تاریخ : Mon 25 Dec 2023 - 02:55
کد خبر : 91419
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

جایزه جلال  400 میلیونی شد

رونق ادبیات با برگزاری جشنواره؛

جایزه جلال 400 میلیونی شد

نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد روز گذشته با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گلعلی بابایی دبیر علمی این دوره از جایزه و حامد محقق معاون شعر و ادبیات خانه کتاب برگزار شد.

نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد روز گذشته با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گلعلی بابایی دبیر علمی این دوره از جایزه و حامد محقق معاون شعر و ادبیات خانه کتاب برگزار شد.

رونق ادبیات با برگزاری جشنواره
علی رمضانی در این نشست در سخنانی گفت: «رونق ادبیات یکی از دلایل برگزاری جایزه است. قطعا برگزاری جایزه تنها یکی از اهداف جایزه را رقم می‌زند، آموزش و کمک به تولید نیز مهم است که نیازمند پیگیری مسئولان است. خانه کتاب هم در این حوزه مسئولیت دارد. ادبیات پرامانت‌ترین و پرخوان‌ترین و پرفروش‌ترین حوزه‌هاست. امسال شانزدهمین دوره جایزه با صدمین سال تولد جلال مصادف شد. ما در روز 11 آذر در زادگاه جلال در طالقان نشستی با حضور نویسندگان و ادبا و مردم برگزار کردیم که استقبال مردم از همشهری خود جالب توجه بود و اجتماع برگزیدگان و نویسندگان حوزه ادبیات داستانی هم پیش از اختتامیه برگزار می‌شود. رمضانی با بیان اینکه جلال آل‌احمد هر سال یک ارمغان و آورده برای ما دارد، گفت: «سال گذشته هفتادمین سال انتشار غرب‌زدگی بود. امسال هم تصمیم گرفتیم به کتاب ولایت عزراییل توجه ویژه کنیم.» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: «کتاب «سفر به ولایت عزراییل» که درخصوص سفر جلال به اسرائیل است، ۱۵ سال پس از شکل‌گیری مفهوم جعلی رژیم‌صهیونیستی بوده است. چرا جلال آل‌احمد به اسرائیل سفر کرد؟ او به دعوت اسرائیلی‌ها به آنجا رفت. او بحثی در این کتاب دارد که در همان سال اول به آپارتایدی که در آنجا رخ داده اعتراض می‌کند. او در مساله فلسطین و اسرائیل برای امروز ما هم حرف دارد، حتی در دوره‌ای که شرایط با امروز متفاوت بود.» رمضانی همچنین گفت: «اگر سیر دوره‌های مختلف جایزه جلال آل‌احمد را ببینید متوجه تلاش و تغییر ما در برگزاری این رویداد می‌شوید. برای مثال امسال ستاد خبری جایزه تلاش کرده است با فارسی‌زبانان غیرایرانی درباره جایزه جلال مصاحبه کند که می‌توانید آن را از سایت خانه کتاب و ادبیات دنبال کنید.»

2889 عنوان کتاب، تعداد آثار این دوره
حامد محقق نیز در سخنانی با اشاره به شروع فعالیت این دوره از جایزه در آبان ماه گفت: «آثار زیادی به دبیرخانه رسید و کتاب‌ها تفکیک شدند. 893 عنوان در مستندنگاری، 443 عنوان در داستان کوتاه، رمان با 1470 عنوان و نقد ادبی با 83 کتاب، درمجموع 2889 عنوان کتاب به دبیرخانه رسید. 40 هزار عنوان کتاب در 15 دوره جایزه جلال بررسی شده، 113 نفر برنده جایزه شده‌اند. هدایت‌الله بهبودی با 3 بار برگزیده بیشترین دریافت جایزه را داشته است. 55 ناشر جایزه جلال را دریافت کردند. امسال ناشران شهرستانی میان نامزدها هستند و دو نویسنده غیرتهرانی داریم. بازه سنی نامزدها نیز 28 تا 62 سال است. 3 نویسنده با اولین کتاب‌شان نامزد دریافت شدند. در 11 استان دوره آل‌‌احمد برگزار شده و 33 کارگاه نیز در این زمینه برگزار شده است، 220 نفر هم در این کارگاه‌ها آموزش دیدند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.