تاریخ : Wed 20 Dec 2023 - 01:00
کد خبر : 91012
سرویس خبری : نقد روز

ضربه جمهوری‌خواهان  بر پیکره دموکرات‌ها  با طرح استیضاح جو بایدن

جمهوری‌خواهان گزینه‌ای بهتر از ترامپ در اختیار ندارند؛

ضربه جمهوری‌خواهان بر پیکره دموکرات‌ها با طرح استیضاح جو بایدن

هرچه به انتخابات سال آتی ایالات‌متحده نزدیک‌تر می‌شویم، انتظار ظهور چالش‌های بیشتر میان دو حزب قدرتمند در این کشور رو به افزایش می‌گذارد.

احمدرضا تمدن- فاطمه طهماسبی‌دم‌او، پژوهشگر حوزه بین‌الملل: هرچه به انتخابات سال آتی ایالات‌متحده نزدیک‌تر می‌شویم، انتظار ظهور چالش‌های بیشتر میان دو حزب قدرتمند در این کشور رو به افزایش می‌گذارد. دموکرات‌ها که در انتخابات 2016 به راستی با پیروزی ترامپ غافلگیر شده بودند، مدت‌هاست لبه تیز شمشیر خود را به سمت او گرفته و تلاش کرده‌اند با گرفتار کردن وی در پرونده‌های متعدد از محبوبیت وی کاسته و آنچنان هزینه را بالا ببرند که از ورود مجدد وی به عرصه انتخابات جلوگیری کنند. ازجمله این پرونده‌ها می‌توان به تلاش برای ممانعت از اقدام کنگره در تایید پیروزی جو بایدن در سال 2020، پرداخت مبالغی برای روابط غیراخلاقی خود به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی و جعل اسناد مربوط به آن و همچنین خروج اسناد طبقه‌بندی‌شده از کاخ سفید و انتقال آن به اقامتگاه خود در فلوریدا اشاره کرد.
طی هفته‌های اخیر یعنی از زمان واقعه 7 اکتبر و آغاز درگیری میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطین برخی جمهوری‌خواهان خصوصا ترامپ که مترصد فرصتی برای دیده شدن و ورود جدی‌تر به عرصه انتخابات هستند از این پیشامد استقبال کردند.
در روزهای اول به دلیل حمایت سفت و سخت بایدن از حملات متعدد و بی‌رحمانه رژیم‌صهیونیستی به غیرنظامیان غزه، بهانه از دست جمهوری‌خواهان تا حدودی خارج شد. با این حال به انحای مختلف تلاش کردند خود را دلسوزتر برای اسرائیل نشان دهند و از این قبل به بایدن و حزب دموکرات انتقاد کنند. از جمله این اقدامات تصویب بودجه 14.3 میلیارد دلاری برای حمایت از رژیم‌صهیونیستی که قرار بود از بودجه خدمات عمومی برداشت شود، در مجلس نمایندگان بود که به باور کارشناسان در تقابل با بودجه 110 میلیارد دلاری بایدن بود که قرار بود 14.3 میلیارد دلار آن سهم رژیم‌صهیونیستی باشد. بودجه پیشنهادی مجلس نمایندگان در سنا رد شد و مجلس نمایندگان نیز درمقابل هنوز بودجه پیشنهادی بایدن را تصویب نکرده است.
طی روزهای بعد و اولین نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا ازجمله نظرسنجی روزنامه نیویورک‌تایمز، مشخص شد بایدن بخش مهمی از رأی ایالت‌های مهمی که تکلیف انتخابات را روشن می‌کنند از دست داده است. بعد از این بود که یک اعلام موضع ترامپ همگان را به شگفتی واداشت. وی در سخنرانی در پالم بیچ فلوریدا حزب‌الله را باهوش و وزیر دفاع اسرائیل را احمق خطاب کرد. همه کسانی که شخصیت ترامپ را می‌شناسند می‌دانند که این سخنان ترامپ تنها و تنها مصرف انتخاباتی دارد. با همه این اقدامات، درگیری فلسطین و اسرائیل لقمه دندان‌گیری برای جمهوری‌خواهان نبود. از این رو در 14 دسامبر خبری مبنی‌بر یک اقدام دیگر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه جو بایدن منتشر شد.
طبق این خبر مجلس نمایندگان ایالات‌متحده که در حال حاضر جمهوری‌خواهان اکثریت آن را تشکیل می‌دهند رأی داد تا تحقیقات استیضاح جو بایدن به‌طور رسمی آغاز شود. در قانون ایالات‌متحده اقامه و تصویب استیضاح از سوی مجلس نمایندگان و اجرای آن برعهده مجلس سناست. جمهوری‌خواهان زمان تصدی معاونت ریاست‌جمهوری بایدن در دوران زمامداری باراک اوباما از 2009 تا 2017 را هدف قرار داده و علاوه‌بر این به دنبال اثبات فرارهای قانونی پسر بایدن با کمک پدر در معاملات با اوکراین و چین هستند.
دموکرات‌ها در چند سال اخیر به دنبال اثبات بی‌قانونی افرادی چون ترامپ جمهوری‌خواه بوده‌اند. اکنون جمهوری‌خواهان (احتمالا با تحریک ترامپ) به دنبال یک واکنش جدی به تحرکات آنها هستند و موضوع استیضاح، هرچند به اندازه سایر دلایل از جمله حامیان دموکرات طرفدار فلسطین، خلل چندانی در ادامه ریاست‌جمهوری بایدن ایجاد نخواهد کرد ولی موجبات هجمه رسانه‌ای و تمرکز رسانه‌های دیداری و شنیداری حداقل تا مدتی بر نقاط ضعف بایدن و دموکرات‌ها را فراهم خواهد کرد. درصورت پررنگ شدن اتهامات کنونی بایدن در انظار مردم علاوه‌بر تشدید دوقطبی در جامعه میزان اعتماد مردم به دموکرات‌ها نیز با کاهش همراه خواهد بود.
البته باید توجه داشت که حتی درصورت قطعی شدن استیضاح بایدن در شرایط حاضر امکان برکناری وی وجود ندارد زیرا برکناری رئیس‌جمهور از اختیارات سناست و اکنون که دموکرات‌ها اکثریت آن را دارند، قطعا رأی به برکناری رئیس‌جمهور نمی‌دهند. تاکنون سه رئیس‌جمهور آمریکا استیضاح شده‌اند ولی هیچ یک از آنها برکنار نشده‌اند، به‌ویژه ترامپ که احتمالا رقیب اصلی بایدن خواهد بود دو بار استیضاح شد ولی هیچ‌گاه برکنار نشد.
جمهوری‌خواهان نیز به اینکه نمی‌توانند رئیس‌جمهور را برکنار کنند واقفند، ولی با این حال این اقدام آنها می‌تواند تاثیری هرچند اندک بر انتخابات داشته باشد و این مقدار اندک همزمان با کاهش رأی بایدن به دلیل قطع امید حامیان فلسطین از او، ترامپ را به پیروزی نزدیک خواهد کرد. از این رو ترامپ متحدان جمهوری‌خواه خود در کنگره را تحت فشار قرار داده تا به‌سرعت درمورد استیضاح بایدن اقدام کنند.
به نظر می‌رسد با تخریب سنگینی که دو حزب از یکدیگر در دستور کار قرار داده‌اند، میدان حداقل تا چند سال آینده برای افرادی که مانند ترامپ خودسر، بی‌باک و پوپولیست باشند فراهم است تا نظر مردم را به خود جلب کنند. با این حال هنوز در میان دموکرات‌ها چنین شخصی اگر وجود داشته باشد مجال ابراز وجود جدی پیدا نکرده و جمهوری‌خواهان نیز گزینه‌ای بهتر از ترامپ در اختیار ندارند. در این میان رسانه‌های طرفدار دو حزب که قاطبه رسانه‌ای در ایالات‌متحده هستند نیز منتظر و تشنه اتفاقاتی مانند برگزاری دادگاه‌های ترامپ یا استیضاح بایدن هستند تا طرفداران خود را بیش از پیش نسبت به حریف بدبین کنند.