تاریخ : Sat 23 Dec 2023 - 02:39
کد خبر : 91238
سرویس خبری : ورزش

ساکت به‌دنبال پول آمد اما خبری نبود

جلسه اضطراری در شرکت مس؛ مشکلات موقتا حل می‌شود؟؛

ساکت به‌دنبال پول آمد اما خبری نبود

باشگاه مس رفسنجان طی فصل جدید خیلی روی خوش به خود ندیده است، گویی آه مربیان و مدیران فصل قبل این تیم را گرفته و مسئولان فعلی هرچه تلاش می‌کنند برای برون‌رفت از این بحران به راه چاره‌ای دست نمی‌یابند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: باشگاه مس رفسنجان طی فصل جدید خیلی روی خوش به خود ندیده است، گویی آه مربیان و مدیران فصل قبل این تیم را گرفته و مسئولان فعلی هرچه تلاش می‌کنند برای برون‌رفت از این بحران به راه چاره‌ای دست نمی‌یابند. قهر و آشتی، درگیری و مجادله، مصاحبه‌های جنجالی، نوتیس و هر آنچه شما فکر کنید که به مسائل مالی مربوط است، در این تیم وجود دارد. به‌شکلی که حتی اگر به‌لحاظ فنی هم در درجه خوبی باشند، با وجود این همه مشکل امکان آرامش و تمرکز وجود ندارند و نتیجه این گسستگی و نابسامانی در تیم فوتبال مس رفسنجان مالی است.

ساکت دیگر ساکت نمی‌ماند
مربی تیم مس رفسنجان که در فصل جدید تصمیم گرفته بود آرامش خود را حفظ کند و کمتر به حواشی بپردازد با وجود مشکلاتی که در تیمش وجود دارد دیگر نتوانست ساکت بماند. تاکنون که ۱۳ هفته از رقابت‌های لیگ برتر گذشته چندین بار در کنفرانس‌های خبری نسبت به شرایط باشگاه، بی‌پولی‌ها و عدم همکاری مدیران بالادست با مجموعه باشگاه مس رفسنجان صحبت کرده است. این مربی که تا پیش از این تصور می‌کرد نباید در خیلی از مسائل مالی دخالت کند همواره سعی می‌کرد بازیکنان را یا از اعتصاب منصرف کند یا حداقل شرایطی فراهم آورد تا تمرینات تعطیل نشود اما تلاش‌های او هم دیگر بی‌فایده است و بازیکنان تیم مس رفسنجان فقط تا نیم فصل مسابقات منتظر مدیران این باشگاه خواهند ماند. صبر آنها نیز ناشی از اخبار مثبتی است که از درون باشگاه شنیدند وگرنه همین چند هفته را هم تحمل نمی‌کردند. از طرفی واکنش سکوها به عملکرد این مربی نشان می‌دهد که دیگر او را نمی‌خواهند و این بیش از هر چیز دیگری الهامی را ناراحت کرده است. همه این موارد صبر این مربی را لبریز کرده و از طرفی وقتی ساکت الهامی دید اعضای تیمش که پول نگرفتند حاضر نیستند کوتاه بیایند و در تمرینات حاضر شوند یا مسابقات را جدی بگیرند، سکوت خود را شکست و دیگر تمایلی ندارد دیگران را به حفظ آرامش و تمرکز دعوت کند. وی مدعی است برخی بازیکنان در زمین راه می‌روند و تعدادی از اعضای تیم و کادر فنی تمایلی ندارند با چنین شرایطی کار کنند و فقط در ازای دریافت پول به وظایف‌شان عمل می‌کنند. از این رو تصمیم گرفت رویه خود را عوض کند و دیگر ساکت نباشد. البته این به آن معنی نیست که قصد جدایی دارد، بلکه همان‌طور که خودش پیش از این اعلام کرده بود اگر تاکنون نیز قصد جدایی داشت، از این پس تصمیم گرفته در تیم بماند و برای احقاق‌حقش بجنگد. وی که در ۴ بازی اخیر در لیگ برتر هیچ امتیازی به‌دست نیاورده، با این اظهارات آب پاکی را روی دست مدیران مجموعه مس و هواداران ریخت‌. به این ترتیب با توجه به محدودیت‌های مالی که در این باشگاه وجود دارد امکان جدایی الهامی میسر نیست و هواداران هم دیگر با شعارهایشان نمی‌توانند تغییری در این وضعیت ایجاد کنند.

مشکلات مس به‌زودی حل می‌شود، حتی موقت
مشکلات باشگاه مس رفسنجان مختص به آنها نیست، بلکه باشگاه مس کرمان و حتی دیگر باشگاه‌های غیرفوتبالی نیز در این مجموعه ورزشی با چالش بی‌پولی مواجه شده‌اند. بااین‌حال رفتار دو باشگاه مس رفسنجان و مس کرمان به‌دلیل مورد توجه بودن بیش از دیگران زیر ذره‌بین قرار گرفت. این دو تیم اخیرا به‌شدت با مشکلات مالی مواجهند، به‌طوری‌که مدیرعامل مس کرمان استعفا داده، رفت‌وآمدهای مدیرعامل مس رفسنجان به کارخانه و شرکت نیز نتیجه‌ای دربر نداشته است. بااین‌حال شنیده‌ایم که به‌زودی مشکلات- تا حدودی و البته موقتا- حل می‌شود. از آنجا که شرایط این دو تیم فوتبال مورد انتقاد بسیاری از فوتبال‌دوستان قرار گرفته، قرار است امروز جلسه‌ای در شرکت مس برگزار و به مشکلات مالی به‌وجود آمده رسیدگی شود. گویا گفته‌شده مدیران کلیه رشته‌های ورزشی در شرکت مس مدارک مالی خود را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرند و در مورد حل مشکلات‌شان چاره‌ای اندیشیده شود.
در چنین شرایطی خبرها حکایت از حل مشکلات به‌صورت موقتی دارد. این‌طور که از باشگاه مس رفسنجان شنیدیم بررسی مدارک کلیه باشگاه‌ها در رشته‌های مختلف امری زمانبر است، درحالی‌که مسی‌ها حداقل تا بازی با استقلال خوزستان نیاز به شارژ مالی و بالانس روحی دارند. به همین دلیل با توجه به فشارهای زیادی که از سوی مقامات به شرکت مس وارد شده، فعلا بخشی از مطالبات به‌صورت موقت به باشگاه‌ها پرداخت می‌شود تا بخشی از مشکلات خود را حل کنند و در ادامه با بررسی مدارک درخصوص حل موانع، تصمیم جدی گرفته شود.

مسی‌ها امیدی به شکایت‌شان ندارند
مس رفسنجان آخرین تمرینات خود را عصر روز گذشته در رفسنجان پیگیری کرد و امروز راهی خوزستان می‌شود تا در چهاردهمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر رودرروی شاگردان پورموسوی در استقلال خوزستان قرار بگیرد. این تیم طی هفته‌ اخیر به‌شدت از داوری رنج می‌برد و شکوائیه‌ای در همین راستا تنظیم و ارسال کرده است. از این رو قضاوت این بازی می‌تواند بسیار مهم و تعیین‌کننده باشد. هرچند مسی‌ها خود بر این باورند که این شکایت فایده‌ای ندارد و رای داور برنمی‌گردد، بااین‌حال از آنجا که طی هفته‌های اخیر از سکوت به نتیجه نرسیدند، ترجیح دادند این بار شکایت رسمی تنظیم کنند. درواقع مسی‌ها اخیرا از داور بازی هفته گذشته خود مقابل ملوان شکایت کرده‌اند و انصافا در بسیاری از صحنه‌ها حق با رفسنجانی‌ها بوده است، درنتیجه این بازی می‌تواند یکی از حساس‌ترین قضاوت‌های هفته چهاردهم باشد مخصوصا اینکه هر دو باشگاه به هر سه امتیاز این بازی احتیاج مبرم دارند.
مشکل مس رفسنجان اما فعلا فراتر از این موارد است. بزرگ‌ترین مشکل آنها پنجره نقل و انتقالی باشگاه مس رفسنجان است. هرچند مسئولان این باشگاه ادعا کرده‌اند که مشکلات حل شده اما تا زمانی که واقعا پنجره باز نشود و آنها نتوانند یارگیری کنند، باور این موضوع ضرورتی ندارد. گویا اخیرا شیمبا نه‌تنها به‌دلیل عقب افتادن مطالباتش، بلکه به‌خاطر تهیه نکردن بلیت برای خانواده‌اش برای سفر به ایران از باشگاه شکایت کرده و از این طریق پنجره انتقالات را بسته است.
مسی‌ها مدعی هستند با او صحبت و نظرش را جلب کرده‌اند. آنها حتی مدعی هستند تا زمان نقل و انتقالات فرصت زیادی باقی مانده و از حالا نمی‌خواهند نگران این موضوع باشند. فعلا اولویت اول آنها تزریق پول به باشگاه است تا به‌نوعی آرامش به تیم برگردد. اگر مسی‌ها بتوانند تا قبل از بازی با استقلال خوزستان بخشی از مطالبات بازیکنان را پرداخت و دریافتی همه را یکسان کنند شاید بخش زیادی از مشکلات‌شان حل شود و در ادامه از روند نزولی فاصله بگیرند.
همه این مسائل به جلسه امروز در شرکت ملی مس با حضور خرمی‌شاد، رئیس شرکت مس ایران بستگی دارد، جایی که باید پول به این باشگاه تزریق شود و بحران فعلی را خاتمه دهد. باشگاه مس رفسنجان همواره جزء باشگاه‌های متمول ایران بوده و به‌لحاظ مالی نظم خوبی داشته است اما در فصل جدید با تغییر مدیریت و در ادامه کادر فنی، نه‌تنها شرایط خوبی ندارد که در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته است. درحالی‌که ساکت الهامی به امید تجربه همکاری با تیمی متمول راهی رفسنجان شده بود اما نه‌تنها به آرزویش نرسید، بلکه با آنچه در تصوراتش بود نیز فرسنگ‌ها فاصله دارد.