تاریخ : Mon 25 Dec 2023 - 02:00
کد خبر : 91407
سرویس خبری : دانشگاه

روان دانشجویان پزشکی  بازیچه نقل و انتقالات؟

حضور شبهه‌دار 19 دانشجو در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید‌بهشتی؛

روان دانشجویان پزشکی بازیچه نقل و انتقالات؟

بحث انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به دانشگاه‌های داخل یا انتقال فرزندان اعضای هیات‌علمی به دانشگاه‌های مطرح کشور را باید موضوعی دانست که طی سال‌های اخیر به‌ویژه در ایام کرونا سروصدای زیادی در کشور به‌پا کرد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: بحث انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به دانشگاه‌های داخل یا انتقال فرزندان اعضای هیات‌علمی به دانشگاه‌های مطرح کشور را باید موضوعی دانست که طی سال‌های اخیر به‌ویژه در ایام کرونا سروصدای زیادی در کشور به‌پا کرد. جالب‌تر اینکه بیشترین دعوا بر سر این دانشجویان هم به‌خاطر تحصیل آنها در رشته‌های پرطرفدار پزشکی در دانشگاه‌های سطح یک بوده است. هرچند بحث انتقال فرزندان اعضای هیات‌علمی از سال 1401 غیرقانونی شد و حتی معدل‌سازی دانشجویان پزشکی خارج از کشور برای ادامه تحصیل در ایران هم تا سال 1401 ممنوع اعلام شد. بااین‌حال خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه تعدادی از دانشجویان به‌صورت ابهام‌آمیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرش شده‌اند! خبری که مبنای آن هم انتشار نامه‌ای از بسیج دانشجویی این دانشگاه بود. هرچند این نامه عملا پنج روز پیش از سوی بسیج دانشجویی منتشر شد، اما بازتاب رسانه‌ای آن باعث شد مسئولان دانشگاه هم وارد میدان شوند و نسبت به این مساله واکنش نشان دهند. معاون آموزشی دانشگاه روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها این مساله را تکذیب کرد و خواستار شفاف‌سازی این تشکل در این زمینه شد اما واقعیت این است که از این دست خبرها پالس منفی از وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی به جامعه منتشر می‌کند و بحث خروجی دانشگاه‌ها آن هم دانشگاه‌های سطح یک کشور را زیرسوال می‌برد.

پیگیری پذیرش ابهام‌آمیز دانشجویان از طریق مراجع قضایی
نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به حضور دانشجویانی که نحوه پذیرش و قبولی آنها با ابهاماتی همراه بوده، اشاره کرده و در آن مسیرهای پذیرش دانشجویان خارج از لیست اعلامی سازمان سنجش را به مسئولان یادآور می‌شود. در بخشی از این نامه آمده بود: «بسیج دانشجویی طبق وظیفه شرعی و اخلاقی خود مبنی‌بر حراست از عدالت آموزشی و نیز پاسداشت نهاد علم در کشور، بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده و فهرستی 19نفره از دانشجویانی که پذیرش آنها در قالب هیچ‌یک از قوانین و آیین‌نامه‌های فوق توجیه‌پذیر نبوده و حضور آنها در دانشگاه واجد ابهامات قانونی می‌باشد، تهیه نموده است. این فهرست که شامل تمامی دانشجویان ابهام‌آمیز نیست، نزد بسیج دانشجویی به‌صورت محرمانه محفوظ بوده و درصورت عدم پیگیری از سوی مسئولان دانشگاه و عدم شفاف‌سازی لازم در اذهان عمومی تا دو هفته آتی، به مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی جهت پیگیری ارائه خواهد شد.»
نکته قابل‌توجه در نامه منتشرشده این است همه مسیرهایی که دانشجو از طریق آن می‌تواند در دانشگاهی پذیرش و میهمان شده یا به‌عنوان دانشجویان انتقالی به تحصیل بپردازد، قید شده است. نکته مهم دیگر اینکه به نظر می‌رسد فضای شکل‌گرفته در ذهن اساتید و دانشجویان این دانشگاه، نسبت به پذیرش دانشجویان ابهام‌آمیز، منفی شده است؛ چراکه در بخش دیگری از آن خطاب به مسئولان آمده است: «متاسفانه در سال‌های اخیر همواره زمزمه‌هایی مبنی‌بر حضور دانشجویان غیرقانونی در رشته‌های پرطرف‌دار دانشگاه به گوش می‌رسیده است. این مساله که در سال‌های اخیر شدت‌یافته، ذهن اساتید و دانشجویان دغدغه‌مند را مشوش نموده و اعتبار علمی دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور را خدشه‌دار کرده است.»
موضع‌گیری معاون آموزشی این دانشگاه مقابل این نامه که خواستار شفاف‌سازی اسامی از سوی این تشکل دانشجویی شده، قابل‌توجه است. این مقام مسئول به یکی از رسانه‌ها گفته بود، به تمامی تشکل‌های دانشجویی اعلام شده است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این آمادگی را دارند تا تمام موارد ابهام‌آمیز درخصوص پذیرش دانشجو را شفاف‌سازی کنند؛ در مقابل اما انتشار چنین نامه‌ای دو حالت را به افکار عمومی منتقل کند یا خبری از پاسخگویی مسئولان به ابهامات ایجادشده در بدنه دانشجویی این دانشگاه وجود ندارد یا بازی با آرامش روانی دانشجویان پزشکی حتی در فضای دانشگاهی هم از اهمیتی برخوردار نیست.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.