تاریخ : Wed 20 Dec 2023 - 14:18
کد خبر : 91063
سرویس خبری : جامعه

پمپ بنزین هک شد، بنزین آزاد

روایت میدانی خبرنگار فرهیختگان از وضعیت جایگاه‌های بنزین:

پمپ بنزین هک شد، بنزین آزاد

درحالی که مسئولین از فعال شدن همه جایگاه‌های سوخت کشور به صورت آنلاین و با کارت سوخت خبر می‌دهند، مشاهدات خبرنگار فرهیختگان ضمن رد این موضوع، نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از جایگاه‌ها آفلاین هستند و بنزین آزاد عرضه می‌کنند.

فرهیختگان آنلاین:  در نتیجه حمله سایبری روز دوشنبه (27 آذر 1402) به جایگاه‌های سوخت کشور و خارج‌شدن 60درصد آن‌ها از مدار، شهروندان در سراسر کشور مجبور به سوختگیری به صورت آفلاین و بدون کارت سوخت شدند.

این درحالی‌است که آبان دو سال قبل هم با چنین مشکلی روبرو شده بودیم و در واقع اتفاق روز دوشنبه، مصداق بارز دوبار گزیده شدن از یک سوراخ بود. البته برخی از جایگاه‌ها اندکی پس از این واقعه به حالت عادی بازگشتند اما نه به صورت آنلاین و با کارت سوخت، بلکه به صورت آزاد و بدون سهمیه.

نیمه‌شب دوشنبه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت:«تاکنون ۴۰۰۰ جایگاه وارد مدار شده‌اند و در تلاش هستیم که تا ساعات آینده شرایطی را فراهم کنیم تا مردم با استفاده از کارت سوخت خود بتوانند فرایند سوخت‌گیری را انجام دهند.» اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

پس از 48 ساعت، خبرنگار فرهیختگان برای بررسی تحقق این وعده راهی برخی از جایگاه‌های سوخت تهران در مرکز و شرق شد. صبح امروز، (چهارشنبه 29آذر) به یکی از جایگاههای شرق تهران مراجعه کرد که هنگام وارد کردن کارت سوخت خود با صفحه نشانگر خاموش مواجه شد و پیغام همیشگی برای وارد کردن رمز هم نمایش داده نشد!

اپراتور‌ پمپ بنزین با اشاره به دو نازل در انتهای یکی دیگر از صف‌ها گفت: « فقط اون دوتا آنلاین هستند» و این درحالی بود که صف پمپ بنزین بسیار شلوغ بود و نمی‌شد از مسیر خارج شد و قبل از قرار گرفتن در مسیر نازل هم تابلو یا هشداری که بگوید بنزین این ردیف آزاد است به کسی داده نمی‌شد و همه مجبور بودند بنزین بدون سهمیه بزنند.

همین اتفاق در پمپ بنزین میدان فردوسی، نبش خیابان سپهبد قرنی هم افتاد و جایگاه‌دار گفت که همه نازل‌ها با کارت سوخت کار نمی‌کنند.

در جایگاه‌ وصال در تقاطع خیابان انقلاب و وصال شیرازی که قدیمی‌ترین جایگاه سوخت‌رسانی کشور است، به طور کامل خبری از سوخت سهمیه‌ای نیست. یکی از اپراتورهای پمپ بنزین در پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌توانیم از سهمیه خود برای دریافت بنزین استفاده کنیم گفت: به ما گفته‌اند تا آخر هفته!

همه این‌ها در حالی‌است که صبح امروز مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت:«تا شب گذشته ۸۰ درصد از جایگاه‌ها به سیستم آنلاین وصل شدند و تا صبح امروز بیش از ۹۰ درصد ارتباط خود را برقرار کردند، همچنین تا ساعاتی دیگر این عدد به ۱۰۰ درصد می‌رسد. در حال حاضر می‌توان گفت، تمامی مردم در تمام جایگاه‌ها می‌توانند از کارت سوخت استفاده کنند.» اما تاکنون همچنان مردم در صف جایگاه‌های سوختی هستند که به صورت محدود سوخت‌ سهمیه‌ای ارائه می‌دهند.

علی اوجی، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت امروز گفت:«دیتا سنتر سامانه سوخت در شرکت پالایش و پخش است و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است. از عصر روز گذشته هم سامانه کارت سوخت در ۷۸ درصد جایگاه ها بالا آمد و اکنون فعال است.»

البته که واکنش رسانه‌ها به این موضوع بسیار هوشمندانه‌تر از مورد سال 1400 بود، و اقدام سریع دولت هم در بازگرداندن جایگاه‌ها به مدار خدمت‌رسانی قابل توجه بود، اما باز هم عجیب است که در فاصله دو سال یکی از اصلی‌ترین شریان‌های کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت و از آن طرف علی‌رغم صحبت‌های مسئولین مبنی بر آنلاین شدن جایگاه‌های سوخت، هنوز همه مردم نمی‌توانند از سهمیه کارت سوخت خود استفاده کنند.