تاریخ : Thu 21 Dec 2023 - 00:57
کد خبر : 91127
سرویس خبری : جهان شهر

معنای ضربه

رژیم‌صهیونیستی در هیچ صحنه‌ای سالم نمانده است؛

معنای ضربه

رژیم‌صهیونیستی این روزها بحران را تجربه می‌کند. با گذشت قریب به سه‌ماه از درگیری میان رژیم‌صهیونیستی و مقاومت غزه، صهیونیست‌ها در هر زمینه‌ای با شکست مواجه شده‌اند.

فاطمه بریمانی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: رژیم‌صهیونیستی این روزها بحران را تجربه می‌کند. با گذشت قریب به سه‌ماه از درگیری میان رژیم‌صهیونیستی و مقاومت غزه، صهیونیست‌ها در هر زمینه‌ای با شکست مواجه شده‌اند. رژیمی که از زمان تشکیل به‌دنبال قدرت و وجهه قابل‌توجهی باشد، همه تلاش‌هایش پس از 7 اکتبر از بین رفت. جامعه جهانی نسبت به گستردگی تلفات واکنش‌های شدید نشان داده است. تشکیل پیاپی جلسات شورای امنیت برای بررسی آتش‌بس که دست‌کم در سه مورد رخ داده، نشان‌دهنده ضربات شدید به جایگاه اخلاقی رژیم در جهان است و از شدت واکنش جامعه جهانی به فاجعه انسانی در باریکه غزه حکایت دارد.
جنگ غزه سه رکن از ارکان شش‌گانه سازمان ملل را فعال کرده است؛ دبیرخانه، شورای امنیت و مجمع عمومی. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خود نیز در یکی از نادرترین موارد اخیرا ماده ۹۹ منشور ملل متحد را پس از ۳۴ سال فعال ساخت تا جنگ در غزه زیرفشار شورای امنیت متوقف شود. بر مبنای این ماده اگر دبیرکل تشخیص دهد «صلح و امنیت بین‌الملل در خطر فروپاشی است»، می‌تواند درخواست کند شورای امنیت «اجلاس فوری» تشکیل دهد. بر پایه این درخواست دبیرکل ۷ دسامبر جلسه اضطراری شورای امنیت بر پا شد و قطعنامه‌ای برای «آتش‌بس فوری» و کمک‌رسانی پیشنهاد شد که با وتوی آمریکا روبه‌رو شد. آن قطعنامه از رای مثبت ۱۳ عضو شورا از جمله فرانسه برخوردار بود و انگلیس نیز به آن رای ممتنع داد.
رئیس مجمع صراحتا اعلام کرده که کرانه غزه یک «قتلگاه» است و قوانین بین‌المللی به‌وضوح در آن نقض شده است. برگزاری راهپیمایی‌های متعدد در سراسر جهان و فعال شدن سازمان‌های بین‌المللی نتیجه‌ای جز انزوای عمیق رژیم نداشته است. آمریکا نیز علی‌رغم حمایت آشکار و دستان خونین در جنگ غزه، راهی جز انتقاد از رژیم نداشته است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنانی صریح از نتانیاهو انتقاد کرده است. او تاکید کرده: «اسرائیل درحال از دست دادن حمایت بین‌المللی است» که همزمان هم انتقاد و هم «دلمشغولی» نسبت به رژیم به حساب می‌آیند. بایدن همچنین از نتانیاهو خواسته اعضای کابینه خود را تغییر دهد. با چنین لحن بی‌سابقه‌ای، روشن می‌شود که صبر آمریکا لبریز شده است. عرصه بر حامیان تل‌آویو به میزانی تنگ شده که پاریس به قطعنامه‌هایی که علیه رژیم به حساب می‌آیند، رای مثبت داده و لندن نیز ترجیح می‌دهد آشکارا از صهیونیست‌ها حمایت نکند.

روابط دیپلماتیک رژیم‌صهیونیستی مخدوش شد
دیگر جنبه‌ای که پس از عملیات 7 اکتبر مخدوش شد، روند عادی‌سازی روابط روابط میان رژیم و کشورهای منطقه و اختلال در روابط دیپلماتیک با دیگر طرف‌ها بود. با توجه به گستردگی حجم تخریب و کشتار در درگیری‌ها، دولت‌ها سکوت نکرده و واکنش‌هایی نشان داده‌اند. اکثریت جامعه جهانی با ابراز نگرانی از وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه، «خواهان آتش‌بس فوری بشردوستانه» هستند.
فشارها علیه صهیونیست‌ها چنان بالاست که حتی کشورهایی که پیش‌تر عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کرده بودند، از ترس افکار عمومی ناچارند علیه صهیونیست‌ها موضع‌گیری کنند. ماجرا به تعلل کشورهای منطقه در ایجاد روابط ختم نشده و کار به هشدار رسیده است. اردن و مصر که هر دو رژیم را به‌رسمیت شناخته‌اند، نگران آوارگان فلسطینی هستند و هشدارهایی به تل‌آویو داده‌اند که آواره شدن مجدد فلسطینی‌ها و هل دادن آنها به کشورهای همسایه ممکن است زمینه‌ساز درگیری‌های جدید این کشورها با این رژیم شود.
در این میان در اقدامی قابل‌توجه، آفریقای جنوبی با رای پارلمان، روابط خود با رژیم را قطع کرده است. شیلی و کلمبیا سفرای خود را از رژیم فراخوانده‌اند و گفته می‌شود دولت لیبی سفرای کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه و ایتالیا را به‌دلیل موضع دولت‌هایشان در قبال وضعیت غزه و حمایت آنها از جنایات رژیم‌صهیونیستی از طرابلس اخراج کرده است، هرچند این موضوع به‌طورکامل قابل‌تایید نیست.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.