‌کردند که ترکیبی از نظارت و تسلیحات از راه دور، موانع روی زمین و دیوار زیرزمینی برای جلوگیری از حفر تونل‌های حماس به داخل اسرائیل، نفوذ دسته‌جمعی به سرزمین‌های اشغالی را بعید می‌کند و نیاز به استقرار تعداد قابل توجهی از سربازان را در طول خط مرزی کاهش می‌دهد اما روز شنبه 7 اکتبر، حماس با یک طراحی پیچیده توانست از دیوار عبور کند. به گفته ارتش اسرائیل، دیوار حائل از 29 نقطه شکسته شد. اکنون و با وجود هزینه 1.1 میلیارد دلاری، دیوار حائل عملا به پروژه‌ای شکست خورده تبدیل شده است. رژیم‌صهیونیستی باید برای پس از جنگ غزه، راه دیگری برای جلوگیری از فروریختن این دیوار پرهزینه پیدا کند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.