تاریخ : Sat 23 Dec 2023 - 23:45
کد خبر : 91308
سرویس خبری : نقد روز

بازگشت به صندوق رای؛ آغاز تحول

احزاب و فعالان سیاسی از انتخابات اسفند می‌گویند؛

بازگشت به صندوق رای؛ آغاز تحول

کمتر از سه ماه تا انتخابات اسفند ماه باقی مانده و در شرایطی که برخی احزاب و جناح‌های سیاسی در حال برنامه‌ریزی برای انتشار لیست و فهرست انتخاباتی هستند و برخی نیز بگومگوهای سیاسی را با جناح رقیب شروع کرده‌اند‌ اما همچنان موضوع مهمی که نگرانی‌ها درباره آن برطرف نشده است، میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند است.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: کمتر از سه ماه تا انتخابات اسفند ماه باقی مانده و در شرایطی که برخی احزاب و جناح‌های سیاسی در حال برنامه‌ریزی برای انتشار لیست و فهرست انتخاباتی هستند و برخی نیز بگومگوهای سیاسی را با جناح رقیب شروع کرده‌اند‌ اما همچنان موضوع مهمی که نگرانی‌ها درباره آن برطرف نشده است، میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند است. به طور کلی میزان مشارکت در انتخابات‌های مجلس در مقایسه با انتخابات‌های ریاست جمهوری همیشه پایین‌تر بوده است اما این کاهش در انتخابات مجلس یازدهم بیشتر از دوره‌های قبل بود. رهبر انقلاب از ابتدای امسال، چهار محور برای لزوم افزایش مشارکت در انتخابات را مورد اشاره و تاکید قرار دادند؛ مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت انتخابات ازجمله محورهای مهمی بود که برای برگزاری انتخابات اسفند ماه مورد تاکید و اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت.
انتخابات؛ اصل مهم نظام حکمرانی کشور
روز گذشته البته رهبری بار دیگر بر لزوم توجه بر این محورها تاکید کردند، نکته مهم دیگری که در صحبت‌های رهبری مورد توجه قرار گرفت اهمیت برگزاری اصل انتخابات در کشور و مشارکت در انتخابات است. آیت‌الله خامنه‌ای البته درجه و میزان اهمیت برگزاری انتخابات را آنقدر مهم ارزیابی می‌کنند که اساسا دو مفهوم جمهوری و اسلامی را وابسته به برگزاری انتخابات می‌دانند، یعنی علاوه‌بر اینکه مفهوم جمهوری به برگزاری انتخابات وابسته است، اسلامیت یک جامعه را نیز به حضور و مشارکت مردم در حاکمیت وابسته می‌دانند. در این میان نقطه مقابل عدم مشارکت و یا عدم برگزاری انتخابات را جامعه‌ای می‌دانند که در آن دیکتاتوری و هرج‌و‌مرج حاکم است. در ساختار فعلی حاکمیتی تقریبا هیچ راهی جز انتخابات برای مشارکت مردم در حاکمیت وجود ندارد؛ امری که اگر کمرنگ شود، نادیده گرفته شود یا بسترهای لازم برای افزایش این مشارکت فراهم نشود، جامعه را با چالش‌هایی همراه می‌کند؛ چراکه هر دوره حضور و مشارکت مردم در انتخابات از انگیزه و امید مردم برای تعیین سرنوشت خود و بهبود شرایط کشور در چهارچوب نظام حاکمیتی حکایت دارد.
مشکلات کشور پای صندوق‌های رای حل می‌شود
با این وجود، همواره برخی این شائبه را مطرح می‌کردند که حضور یا عدم حضور در انتخابات تاثیری در تغییر شرایط و حل مشکلات و چالش‌های موجود در کشور نخواهد داشت؛ امری که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند و بار دیگر تاکید کردند که تنها راه‌حل مشکلات موجود در کشور مشارکت در انتخابات است. در سمت دیگر نیز در ادامه اتفاقات و ناآرامی‌های سال گذشته برخی به دنبال این بودند که حرف جامعه در کف خیابان زده شود؛ امری که رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته بار دیگر از کارآمدی و تاثیر انتخابات در رفع مشکلات کشور گفتند و انتخابات‌ را پایه تحول در کشور دانستند؛ به این معنی که راه‌حل مشکلات موجود در کشور را نه در خیابان و ناآرامی بلکه پای صندوق‌های رای جست‌وجو کنند.

افزایش مشارکت؛ کار مهم نهادهای نظارتی انتخاباتی و شخصیت‌های سیاسی

پیش از این لزوم ایجاد فضای باز سیاسی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته بود؛ امری که از جانب رهبرانقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفت و یکی از راه‌های افزایش مشارکت در انتخابات را شکل‌گیری رقابت میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی دانستند؛ موضوعی که فراهم کردن شرایط لازم برای ایجاد این فضای رقابتی را متوجه نهادهای نظارتی انتخاباتی در بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخاباتی می‌کند. با این وجود نمی‌توان تمام بار افزایش مشارکت در انتخابات را به دوش نهادهای نظارتی انتخاباتی انداخت؛ امری که رهبر انقلاب حتی این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند که کسانی که مخاطب دارند باید مردم را به انتخابات دعوت دعوت کنند. در کمتر از سه ماه باقی مانده تا انتخابات مجلس، می‌توان گفت حالا یک برنامه مشخص برای آنچه که می‌بایست از جانب گروه‌های سیاسی و نهادهای نظارتی انتخاباتی، در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات مجلس انجام شود از جانب رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و حالا قدم بعدی اجرایی‌سازی این مسائل و موضوعات مورد اشاره رهبر انقلاب است. برای بررسی بیشتر محورهای مهمی که رهبری ناظر به افزایش مشارکت در انتخابات مطرح کردند با برخی کارشناسان سیاسی و نمایندگان احزاب گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.