تاریخ : Wed 20 Dec 2023 - 01:15
کد خبر : 91016
سرویس خبری : ورزش

مرد اسپانیایی بعد برد هم حاشیه درست می‌کند

همه تلاش‌های خمز برای بازگشت به اسپانیا؛

مرد اسپانیایی بعد برد هم حاشیه درست می‌کند

اگر بگوییم پاکو خمزی متفاوت در فصل‌جاری نسبت به فصل قبل دیدیم چندان بیراه نگفته‌ایم. تراکتوری‌ها که تصور می‌کردند با مردی آرام، منضبط و با‌استعداد قرارداد تمدید کردند در این فصل آنقدر با سرمربی خود چالش داشتند که دیگر حسابش از دست خودشان هم در رفته است.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: اگر بگوییم پاکو خمزی متفاوت در فصل‌جاری نسبت به فصل قبل دیدیم چندان بیراه نگفته‌ایم. تراکتوری‌ها که تصور می‌کردند با مردی آرام، منضبط و با‌استعداد قرارداد تمدید کردند در این فصل آنقدر با سرمربی خود چالش داشتند که دیگر حسابش از دست خودشان هم در رفته است. این مربی دیگر نه کنترل اعصاب خود را دارد و نه کنترل زبانش را و هر بار در کنفرانس‌های خبری علی‌رغم وعده‌ای که در راستای حفظ آرامش به هیات‌مدیره باشگاه می‌دهد، با اظهاراتش مدیران این باشگاه تبریزی را شوکه می‌کند. پیش از این هم نوشتیم که خمز نجوای جدایی در باشگاه سرداده اما بدش نمی‌آید این جدایی شکل اخراج به خود بگیرد تا او بتواند با گرفتن کلیه حق و حقوقش ایران را ترک کند. موضوعی که تراکتوری‌ها به‌خوبی به آن واقف هستند اما نه توان مالی تسویه‌حساب با او را دارند و نه توان خرید مربی جدید و نه سقف بودجه به آنها چنین اجازه‌ای می‌دهد.

تراکتور بی‌خیال خمز شد
تا پیش از این تراکتورها هر بار بعد از سوژه‌های که سرمربی تیم‌شان در کنفرانس خبری به اهالی رسانه می‌داد با او جلسه برگزار کرده و او را برای مصاحبه‌هایش توجیه می‌کردند. این مربی هم ظاهرا می‌پذیرفت اما درنهایت همان کاری را می‌کرد که دوست داشت. از این رو این‌بار بعد از اظهارات او در مورد چمن یادگار و تهدید به بازگشت به اسپانیا نه‌تنها واکنشی نشان ندادند بلکه حتی به ملاقات او نرفته و از او نیز هیچ توضیحی نخواستند. به گفته یکی از نزدیکان به باشگاه، وقتی خمز در هر شرایطی کار خود را می‌کند گفت‌وگو با او چه فایده‌ای دارد!
شاید برایتان جالب باشد که زمین ورزشگاه بنیان‌دیزل که استادیوم اختصاصی تیم تراکتور است، چمن بسیار مناسبی دارد. از این رو وقتی بازی مقابل پیکان بدون تماشاگر شد و تلاش‌ها برای تغییر رای کمیته انضباطی نیز بی‌فایده بود، مدیران باشگاه از خمز خواستند بازی را در ورزشگاه بنیان‌دیزل برگزار کنند که اتفاقا چمن مناسبی دارد، اما این مربی قبول نکرد و تاکید کرد در ورزشگاه یادگار میزبان خواهند بود. از این رو وقتی بعد از بازی چنین واکنشی را از سرمربی خود دیدند بیش از آنکه ناراحت و عصبانی شوند، تعجب کردند. تناقض در رفتارهای این مربی بسیار عجیب است. او قبلا نیز مصاحبه‌ای در مورد وضعیت زمین انجام داده و اداره کل را به جان باشگاه انداخته بود. او در مصاحبه بعدی از چمن تعریف کرد و با مداخله باشگاه اختلافات برطرف شد. درست در‌حالی‌که صلح و صفا در تبریز برقرار بود و خمز نیز قدرت انتخاب داشت و می‌توانست در‌صورت نارضایتی از چمن یادگار بازی را در بنیان‌دیزل برگزار کند، بار دیگر با اعتراض به زمین ورزشگاه، اداره کل را مجبور کرد با باشگاه تراکتور تماس گرفته و اختلافات تازه‌ای شکل بگیرد. این‌طور که ما شنیدیم رئیس اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی به تراکتوری‌ها گفته است اگر چمن ما ایراد داشت در ورزشگاه خودتان بازی می‌کردید. این اظهارات البته در‌حالی بیان شده که استادیوم یادگار امام کاملا رایگان و در حمایت از بخش خصوصی در اختیار این باشگاه قرار گرفته است. از طرفی تهدید این مربی به بازگشت به اسپانیا آن هم در شرایطی که بین هواداران و باشگاه کمی شکرآب است، بیشتر آتش در خرمن انداختن بوده و به ضرر باشگاه است. رفتار کودکانه خمز که هر بار صحبت از رفتن می‌کند به حدی باشگاه را ناراحت کرده که اگر توان مالی جذب مربی بهتری را داشتند چه بسا خیلی زود با او تسویه کرده و با این مربی خداحافظی می‌کردند.
اداره کل عصبانی از تراکتوری‌ها
اینکه زیرساخت‌های سخت‌افزاری ورزش کشور خصوصا زمین‌های چمن در همه‌جای ایران با مشکل رو‌به‌روست، واقعیت آشکار فوتبال ایران است. ما دیگر در هیچ استادیومی نمی‌توانیم چمن مناسب پیدا کنیم. عدم تخصیص بودجه مناسب به ترمیم این زیرساخت‌ها و محافظت از آنها باعث شده رو به تخریب رفته و با مشکلاتی همراه باشند. روزی امید ما به استادیوم‌های بزرگ ایران بود و هرگز فکر نمی‌کردیم روزی به این نقطه برسیم که استادیوم‌هایی چون یادگار، نقش‌جهان و حتی آزادی با مشکل روبه‌رو باشند، اما حالا دیگر می‌توانیم اعتراف کنیم تقریبا در هیچ جای کشور زمین مناسبی برای بازی فوتبال وجود ندارد. اظهارات خمز، شایعه ناراحتی اداره کل ورزش و جوانان تبریز و تماس آنها با مدیران باشگاه تراکتور ما را بر آن داشت تا از طریق حبیب ستوده‌نژاد، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی پیگیر موضوع شویم.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهیختگان» اظهار داشت: «من استادیوم نرفتم و از طریق رسانه‌ها در جریان اظهارات سرمربی تراکتور قرار گرفتم. در‌نتیجه با مدیرعامل تراکتور صحبت کردم. قبل از این بازی آنها می‌توانستند در زمین خودشان (بنیان‌دیزل) بازی کنند. ظاهرا باشگاه هم این پیشنهاد را به سرمربی داده اما خمز خود مایل به بازی در یادگار بوده است. واقعیت همین است که گفتم. اگر سه چمن خوب در ایران وجود داشته باشد بدون هیچ تعصبی یکی از آنها چمن ورزشگاه یادگار امام است.»
وی با تایید مشکلات زمین یادگار تاکید کرد: «واقعیت این است که زیرساخت‌های چمن، نه در تبریز که در همه جا مشکل دارد. من در ابتدای فصل گفتم که این چمن عمر خود را کرده و شرکت توسعه و تجهیز از سال 1395به شکل پازلی، چمن را ترمیم کرد، همان‌طور که چندی پیش در ورزشگاه آزادی انجام شد. اگر بخواهیم این چمن را برداریم و یک چمن خوب بکاریم، باید یک فصل در یادگار بازی برگزار نکنیم. این کار تقریبا شدنی نبود. در نتیجه در آن مقطع استاندار دستور دادند یک زمین چمن ذخیره در یادگار بکاریم و در‌صورت نیاز از همان زمین رل چمن را برای ترمیم خرابی‌ها استفاده کنیم. اما در‌حال‌حاضر یک رل چمن اضافه برای ترمیم نداریم که بخواهیم کاری انجام دهیم. قرار بود این کار در شهریور‌ماه انجام شود که به‌دلیل عدم‌تخصیص اعتبارات ممکن نشد. حالا قول دادند اگر هوا اجازه دهد، در حدفاصل بهمن تا اردیبهشت که زمان مناسب برای این مهم است بودجه را اختصاص دهند و ما کار را آغاز کنیم.»
ستوده‌نژاد که همین چند وقت پیش 55 میلیارد هزینه کرد تا علاوه‌بر اعزام شرکتی از تهران برای بازسازی چمن، رختکن، نورافکن و دیگر مشکلات این ورزشگاه برطرف شود، در مورد اینکه به‌نظر او چرا خمز چنین واکنش‌های ضد و نقیضی در مورد کیفیت چمن مطرح می‌کند، گفت: «من نمی‌گویم چمن ایراد ندارد اما همین حالا هم با وجود برودت هوا از خیلی از چمن‌های ایران بهتر است. شاید او چمن ما را با چمن کشورهای اروپایی‌ قیاس می‌کند که خوب قابل قیاس نیست.»

یاغی در کمیته انضباطی
این اما تنها حاشیه تیم تراکتور در بازی با پیکان نبود. شکی نیست که اخراج صفا هادی موهبتی بود که از سوی داور نصیب تیم تراکتور شد. آنها اسیر دفاع چند لایه و بازی تخریبی پیکان شده بودند که این اخراج آنها را 10 نفره و تیم عنایتی را از لاک دفاعی خارج کرد. پیکانی‌ها به حملات جسته و گریخته امیدوار شدند و فکر کردند شاید بتوانند در تبریز گل زده و برنده شوند. غافل از اینکه این تفکر اشتباه است. با بازشدن تیم پیکان و تعویض‌های هوشمندانه خمز به سرعت دروازه پیکان باز شد و اشتباهات تاکتیکی عنایتی آنها را مقابل تیمی 10 نفره مجبور به شکست کرد. تعویض‌های تراکتور اما بدون حاشیه نبود. نه‌تنها حضور عبدی منجر به گلزنی و برتری تراکتور شد که خروج حسین‌زاده در‌حالی‌که اسیر بازی تخریبی پیکان شده بود، اتفاق خوبی را رقم زد. این تعویض اما برای حسین‌زاده خوشایند نبود و به نشانه اعتراض به تعویض به‌جای حضور روی نیمکت به رختکن رفت. او حتی به توصیه اعضای کادر‌فنی مبنی‌بر بی‌احترامی به تعویض، از تصمیم خود منصرف نشد و احتمالا باید منتظر عواقب این تصمیم خود باشد. این‌طور که از باشگاه تراکتور شنیدیم، او باید به‌زودی در کمیته انضباطی باشگاه حاضر شود و مسئولیت رفتار غیرحرفه‌ای خود را بپذیرد. تراکتوری‌ها مدعی هستند حتی اگر تعویض او منجر به پیروزی تراکتور هم نمی‌شد او باید روی نیمکت می‌آمد و با اجازه سرمربی راهی رختکن می‌شد. از این رو باشگاه تراکتور در سریع‌ترین زمان ممکن این بازیکن یاغی را به کمیته انضباطی فراخوانده و تکلیفش را روشن می‌کند.