تاریخ : Sat 23 Dec 2023 - 01:48
کد خبر : 91230
سرویس خبری : دانشگاه

آیا نشریات دانشجویی آن‌طور که می‌گویند اهمیت دارد؟

در جشنواره تیتر 13؛

آیا نشریات دانشجویی آن‌طور که می‌گویند اهمیت دارد؟

پس از وقفه سه‌ساله در جشنواره نشریات دانشگاهی کشور، سرانجام جشنواره تیتر 13 به‌صورت رسمی در دانشگاه فردوسی آغاز به‌کار کرد.

امیرحسین پنجه‌باشی، فعال دانشجویی: آیا نشریات دانشجویی آن‌طور که می‌گویند اهمیت دارد؟ پس از وقفه سه‌ساله در جشنواره نشریات دانشگاهی کشور، سرانجام جشنواره تیتر 13 به‌صورت رسمی در دانشگاه فردوسی آغاز به‌کار کرد. جشنواره‌ای که ظاهرا امسال قرار است برخلاف اهداف نوشته‌شده در آیین‌نامه خود در جهت حمایت از دانشجویان و استعدادهای جوان نشریاتی و رسانه‌ای کشور برگزار شود. طبق آیین‌نامه این جشنواره بخشی از بازه بین دو جشنواره حذف شد. جشنواره تیتر 12 تا دی‌ماه 99 را پوشش می‌داد و انتظار می‌رفت جشنواره تیتر 13 از بهمن‌ماه 99 بازه آثار را بگذارد اما بازه شروع آثار جشنواره 13 از اول شهریورماه 1400 رقم خورد تا یک سال فعالیت نشریات دانشجویی به کل حذف شود. اما پس از سه سال این تنها مشکل جشنواره تیتر 13 نبود و طبق آیین‌نامه فقط کسانی که امروز هم دانشجو هستند می‌توانند در آن شرکت کنند، یعنی بخش اعظم دانشجویان دغدغه‌مند و پرتلاش نشریاتی کشور که بین سال‌های 99 تا 402 دانشجو بوده‌اند و در زمان دانشجویی خود با هزاران سختی و تلاش در این رکن اساسی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان کوشیده‌اند امروز تنها به دلیل اینکه دیگر دانشجو نیستند، حتی نمی‌توانند در جشنواره‌ای که برای فعالیت‌های زمان دانشجویی آنها بوده شرکت کنند. آن هم نشریاتی که برخلاف انجمن‌ها و کانون‌های دانشگاهی، خود قابلیت اجرایی ندارند و امروز به‌شدت با مشکل چاپ در کشور مواجه هستند و شاید جز همین جشنواره تیتر فرصت دیگری برای رقابت و نشان دادن توانایی‌ها و قابلیت‌های خود ندارند. جشنواره‌ای که بخشی از مهم‌ترین اهداف خود را استعدادیابی از بین دانشگاهیان برای نظام رسانه‌ای کشور، رشد و پرورش استعدادهای جوان و ایجاد بستری مناسب برای گفت‌وگو، تعامل، تضارب آرا و تقویت روند مشارکت اجتماعی می‌داند با حذف بخشی از فعالان چند‌ساله خود به جرم آنکه فارغ‌التحصیل شده‌اند ضربه بدی به فعالان نشریاتی زده‌است. آیین‌نامه‌ای که قرار است ظاهرا برای دوره‌های بعد هم به این صورت بماند.
دانشجویانی که سال اول دانشجویی خود آنچنان آشنایی با فضا رسانه، نشریات و اصلا فعالیت دانشجویی ندارند و تا بیایند با این فضا آشنا شوند، مهارت کسب کنند و در کنار تجربه به یک عنصر مهم نشریاتی تبدیل شوند به ترم‌های آخر دانشجویی خود می‌رسند. جایی که ظاهرا دیگر فعالیت در آنجا فایده ندارد. دانشگاه تو را نمی‌خواهد چون فردا دانشجو نیستی. محیط رسانه کشور هم چون یک دانشجو هستی که فقط در نشریه و رسانه دانشگاهی خود فعالیت کردی به تو احتمالا آنچنان اهمیت نخواهد داد. فضای رسانه‌ای و نشریاتی کشور امروز به‌شدت به نیروهای جوان و با استعداد که علاقه‌مند و دردمند این حوزه باشند نیاز دارد. امیدواریم با تصمیمات درست استعدادهای پرورش‌یافته دانشجویی کشور دیده و از آنها استفاده شود.