تاریخ : Wed 20 Dec 2023 - 00:05
کد خبر : 91002
سرویس خبری : نقد روز

۶۰ درصد مردم خواهان انحلال تشکیلات خودگردان

اهالی کرانه باختری و غزه درباره آینده فلسطین چطور فکر می‌کنند؟؛

۶۰ درصد مردم خواهان انحلال تشکیلات خودگردان

بعد از آغاز جنگ بین نیروهای مقاومت فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های زیادی در مورد آینده جنگ، دوران پساآتش‌بس و شیوه اداره غزه توسط دولت‌ها و رسانه‌های غیرفلسطینی ارائه شده است اما کمتر به این مساله توجه شده است که خود مردم فلسطین در مورد آینده‌شان چه بینشی دارند.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: بعد از آغاز جنگ بین نیروهای مقاومت فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های زیادی در مورد آینده جنگ، دوران پساآتش‌بس و شیوه اداره غزه توسط دولت‌ها و رسانه‌های غیرفلسطینی ارائه شده است اما کمتر به این مساله توجه شده است که خود مردم فلسطین در مورد آینده‌شان چه بینشی دارند. برای ایجاد چنین درکی مرکز تحقیقات سیاسی و نظر‌سنجی فلسطین (PSR) در بازه زمانی 10 روزه 22 نوامبر تا 2 دسامبر 2023 به سراغ مردم فلسطین رفته و از یک جامعه آماری 1231 نفره که 750 نفر در کرانه باختری رود اردن و 481 نفر در نوار غزه زندگی می‌کردند سوالات مهمی را پرسیده است که در ادامه به مرور برخی از مهم‌ترین نتایج حاصل از این نظر‌سنجی پرداخته‌ایم.

مردم فلسطین تصمیم حماس برای حمله را درست می‌دانند
اکثریت پاسخ‌دهندگان معتقدند تصمیم حماس برای انجام این حمله درست است. آنها معتقدند این حمله در پاسخ به حمله شهرک‌نشینان به مسجد‌الاقصی و ساکنان کرانه باختری و با هدف آزادی اسرای فلسطینی صورت گرفت. اکثریت قریب به اتفاق پاسخ‌دهندگان می‌گویند که آنها فیلم‌هایی مانند کشتار زنان و کودکان در خانه‌هایشان را که نشان‌دهنده جنایات اعضای حماس علیه غیرنظامیان اسرائیلی در آن روز باشد از رسانه‌های بین‌المللی یا اجتماعی، ندیده‌اند. درواقع، بیش از 90 درصد معتقدند نیروهای حماس جنایات موجود در این ویدئوها را مرتکب نشده‌اند. هنگامی که از آنها پرسیده شد که طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه چه چیزی در جنگ مجاز نیست اکثریت قریب به اتفاق گفته‌اند که حمله یا کشتن غیرنظامیان در خانه‌هایشان مجاز نیست.
یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد اکثریت بر این باورند که اسرائیل در ریشه‌کن کردن حماس، یا ایجاد نکبت دوم فلسطینی یا بیرون راندن ساکنان نوار غزه موفق نخواهد شد. درواقع، اکثریت بر این باورند که حماس پیروز از این جنگ بیرون خواهد آمد. اکثریت همچنین می‌گویند حماس پس از جنگ کنترل نوار غزه را از سر خواهد گرفت. این یافته‌ها همچنین نشان‌دهنده مخالفت قابل توجه با استقرار یک نیروی امنیتی عربی در نوار غزه است، حتی اگر هدف آن حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین باشد. اکثریت همچنین مخالف نقش کشورهای عربی در ارائه خدمات به نوار غزه هستند، اکثریت این جامعه آماری همچنین مخالف حضور امنیتی اعراب هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها تعهد اخلاقی ایالات متحده و سایر کشورهای اروپای غربی را به ارزش‌های اخلاقی مندرج در حقوق بشردوستانه بین‌المللی زیر سوال می‌برند. آنها اعتقاد گسترده‌ای دارند که مواضع ایالات متحده و قدرت‌های بزرگ غربی نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کامل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه است و صحبت آنها از راه‌حل دوکشور جدی نیست. همه فلسطینی‌ها می‌گویند از مواضع آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، سازمان ملل و حتی روسیه در این جنگ ناراضی هستند. همچنین اکثریت قاطع از عملکرد کشورها یا احزاب عربی یا منطقه‌ای مانند عربستان، امارات، مصر و اردن ناراضی هستند، درحالی‌که درصد رضایت از عملکرد ترکیه و ایران تا حدودی بالاست و اکثریت می‌گویند از عملکرد یمن، قطر و حزب‌الله راضی‌اند. وقتی از نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان، رئیس تشکیلات خودگردان و فتح سوال می‌شود، نارضایتی از بازیگران فلسطینی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. اکثریت مردم فقط از عملکرد حماس، یحیی سنوار و اسماعیل هنیه راضی هستند.

تاثیر جنگ بر مسائل داخلی فلسطین
نتایج این نظر‌سنجی نشان می‌دهد که جنگ جاری بین حماس و اسرائیل در نوار غزه تاثیر قابل توجهی بر طیفی از مسائل داخلی فلسطین و روابط فلسطین و اسرائیل داشته است. مهم‌ترین این اثرات را می‌توان در تغییرات زیر خلاصه کرد:
حمایت از حماس در کرانه باختری در مقایسه با سه ماه پیش، بیش از سه برابر شده است. در نوار غزه، حمایت از حماس افزایش یافت. حمایت از محمود عباس و حزب فتح به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. همین امر در مورد اعتماد به کل تشکیلات خودگردان صادق است و تقاضا برای انحلال آن به نزدیک 60 درصد افزایش یافته است. بالاترین درصدی که تاکنون در نظرسنجی‌های PSR ثبت شده است، تقاضا برای استعفای محمود عباس بوده و رقمی معادل 90 درصد مخاطبان نظرسنجی را شامل می‌شود. حمایت از مبارزات مسلحانه در کرانه باختری، به نزدیک 70 درصد رسیده است. علاوه‌بر این، اکثریت در کرانه باختری بر این باورند که تشکیل گروه‌های مسلح در جوامعی که در معرض حملات شهرک‌نشینان قرار دارند موثرترین ابزار برای مبارزه با تروریسم شهرک‌نشینان علیه شهرها و روستاهای کرانه باختری است.

ادامه مطلب را  اینجا بخوانید.