تاریخ : Sat 23 Dec 2023 - 18:40
کد خبر : 91291
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

هنر «باز و بسته کردن»ی که نیست

در باب پلمب شهرکتاب مرکزی و فک پلمبش؛

هنر «باز و بسته کردن»ی که نیست

صفحه اینستاگرامی شهر کتاب مرکزی ظهر روز جمعه اول دی‌ماه بود که با انتشار خبر پلمبش نوشت: «وظیفه خود می‌دانستیم به اطلاع شما اهالی کتاب و فرهنگ برسانیم تا در سرما، آلودگی هوا و ترافیک به زحمت نیفتید.»

سیدمهدی موسوی تبار، دبیر فرهیختگان آنلاین: صفحه اینستاگرامی شهر کتاب مرکزی ظهر روز جمعه اول دی‌ماه بود که انتشار خبر پلمبش نوشت: «وظیفه خود می‌دانستیم به اطلاع شما اهالی کتاب و فرهنگ برسانیم تا در سرما، آلودگی هوا و ترافیک به زحمت نیفتید.» هرچند شهرکتاب مرکزی توضیحی درباره علت رخ دادن این ماجرا مطرح نکرد اما گفته می شود دلیلش عدم رعایت مقررات صنفی و دستورات وزارت کشور عنوان شده است. در گزارش ماموران، اما، حضور بی حجاب مشتریان در این محل به عنوان دلیل پلمب شهر کتاب مرکزی قید شده است.
شایعات دیگری نیز درباره دلیل تعطیلی این مرکز فرهنگی شنیده می شود و عدم اطلاع رسانی صحیح و شفاف باعث گمانه زنیهای متعدد شده است.اما مساله اصلی در این میان، عدم شفافیت مجدد و توجیه نکردن افکار عمومی و حتی خصوصی است. تجربه تعطیلی طاقچه و برخی کتابفروشیهای دیگر هم درس عبرت نشد تا مسئولان ذیربط به اهمیت اقناع افکار عمومی پی ببرند. 
اگر مردم در ماشین و کوچه و خیابان بپرسند که این چه مشکلی بود که باعث شد شهر کتاب مرکزی تعطیل شود و چه شد که پس از 24 ساعت فک پلمب شد حق دارند؟ حتی اگر دلایل یا دلیل اصلی را قبول هم نکنند باز هم حق دارند. یک بررسی ساده در گوگل نشان می دهد که میزان و حجم انتشار اخبار پلمب شهرکتاب مرکزی صدها برابر خبر بازشدنش بود و کیست(بجز آنهایی که مراکز فرهنگی را پلمب می کنند) که نداند برخورد با مراکز فرهنگی، ظرافت و هنر خودش را میخواهد و نباید از یک الگوی همه گیر استفاده شود. باور کنید پلمب کردن هم هنر و بلدی میخواهد و فک پلمب هم نیاز به آموزش دارد.