تاریخ : Sun 24 Dec 2023 - 00:49
کد خبر : 91315
سرویس خبری : دانشگاه

کلید مشکلات در دستان هوش مصنوعی

بیل گیتس، پیشرفت‌های علمی 2024 را پیش‌بینی می‌کند؛

کلید مشکلات در دستان هوش مصنوعی

رسم سال‌های گذشته، ‌بیل گیتس‌ در روزهای پایانی سال میلادی دست به قلم می‌شود و از اتفاقات ریز و درشتی که در طول سال برایش افتاده، می‌نویسد و در ادامه هم نکاتی از سال پیش‌رو بازگو می‌کند و اهدافی که قرار است برای آن بجنگد.

ندا اظهری، مترجم: به رسم سال‌های گذشته، ‌بیل گیتس‌ در روزهای پایانی سال میلادی دست به قلم می‌شود و از اتفاقات ریز و درشتی که در طول سال برایش افتاده، می‌نویسد و در ادامه هم نکاتی از سال پیش‌رو بازگو می‌کند و اهدافی که قرار است برای آن بجنگد. بسته به دیدی که نسبت به فناوری روز دنیا دارد، آینده فناورانه‌ای را برای جهان پیش‌رو در سال جدید پیش‌بینی می‌کند. امسال هم به رسم سال‌های قبل، همین روال را دنبال کرده و این بار از پررنگ‌تر شدن نقش هوش مصنوعی در سال 2024 گفته و مدعی شده است که سال جدید، سال هوش مصنوعی خواهد بود و دنیا آمادگی بیشتری برای پذیرش این فناوری در بسیاری از ابعاد زندگی خود پیدا خواهد کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید، یادداشتی است که بیل گیتس مانند رسم هر ساله‌اش در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده. او در یادداشت خود به پیشرفت‌های مختلفی چون تاثیر هوش مصنوعی بر پیشبرد نوآوری، کاهش مرگ و میر نوزادان با تولید واکسن، مقابله هوش مصنوعی با مقاومت آنتی‌بیوتیکی و نیز کاهش حاملگی‌های پرخطر، کمک به ارزیابی بیماران مبتلا به HIV، پیشرفت فناوری در درمان سوءتغذیه، دسترسی آسان‌تر به سابقه پزشکی بیماران با هوش مصنوعی، ورود مباحث آب‌و‌هوایی به عصر جدید، و نیز نقش انتخابات 2024 در شکل‌گیری آینده بهداشت و آب‌وهوای جهانی پرداخته است.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند آموزشی شخصی را برای هر دانشجو به ارمغان آورد؟
ابزارهای هوش مصنوعی که امروزه به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شوند، شگفت‌انگیزند؛ چراکه برای هر فراگیر به‌طور اختصاصی طراحی شده‌اند. انتظار می‌رود برخی از آنها در سال‌های پیش رو نیز عملکرد بهتری پیدا کنند. یکی از مواردی که مرا درمورد این نوع فناوری هیجان‌زده می‌کند، امکان بومی‌سازی آن برای هر دانشجو، صرف‌نظر از محل زندگی اوست.
آیا هوش مصنوعی می‌تواند به درمان بارداری‌های پرخطر کمک کند؟
در دنیا هر دو دقیقه یک زن هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهد! این آمار وحشتناک است اما من امیدوارم که هوش مصنوعی بتواند به بهبود این فرآیند کمک کند. سال گذشته درباره نقش هوش مصنوعی در شناسایی بارداری‌های پرخطر توسط سونوگرافی نوشتم. امسال ملاقاتی با محققان مرکز ARMMAN در هند داشتم که امیدوار بودند بتوانند از هوش مصنوعی برای بهبود شانس زنده ماندن مادران حین زایمان استفاده کنند. آنها امیدوارند روزی مدل زبانی بزرگ به کمک درمان حاملگی‌های پرخطر بیاید. این سیستم به‌طور خودکار با سطح تجربه شخصی که از آن استفاده می‌کند، چه پرستار باشد و چه ماما تنظیم می‌شود.

پیشرفت در مقابله با سوءتغذیه اتفاق افتاده است
در بنیاد گیتس شرط‌بندی‌های بزرگی انجام می‌دهیم. هر خطری ممکن است نتیجه‌بخش نباشد اما هدف ما تنها پیشرفت تدریجی نیست، بلکه تلاش‌ها و منابع خود را به ابداعات بزرگی هدایت می‌کنیم که در صورت موفقیت بتوانند زندگی مردم را نجات دهند و بهبود ببخشند. ما به لحظه موفقیت نزدیک شده‌ایم و یکی از مهم‌ترین مواردی که ما را هیجان‌زده کرده، استفاده از میکروبیوم روده برای پیشگیری و درمان سوءتغذیه است. اغلب از من می‌پرسند اگر تنها بتوانم یک مشکل را در دنیا حل کنم، کدام را انتخاب می‌کردم. پاسخ من همیشه سوءتغذیه است. این بزرگ‌ترین نابرابری بهداشتی در دنیاست که از هر چهار کودک، یک کودک را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر کودک درطول دو سال اول زندگی، تغذیه کافی نداشته باشد، رشد مناسبی نیز از نظر جسمی یا ذهنی نخواهد داشت. با مقابله با سوءتغذیه می‌توان یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرگ‌ومیر کودکان را کاهش داد. 15 سال پیش بود که محققان اعلام کردند باکتری‌هایی که در روده زندگی می‌کنند و به میکروبیوم شناخته می‌شوند، در بروز سوءتغذیه نقش دارند. آنان مشخص کردند که چیزی مانع از جذب درست آنها می‌شود و در سال 2013 تایید کردند که با تغییر میکروبیوم‌های روده می‌توان سوءتغذیه را کاهش داد.

برای 2024 آماده شوید
وقتی یک سال تمام می‌شود تازه متوجه می‌شوم معنای واقعی مجسم کردن یک ایده به چه معناست. در این راستا مدام از خودم می‌پرسم که چگونه می‌توانم از ثروتم برای انجام بهترین کارها برای بیشترین افراد استفاده کنم؟ گاهی پاسخ روشن است اما زمانی که پاسخ واضحی برای آن ندارم به همکاران، خانواده و دوستانم مراجعه می‌کنم که اغلب می‌توانند چشم‌انداز، وضوح اخلاقی و داده‌های موردنیاز برای انتخاب درست را ارائه دهند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.