تاریخ : Mon 25 Dec 2023 - 00:45
کد خبر : 91398
سرویس خبری : دانشگاه

سال بدهی  و چالش سیاسی دانشگاه‌ها

۲۰۲۳ در آموزش عالی آمریکا چه گذشت؟؛

سال بدهی و چالش سیاسی دانشگاه‌ها

هرسال آموزش عالی دنیا دستخوش تغییراتی می‌شود تا به‌واسطه اصلاحاتی که دولت‌ها در آن ایجاد می‌کنند بتوانند زمینه پیشرفت بیشتر و سهولت تحصیل را برای دانشجویان فراهم کنند.

ندا اظهری، مترجم: هرسال آموزش عالی دنیا دستخوش تغییراتی می‌شود تا به‌واسطه اصلاحاتی که دولت‌ها در آن ایجاد می‌کنند بتوانند زمینه پیشرفت بیشتر و سهولت تحصیل را برای دانشجویان فراهم کنند. در سال 2023 که کم‌کم به روزهای پایانی آن نزدیک می‌شویم، آموزش عالی آمریکا بعد از اتفاقاتی که درخلال جنگ رژیم‌صهیونیستی با فلسطینی‌ها رخ داد، بالا و پایین‌های زیادی را پشت سر گذاشت. بعد از تظاهرات و اعتراض‌هایی که از سوی دانشجویان و استادان در دل دانشگاه‌ها رخ داد، برخی روسای دانشگاه‌های برجسته به دلیل کم‌کاری در مدیریت این اعتراض‌ها از سمت خود استعفا دادند یا اخراج شدند. از این رو با سیاست‌هایی که روسای جدید در دانشگاه‌ها برقرار کردند، آموزش عالی شاهد برخی تغییرات در بخش ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه‌ها، کاهش بودجه‌ها، آزمون‌های دانشگاهی و... بود.

گسترش هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها
دانشگاه‌های آمریکا امسال شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه هوش مصنوعی در چند جبهه بودند. کالج‌ها همچنان به بحث پیرامون چگونگی تنظیم و آموزش استفاده صحیح از هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT به دانشجویان ادامه می‌دهند. در این بین موسسات عالی از این فناوری‌ها در بسیاری از فعالیت‌های خود، از ارزیابی و به کارگیری و پذیرش این فناوری گرفته تا مداخلات هدفمند هوش مصنوعی برای دانشجویان بهره می‌گیرند. ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود و ساده‌سازی عملکردهای اداری، سفارشی‌سازی و پشتیبانی از یادگیری دانشجویان، تکمیل خدمات سلامت رفتاری و کمک به استادان در فرآیند تحقیقات‌شان کمک می‌کند. بسیاری از موسسات، دوره‌های هوش مصنوعی را در برنامه‌های درسی خود وارد کرده‌اند و درحال‌حاضر مدارک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را در زمینه یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی ارائه می‌دهند. قوی‌ترین برنامه‌ها شامل محتوایی در مورد چالش‌های علمی، اخلاقی و قانونی ناشی از استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. دانشگاه‌ها در سال 2023 به روند رو به رشد خود در این حوزه ادامه دادند و استادان بیشتری را با تخصص در هوش مصنوعی استخدام کردند و نیز به‌شکل ایجاد موسسه‌های جدید در قالب مراکز تحقیقات چندرشته‌ای در حوزه‌های پزشکی، امنیت سایبری، کشاورزی، تغییرات آب‌وهوایی، اجرای قانون، سلامت روان، علوم مادی، حقوق و امور مالی عمل می‌کنند.

پایان پذیرش نژادپرستانه دانشجویان
درست است که در بعضی دانشگاه‌های آمریکا، سفید و سیاه درکنار هم به تحصیل می‌پردازند اما درمجموع آمریکا از موضوع نژادپرستی رنج می‌برد و در سال‌های گذشته شاهد کشتار سیاهپوستان به دست سفیدپوستان بوده‌ایم. اما به گزارش forbes این موضوع تا جایی پیش‌رفته که کار به اعمال محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام و پذیرش دانشجویان سیاهپوست هم رسیده است. دادگاه عالی آمریکا در سال 2023 سیستم پذیرش دانشجویان را اصلاح کرد. آمریکا ازجمله کشورهایی است که نژادپرستی هنوز جایگاه ویژه‌ای دارد و برخی دانشگاه‌های مطرح در پذیرش خود شرط رنگین نبودن پوست را می‌گنجانند که در سال جاری قرار بر آن شده که این مشکل برطرف شود. این تصمیم با پذیرش منصفانه دانشگاه هاروارد و کارولینای شمالی صورت گرفته که پذیرش در آنها جنبه نژادپرستانه داشته است. براساس این تصمیم محافظه‌کارانه، بسیاری از کالج‌های آمریکا موظف شده‌اند بدون تخطی از قانون و برای دستیابی به پذیرش عادلانه دانشجویان، پذیرش‌ها را بسته به نژاد آنها انجام دهند. اما این تصمیم و تغییری که داده شده، باعث نگرانی برخی روسای‌دانشگاه‌ها شده است. آنها از این مساله می‌ترسند که مبادا دولت پا را فراتر بگذارد و به بررسی نژادی دانشجویان و نفوذ این معیار در حوزه‌های دیگری چون کمک‌های مالی، برنامه‌های تابستانی ویژه، برنامه‌های درسی و حتی استخدام بپردازد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.