تاریخ : Sun 24 Dec 2023 - 01:02
کد خبر : 91317
سرویس خبری : جهان شهر

آمریکا و رژیم‌صهیونیستی باید محاکمه شوند

رئیسی در همایش بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین؛

آمریکا و رژیم‌صهیونیستی باید محاکمه شوند

شاید اگر فشار افکار عمومی و اقدامات دیپلماتیک علیه جنایت صهیونیست‌ها در غزه نبود، تل‌آویو دست‌‌و‌دلبازانه‌تر، جنایات هولناکتری را رقم می‌زد.

شاید اگر فشار افکار عمومی و اقدامات دیپلماتیک علیه جنایت صهیونیست‌ها در غزه نبود، تل‌آویو دست‌‌و‌دلبازانه‌تر، جنایات هولناکتری را رقم می‌زد. در نزدیک به 80 روزی که از جنگ غزه گذشته است، در کنار تجمعات پرشمار مردمی در سراسر جهان، سلسله‌نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره جنگ غزه برگزار شده است و در آن از طرف صهیونیستی خواسته شده تا از تداوم جنایاتش در غزه دست بردارد. در همین راستا، روز گذشته در تهران کنفرانسی با عنوان «همایش بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین» با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. در این همایش سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور گفت: «کشتار گسترده زنان و کودکان و ویرانی خانه و کاشانه مردم مایه تاسف عمیق است، اما از آن بالاتر حمایت‌های بی‌چون و چرای کشورهای مدعی حقوق بشر چون آمریکا و چند کشور غربی از این جنایات است. تاسف بالاتر نیز ناکارآمدی همه سازمان‌های بین‌المللی مدعی در برابر آنچه در غزه می‌گذرد‌ است.»
وی با بیان اینکه ‌امروز همه شاهد هستند که محصول نظم ناعادلانه فعلی جهان جنایات جنگی هولناک و قتل‌عام زنان و کودکان در غزه است‌، اظهار داشت: «بشریت باید برای شکل‌دهی به یک نظم نوین جهانی اندیشه کند و این دست نشست‌های فکری و هم‌اندیشی باید برای شکل دادن به یک نظم نوین جهانی مساعدت، همکاری و تلاش جدی داشته باشند.»

تحلیل مساله فلسطین با مبدأ هفتم اکتبر نادرست است
رئیس‌جمهور تحلیل مساله فلسطین از مبدا هفتم اکتبر را کاملا ناقص و نادرست توصیف و تصریح کرد: «مساله فلسطین را باید از تاریخی که انگلیسی‌ها برای اشغال این سرزمین و کشتار و آوارگی فلسطینیان اقدام کردند تا امروز که ۷۵ سال از تداوم کشتار، جنایت و آدمکشی در این سرزمین از سوی صهیونیست‌ها می‌گذرد، تحلیل کرد.» وی گفت: «صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر فقط بیش از ۲۰۰ نفر را در کرانه باختری به شهادت رسانده‌اند، در‌حالی‌که مردم در این منطقه برخلاف ادعا و بهانه رژیم‌صهیونیستی برای حمله به غزه مسلح هم نیستند. در غزه نیز روزی بر مردم نمی‌گذشت مگر اینکه شاهد تخریب، تجاوز، شکنجه و کشتار از سوی رژیم‌صهیونیستی بودند.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم عامل وقوع عملیات طوفان الاقصی را معرفی کنیم، باید بگوییم عامل وقوع این عملیات ۷۵ سال جنایات هولناک رژیم‌صهیونیستی و به ستوه آمدن مردم فلسطین است. طبق هیچ اصل حقوقی تداوم اشغال، اشغالگری را مشروع و به اشغالگر حق مالکیت نمی‌دهد، بلکه راهکار رفع اشغالگری اخراج، مجازات و اجبار اشغالگر به پرداخت خسارت است.» رئیسی با تاکید بر اینکه ‌اشغالگری حتی اگر ۷۵ سال از آن بگذرد، باز هم مشروعیت نمی‌یابد‌، گفت: «کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم‌صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری به آن مشروعیت یا مالکیت می‌بخشد.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.